Thursday, March 26, 2009

ALMOND CHEESE ROLL


kembali menguli roti..huhu! rasanya lepas nih mmg kena beli bread machine nmpak gaya sbb asik2 teringin nk wat roti je..hehe! okayla resipi ni mmg sedaaaap banget!..amik dari majalah SEDAP..keistimewaan roti ini ialah walaupun ia bukan jenis pastri,tetapi roti ini dibuat berlapis lapis hingga ketika memakannye..mmg terasa perbezaan nye! a must try recipe!!

RESIPI ALMOND CHEESE ROLL

bahan roti:
150 gm tepung roti
100 gm tepung gandum biasa

1 suduteh yis segera

25 gm gula pasir

1 biji telur

100 ml susu cair

25 gm mentega tawar

1/2 suduteh garam

100 gm mentega tawar-utk disapu buat lapisan


bahan inti:
100 gm krim keju
1 sudu besar gula aising

50 gm hirisan badam,sangai,cincang kasar utk taburan(i guna almond nibs utk inti)

2 sudu besar susu evaporated utk sapuan

Cara:
1. inti: pukul keju dan gula aising sehingga lembut.masuk dlm karung plastik segitiga..ketepikan.
2. roti: campur tepung,yis,dan gula.kacau rata.masukkan telur dan susu cair sedikit2 sambil disapu hingga x melekat.
3. masukkan butter dan garam.uli hingga 3/4 elastik.bulatkan.biar doh rehat 30 minit.
4. kempiskan aduna.canai memanjang.sapukan 3/4 bhg adunan dgn butter kearah tengah dan lipat bhg tepinye ke arah tengah.canai lagi memanjang.
5. lakukan lipatan yg sama sebnyk 2 kali lagi.simpan selam sejam dlm petiais.
6. canai nipis adunan.potong segitiga.tekan inti menggunakan plastik segitiga.taburkan hirisan badam dan gulung.letak diloyang yg disapu marjerin.biar selama 45 minit hingga kembang.sapu dgn susu.
7. bakar selama 15 minit pd suhu 190c sehingga masak. sapu mentega diatas roti masa panas2 lepas kuar dari oven tu..siap!

12 comments:

Datin El said...

inahar, nanti akak try buat ye..

inahar ali said...

datin el..tryle..mmg sedapla kak..kt tekak sayalaa..hehe!

cikmanggis said...

alamak...nak cuba buat la...

ain said...

kalau kak ina kata sedap, kena cuba ni. tapi kena 2ggu ada BM le.hehehe

inahar ali said...

cikmanggis..mmg kena try kak!

ain..mixer baru dah dapat ke?

nabella said...

Ina..dah lama aku x buat roti..meleleh nengok roti mu..skrg dah x larat sgt rasenye..mampu p keje pn alhamdulillah..tu pn kul 4.30 dah balik..dulu kalu balik awal boleh projek cooking..la ni ,bergolek je la..

Suzi said...

belilah BM kak ina...senang kerja...sambil2 tunggu doh siap blh buat kerja lain hihhi...

kena cuba ni...

dZana said...

slm doc.. rajin betul meroti..apa pun buat sdri lebih sedap n puas ati kan...w/pun penattt..hehehe

Zue Murphy said...

Hantar sebungkus ke sini. Nampak sedap roti you ni.

MamaFaMi said...

Amaaaatlah tirgudanya!

inahar ali said...

che'na..ciannye kt hang ek!tapi kira okayla tu banding ngan aku yg mabuk smpai 9 bulan masa preggie..x sanggup weh!

suzy..haha..sedang dlm perkiraan tu!

k.zana..betul5x!!!! hehe..

k.zue...alaa k.zue lg terrer wat rotikan!wat sendiri lg best u!

mamafami...hahaha..klu dh terguda tu..aplg cepatla merotikan diri..hehe!

majalahsedap said...

Ewah... dah mencuba rupanya! Tahniah dari team SEDAP!