Friday, March 27, 2009

NASI DAGANG GULAI IKAN TONGKOL


Salam everyone..ni menu utk arini..resipi my mom's..tapi sbb maleh punya hal , i masak dalam microwave je..huhu!ampun maakk!! jangan mare..anak mak ni maleh mengeluarkan pengukus tu! tapi resipi kt bawah ni adalah resipi secara kukus ye..haha!

RESIPI NASI DAGANG

Bahan2:


3 cawan beras siam wangi
1 cawan beras pulut

500 ml - santan pekat, ambil sedikit utk dijadikan santan cair..agak2la ye

garam dan perisa

halba

bawang merah dimayang halus
sedikit halia di racik halus


cara2:

beras dan beras pulut direndam sebentar then kukus lbhkurang 15 minit. ketepikan dan gaul dgn santan cair lepas tu kukus semula. bila sudah agak2 masak angkat dari pengukus. santan pekat tadi dicampur garam dan perisa kemudian dicampur kedlm nasi tadi.gaul sebati sekali dgn halba, bawang merah dan hirisan halia tadi.kukus kembali hingga masak cantik. siap utk dimakan bersama gulai ikan tongkol, acar timun & telur rebus.


RESIPI GULAI IKAN TONGKOL

Bahan bahan


2 ekor ikan tongkol bersaiz sederhana - dipotong keping & rebus dulu bersama asam keping
1 sudu besar cili giling (ikut kepedasan yg disukai)

5 sudu makanserbuk kari ikan (sbb kt sini mana nk cari rempah gulai nasi dagang trengganu tu)
1 inci halia *
4 ulas bawang putih *

8 ulas bawang merah *

asam keping

cili merah & hijau/cili api
halba
garam
gula
santan pekat secukupnya- masak dahulu santan hingga mendidih


cara2:

kisar bahan2 bertanda. panaskan minyak & tumis bahan2 kisar hingga naik bau kemudian masukkan cili giling. tumis lagi hingga garing then masukkan rempah kari tadi berserta halba . tumis hingga pecah minyak then masukkan ikan yg direbus tadi beserta sedikit air rebusan tadi. kemudian masukkan santan yg telah dimasak dahulu tadi, garam,gula,asam keping,cili hidup/cili api dan masak lagi hingga mendidih..biar sebentar hingga mesra then matikan api. bolehla dihidang...

11 comments:

CikMin said...

wah2x...dah kuar resepi bonda ni...cikmin suka gak nasi dagang ni..tp klu makan kt kedai..sikit sgt le...x puas makan...nak wat kt rumah anak2 x gemo lak...

mummyalyssa said...

kak kite n hubby pon suke mkn nasi ni..pasni da ada resepi nih leh la wat bile2..jimat ckittt sbb slalu bli je:)

cikmanggis said...

wah...kalah kita orang pantai timur nih...sedapnya inahar!I kasi 5 bintang kat inahar!

inahar ali said...

cikmin..sebenonye akak yg teringin..jd kita pun paksa anak makan sekali..ni kira kes terpaksala ni!hehe..

seri..mmg tersgtla jimatnye klu masak sendirikan?

cikmanggis..aik akak belumrasa dh bg 5 bintang.. hahaha..timokacihla..tp mana leh lawan akak punya..mesti original tastekan?

ain said...

saya pernah mkn sekali je ns dagang. Masa tu kat tgganu ada majlis bertunang. Fillamak...sedap betullah. Tp tu je le sekali.

MaNjE said...

waa..nasik dagang is my favorite!..
pasni boleh la buat sendiri,
tak payah tunggu akak masakkan..
nyam nyam...

Suzi said...

kak ina..saya pun suka nasi dagang. dah lama tak mkn yg betul2 sedap...buat sendiri tsk berapa sedap...

Datin El said...

inahar..tengah lapo2 ni nampak pulak nasi dagang awak aduh..apa nak buat tenung jelah sampai ijau mate huhu..

inahar ali said...

ain..iyeke pernah makan sekali je nasi dagang ni?hehe..lepas ni leh makan berkali2la sbb leh wat sendirikan!

manje..aa..ah..awak kan rajin memasak..ikut je resipi ni gerenti sodap..hehe!

suzi..nnti tryle resipi ni..gerenti puasati..huhu!

datin el..xyah tenung2 lama2..pi cepat kedapur tu masak n.dagang ni..xdela ijau mata tu kempunan.hehe!

rapheydhillo said...

k.ina,
my faverit ni.. tp tak pernah buat sendiripun, tak confident lar. tau mkn je!

inahar ali said...

dhill..haha..x confident ke? dhill kan terrer masak..masak lauk pengantin lagi u! cuba try resipi akak nih..agak senang! nk wat lg senang guna microwave ler! hehe..