Saturday, June 10, 2017

AYAM GORENG BEREMPAH SEMPOI

Assalamualaikum.. Menu ayam goreng berempah ni pun entry tertunggak juga sebab tak sempat nak updet resipinye minggu lepas. Salah satu menu kegemaran keluarga. Kalau dah boring tak tau nak masak apa..haaa wat jer ayam goreng berempah cenggini. Conpom laku tau! Simple yet so delicious! Dah beberapa kali resipinye kita kongsi sebelum ini tp mari lah lagi sekali Pn Doc cnp semula kt entry kali ini ye. Jom zaasss!

RESIPI AYAM GORENG BEREMPAH
sumber - inahar's cooking time

Bahan
1 ekor ayam [potong 8 dan bersihkan]
3 s/b rempah kari ayam/daging
3 s/b cili mesin
1 s/b serbuk kunyit
3 s/b tepung goreng ayam 

2 tangkai daun kari
3 ulas bawang merah ]
2 ulas bawang putih ] mesin halus
6 inci halia ]
3 batang serai ]
garam

Cara
1. Gaulkan semua bahan dan perapkan selama beberapa jam
2. Gorengkan dalam minyak yg banyak sehingga garing.





Saturday, June 3, 2017

BLUEBERRY YOGURT MUFFIN

 
Assalamualaikum semua! Walaupun sekarang bulan puasa..Pn Doc masih ingin berkongsi resipi blueberry yogurt muffin ni yang dibuat 2 minggu yang lalu..hihi! Muffin ni bolehla dihidangkan utk jamuan musim perayaan nanti kan. Kemanisannye just nice, moist dan gebu! Jom kita zaas resipinye ye!

BLUEBERRY YOGURT MUFFIN
Sumber- inahar's cooking time

Bahan2:


2 cawan tepung gandum
2/3 cawan gula castor (klu guna brown sugar boleh lbhkan sikit amaunnye)
1 biji telur
1 cawan susu segar (ganti ngan 200ml yogurt perisa berry)
1/3 cawan minyak @ butter dicairkan
150 gm fresh bluberry (bnyk ikut suka sebenarnye)
3 suduteh baking powder
sedikit garam
1 suduteh vanilla esen

cara2:
pukul telur bersama gula sampai sebati then tambah minyak,susu/yogurt, garam dan kacau lagi sampai sebati. then tambah tepung yg telah diayak bersama baking powder (kacau secara kaup balik utk bg rata jer) dan akhir sekali masukkan buah bluberi atau blueberry filling. Masuk dalam muffin cup, tabur badam flakes dan bakar pd preheated oven @ 180c selama 20 minit.


Friday, June 2, 2017

SUP TAUHU TELUR

Assalamualaikum..arini kita nak share resipi yang sgt mudah banget. Bulan2 puasa ni makan sup tauhu telur ni utk berbuka pun dah cukup (nak dietla konon tu..hihi). Resipi main campak2 jer ye! Segala jenis sayur mayur yang ada kat dapur boleh kita guna sebagai bahan tambahan sup tauhu telur ni ye. Jom kita zaass!

RESIPI SUP TAUHU TELUR
sumber- inahar's cooking time

Bahan
2 biji tauhu telur - dipotong bulat nipis dan digoreng
sayur sawi - potong kecil
jagung muda- potong serong
tomato- potong 4
fishball
2 biji telur
sejemput ikan bilis
1 biji bawang besar- potong nipis
3 biji bawang putih- potong nipis
2 biji lada merah/hijau- potong serong
sos tiram
air secukupnya
garam
perisa (optinal)
minyak utk menumis

Cara
Panaskan minyak dalam kuali. Tumis bawang besar, bawang putih , cili juga ikan bilis hingga naik bau. Tambah air secukupnye. Masak lagi hingga mendidih dan masukkan telur sebiji- sebiji. Bila telur hampir masak, bolehla di masukkan semua sayur dan fishball. Kemudian tambah sos tiram, garam juga perisa. Masak lagi sebentar.. Siap!

Thursday, June 1, 2017

AYAM MASAK KICAP BEREMPAH


Assalamualaikum dan Salam Ramadhan buat semua pengunjung dapur inahar ye. Alhamdulillah dah masuk hari ke 6 berpuasa ye. Baru arini Pn Doc dpt updet resipi2 yg tertunggak. Jadi hari ni kita nak berkongsi resipi ayam masak kicap berempah yg sangat marbeles! Resipi asal oleh Tuan Mamak Haji..kita cnp dari Fb Tn Haji. Mekaseh sgt berkongsi resipi yg sgt sedap ni. Memang sesuai sgt menu ni disediakan utk lauk berbuka nanti. So apalagi..jom kita zaass resipi yok!

RESIPI AYAM KICAP BEREMPAH

resipi asal - FB Mamak Haji
sumber - inahar's cooking time

Bahan A (Gaul dan perap 1/2 jam)
1 ekor ayam. Berat sekitar 1.6 - 1.7 kg (dipotong 16)
1 sudu kecil serbuk kunyit
1 sudu kecil garam


Bahan B
1 batang serai (di ketuk di perdunya)
3 kuntum bunga lawang
1 inci kulit kayu manis
3 biji buah pelaga


Bahan C
1 sudu besar Pes Bawang Putih dan Halia

 
Bahan D (dikisar halus)
3 Biji bawang besar (dikisar halus)
Sedikit air (Jangan terlalu cair. Kisaran 1:1 dengan air)
Tujuan bawang merah adalah untuk mendapatkan kuah. Sekiranya anda tidak mahu kuah yang lebih anda boleh kurangkan jumlah bawang.


Bahan E
2 sudu besar rempah Kari Daging
1/2 sudu kecil garam masala
1 sudu besar sos tiram
1 sudu besar sos cili
1 sudu kecil serbuk Jintan manis
1 sudu kecil serbuk Jintan Putih
1/2 sudu kecil serbuk kas-kas (tidak kemestian)
1 sudu besar serbuk cili @cili kering kisar.Mengikut kepedasan yang anda inginkan.
1 sudu kecil serbuk lada hitam.
3 sudu besar kicap pekat 'Mee Yakin'. Kehitaman masakan terpulang pada cita rasa anda. * Saya gunakan Kicap Lemak Manis kipas udang.
Garam
Gula secukup rasa. 


Bahan F
1 sudu kecil jus limau nipis

 
Cara-Cara Menyediakan nya
1. Panaskan minyak dalam kuali dan goreng ayam sehingga 75% masak dan angkat.

2. Panaskan minyak dalam kuali dan masukkan serai yang telah diketuk. Sederhanakan api dan tumiskan bunga lawang, kayu manis dan buah pelaga (bahan B).
3. Apabila naik baunya, masukkan pes bawang putih halia (bahan C) sehingga baunya naik kembali.
4. Segera masukkan kisaran bawang (bahan D) dan tunggu sehingga bawang benar-benar masak hampir kekuningan dan naik bau.
5. Masukan semua bahan-bahan rempah (bahan E) dan biarkan kuahnya didih dan menjadi pekat
6. Masukan ayam yang telah goreng separuh masak. Kecilkan api dan biarkan selama 10 - 15 minit.
7. Rasa masin manisnye. Akhir sekali perahkn jus limau dan kacau rata. Siap!

 

Friday, May 12, 2017

IKAN BAWAL GORENG TIGA RASA



Assalamualaikum..ni lagi satu menu feveret anak2 yang dimasak baru2 ni. Ikan bawal masak tiga rasa..sedap dan mudah dimasak! Resipi pun dah pernah post banyak kali sebelum ni ye. Sebelum ni selalunye masak guna ikan siakap tapi kali ni kita guna ikan bawal putih pulak. Ia salah satu resipi paling popular cariannye di blog inahar's cooking ni. Boleh lihat di sini, sini.dan sini ye. Jom kita zaas lagi resipinye. 

IKAN SIAKAP GORENG TIGA RASA
(resipi asal cara kukus)
resipi - Chef Norzailina Nordin
sumber 1 - Nor secubit garam
sumber 2 - inahar's cooking time


Bahan:-
1 ekor ikan siakap(guna ikan bawal) - dalam 600 gm (saya goreng dengan garam & kunyit)
100 ml air - boleh tambahkan air kalau nk kuah lebih
2 camb minyak - untuk menumis
garam secukupnya


Bahan Cincang Halus:-
5 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
3 cm halia muda
2 biji cili merah

Bahan Dihiris Halus:-
1/2 kuntum bunga kantan
2 helai daun limau purut
4 - 5 biji cili padi
1 btg serai ~ dihiris (ni k.nor tambah)


Bahan-Bahan Sos:-
2 camb cili kisar
1 camb sos tomato
2 camb sos plum 

2 camb gula pasir
2 camb sos cili
1 camb jus limau nipis
1 camt kicap manis


Cara Memasak:-
Sediakan kukusan. Lumurkan ikan dengan garam dan biarkan selama 10 minit.
Letakkan ikan di dalam pinggan yang dilengser dengan sedikit minyak dan air.
Kukus hinga ikan masak.
Sementara itu, dalam kuali lain, panaskan minyak. Tumiskan bahan2 cincang selama 1 minit.
Masukkan bahan-bahan sos dan kacau rata.
Bila mendidih, masukkan bahan-bahan hiris, air kukusan ikan dan garam.
Masak hinga kuah pekat sedikit dan tuangkan ke atas ikan tadi.
Makanlah bersama nasi putih dan ulam-ulaman.



Thursday, May 11, 2017

IKAN MASAK SINGGANG

Assalamualaikum..ni menu weekend baru ni. Ikan kembung masak singgang  kesukaan anakanda Sri. Dia yg request sebab katanye dah lama ibu tak masak singgang..rindu katanye. hihi! Singgang ni kita masak stail ganu..sempoi sgt. Resipi dah banyak kali post tapi takper kita cnp balik ye. Jom kita zaass resipi yuk!

IKAN MASAK SINGGANG
sumber - inahar's cooking time

Bahan-bahan
2 ekor ikan kembung- siang dan cucui bersih. potong dua ikut suka
5-7 ulas bawang putih
5-7 hirisan nipis lengkuas
2-4 keping asam keping
cili api- banyak ikut kepedasan yg digemari
sedikit serbuk kunyit (guna kunyit hidup lagi sedap)
air secukupnye
garam
perisa (optional)

Cara
Masukkan air, bawang putih, lengkuas, cili, kunyit dan asam keping ke dalam periuk dan rebus. Bila dah mendidih bolehla masukkan ikan, garam dan perisa secukup rasa. Masakan ia sampai mendidih dan rasa masam masinnye. Siap!




Monday, May 8, 2017

MUFFIN PANDAN


Assalamualaikum..hollaaa! dh lama tak membaking..so weekend baru ni sempat membakar muffin pandan yg sgt yummy ni. Resipi yg sgt marbeles..mmg a keeper recipe! So korang wajib try ye! Entry lama boleh di lihat di sini dan sini ye. Jom zaass resipi ek!

RESIPI PANDAN MUFFIN
resipi asal - rinchann
sumber 1 - mamafami
sumber 2 - inahar's cooking time 

Ingredients :

200g flour
1 1/2 teaspoons baking powder
1/2 teaspoon bicarbonate soda
1/2 teaspoon fine salt
120g castor sugar
200ml coconut milk
100ml corn oil
2 eggs
1 teaspoon pandan paste
1/2 teaspoon pandan essence
a few drops green coloring
Sliced almonds or almond nibs or any toppings to your liking

Method :

1. Heat oven at 190 C. Prepare the muffin cups with paperliners.
2. Sift flour, baking powder, bicarbonate soda and salt. Add in sugar and mix using a whisk.
3. In another bowl, mix coconut milk, corn oil, eggs, pandan paste, pandan essence and green coloring. Mix well.
4. Pour the liquid into the dry ingredients. Mix lightly using a whisk. Mixture might be lumpy.
5. Spoon the mixture into the prepared papercups. Sprinkl with almond nibs.
6. Bake for 25 to 30 minutes.




Saturday, March 18, 2017

TELUR MASAK LEMAK CILI API

Assalamualaikum..Hari ini Pn Doc ingin berkongsi lagi satu menu feveret anak2 yg sangat mudah dan sodap iaitu telur masak lomak cili api. Rasanya ramai yang tahu resipi sempoi ni kan..tapi takper kita nak kongsi juga resipinye untuk panduan semua. Jom zaass!!

Resipi telur masak lemak cili api
sumber- inahar's cooking time

5 biji telur
1 biji bawang besar
2 biji bawang putih
Cili padi bnyk ikut suker
Sejemput ikan bilis
1 paket santan serbuk
Sedikit kunyit hidup (boleh guna serbuk kunyit juga)
2 batang serai titikkan jer
Sehelai daun kunyit mayang halus
Sedikit minyak utk menumis
Garam gula ikut rasa
1 asam keping


Blender bawang besar, bwg putih , kunyit, cili padi dan ikan bilis. Panaskn minyak dan tumis bahan kisar tadi sekali ngan serai yg dititik. Tumis hingga naik bau kemudian tambah santan yg telah dibancuh dgn air. Masak hingga mendidih lalu pecahkn telur sebiji sebiji ke dalam kuah td. Tambahkn garam , asam keping, daun kunyit juga perisa jika suka. Masak lagi sebentar dan bolehla tutup api. Taraaa siap!

 

Friday, March 17, 2017

AYAM MASAK BALI

Assalamualaikum semua! Ini adalah kali kedua Pn doc masak ayam masak bali nih. Kali ni menggunakan resipi yg sedikit berbeza dari iresepi.com kerana resipi ni tidak menggunakan rempah ratus jintan ketumbar segala..ia lebih sempoi sebenarnye.. Resipi sebelum ini boleh dilihat di sini ye. Apa2 pun dua2 resipi pun memang sedap. Jom kita zaass resipi ye!

Resipi ayam masak bali
Resipi asal - iresipi
Sumber - inahar's cooking time

Bahan-Bahan:

1 ekor ayam
serbuk kunyit
garam secukup rasa
8 batang serai, dititik
6 tangkai daun kari
1 senduk cili kisar
3 sudu besar kicap manis
minyak masak
gula melaka atau gula pasir
sedikit air
Bahan-bahan untuk kisar halus:
5 biji bawang besar
10 biji bawang merah
10-12 ulas bawang putih
2 inci halia
1 inci belacan

 

Cara Penyediaan:

Gaulkan ayam bersama serbuk kunyit dan garam. Goreng di dalam minyak panas sehingga separuh masak.
Dalam minyak yang sama (kurangkan jika terlalu banyak) anggaran 1 cawan, tumis serai dan daun kari sehingga naik bau.
Masukkan cili kisar dan bahan kisar halus. Masak sehingga pecah minyak.
Masukkan ayam, kicap, gula dan garam secukup rasa. Tuang sedikit air dan kacau perlahan sehingga kuah menjadi pekat. Jika kuah agak kering tambahkan lagi sedikit air.
Apabila kuah sudah pekat dan pecah minyak, angkat dan hidangkan
.

Thursday, March 9, 2017

IKAN PATIN GORENG SAMBAL CILI API

Assalamualaikum..holla semua! Hari ini kita nak kongsi menu ikan patin pulak ye. Selalunye ramai orang yg suka ikan patin masak gulai tempoyak kan..tapi kali ni Pn Doc goreng ikan patin ni bagi garing kemudian watkan sambal cili api..memang sodap meletop! hihii.. Resipi sangat mudah..jom kita zaass!

RESIPI IKAN PATIN GORENG SAMBAL CILI API
sumber - inahar's cooking time

Bahan-bahan
2 ekor ikan patin sederhana besar- siang dan cuci bersih dengan air asam jawa@limau nipis. Potong sederhana besar kepingnye. Kemudian lumur garam kunyit dan goreng garing.
1 biji bawang besar- potong bulat
1 biji tomato- cincang dadu
garam & gula secukupnye
sedikit air asam jawa
minyak utk menumis

Bahan kisar kasar
5-6 batang cili hidup merah/hijau
10-15 biji cili padi
7 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1/2 inci halia
sedikit belacan- optional

Cara
Panaskan minyak dan tumis bahan kisar hingga harum dan naik minyak. Masukkan tomato cincang, air asam jawa juga garam gula. Tambah ikan yang telah digoreng tadi serta bawang besar yang di hiris bulat. Goreng hingga sambal agak pekat dan tutup api. Siap!



Wednesday, February 22, 2017

AYAM MASAK LEMAK CILI API


Assalamualaikum. Menu ayam masak lemak cili api ni dimasak tak lama dulu. Baru teringat nak updet resipinye..hehe! So jomm kita zaass resipi yang mudah ini..

 

AYAM MASAK LEMAK CILI API

sumber : inahar's cooking time

Bahan-bahan:
1/2 kg ayam- potong sederhana kecil
3 biji kentang- belah 4
1 keping asam gelugor
3 batang serai, diketuk
2 helai daun kunyit, disiat
800-1000 ml santan (secukupnya)
1 kiub pati ayam (optional)
Garam dan gula secukup rasa
Minyak utk menumis
Bahan kisar:
4 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1 inci halia
1 inci kunyit hidup
10-15 biji cili padi (ikut kepedasan yg disukai)


Cara:
Masakkan santan, bahan kisar serta serai hingga mendidih. Masukkan ayam ke dalam periuk dan kacau rata dan masak hingga mendidih. Tambah kentang dan masukkan kiub pati ayam. Kacau dan masak hingga kentang dan ayam empuk.Masukkan asam gelugor, kacau dan perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Masukkan daun kunyit dan masak dengan api sederhana hingga mendidih, kacau sentiasa. Masak sekejap lagi dan rasa. Jika ok boleh matikan api.Siap utk dihidang bersama nasi putih juga lauk2 lain.

 

Monday, February 20, 2017

SOTONG GORENG BEREMPAH


 Assalamualaikum. Hari ini Pn Doc nak berkongsi menu sotong goreng berempah. Resipi yang agak sempoi dan semestinye enak. Sedap juga dimakan bersama nasi minyak atau beriani selain dari nasi putih. Jadi jom kita zaass resipinye ye!


SOTONG BEREMPAH 
resipi - dayangjack 
sumber - inahar's cooking time 

Bahan-bahan : 
300 g sotong basah (digaulkan dgn sedikit serbuk kunyit dan garam. Kemudian direbus 1/2 masak dan dituskan) 
1 tangkai daun kari 
1 sb serbuk kari 
1 sb serbuk cili / cili kisar 
1 sk serbuk ketumbar 
1/2 sk serbuk lada hitam 
1 labu bawang besar (dimayang) 
2 biji bawang merah (dihiris) 
1 ulas bawang putih (dicincang) 
1 cm halia (dicincang)
4 sb santan pekat / susu cair 
garam dan gula secukup rasa 
1 sb sos tomato 
1 biji hirisan cili merah  

Panaskan sedikit minyak di dlm kuali. Tumis bawang merah, bawang besar, bawang putih , halia serta daun kari sehingga wangi. Satukan rempah kari, serbuk cili, serbuk ketumbar dan lada hitam di dalam satu bekas. Bancuh dengan sedikit air. Masukkan pes tadi ke dalam bahan tumis tadi dan kacau hingga pecah minyak. Masukkan sos tomato, cili merah dan santan. Kacau hingga mendidih. Setelah kuah hampir pekat, barulah dimasukkan sotong, garam dan gula. Kacau hingga masak. (tak perlu masak terlalu lama)
 

Saturday, February 18, 2017

SAMBAL BILIS TEMPE PETAI

Assalamualaikum..lagi resipi sempoi dari dapur Pn Doc ye. Sambal bilis tempe petai sangat enak sebagai penambah selera bila dimakan bersama nasi panas dan lauk2 utama yang lain. Memang bertambah2 ler pinggan nasi tu kan. Jom zaass resipi yang sangat mudah ni ye!


RESIPI SAMBAL TEMPE BILIS PETAI

Bahan-bahan

2 bungkus tempe-potong dadu nipis 
1 biji kentang-potong dadu 
segenggam ikan bilis 
1 biji bawang besar 
2 biji bwg putih 
1-2 sudubesar cili giling 
sedikit ikan bilis* utk dikisar sekali ngan bawang 
isi petai secukupnye
air asam jawa 
garam 
gula 

Cara penyediaan 
1. Tempe & kentang di potong2 dan di goreng sebentar. ikan bilis juga digoreng. 
2. Kisar bawang besar, bawang putih & ikan bilis bertanda*hingga halus. 
3. Tumis bahan kisar bersama cili giling hingga pecah minyak. 
4. Masukkan sedikit air asam jawa, garam, gula dan serbuk perasa. 
5. Masak seketika kemudian masukkan petai, tempe ,kentang & ikan bilis yang telah digoreng tadi. 
6. Kacau sebentar hingga agak2 kering dan kemudian bolehlah diangkat. 

Thursday, February 16, 2017

KUIH KERIA GULA MELAKA

Assalamualaikum..Hollaaaa! Akhirnya kita berjaya juga membuat kuih keria gula melaka yang viral sangat ni. Tak perlu ke melaka dah kalau nak merasa kuih keria antarabangsa nih. Buat sendiri jauh lagi sedap rupanye..hehe! Resipinye walaupun mudah tapi agak renyah sikit terutamanye masa nak mengadun keledek dengan tepung tu. Rupanya keledek oren ni jenis berair sikit jadi kena pandai tambah tepung tu jangan sampai terlebih tepung pulak jadi tak sedap kuih tu nanti.Lepas ni nak cuba buat guna keledek putih pulak yang katanye lebih mudah sikit masa menguli denagn tepung tu nanti. Apa2 pun resipi ada pelbagai di internet..boleh ajer try yang mana2 pun. Kita ambil resipi di blogopsi.com oleh hani widianty. Alhamdulillah menjadi elok kuhnye. Mekaseh Hani berkongsi resipi kuih keria viral ni ye. So jom zaasss resipi yok!


Resipi kuih keria gula melaka

resipi asal - blogopsi
sumber - inahar's cooking time

700 gram keledek warna oren
1 cawan tepung gandum
1 cawan gula melaka - hiris
1 camca besar gula pasir
1/4 cawan air
1 camca teh penuh baking powder - serbuk penaik
garam secukup rasa

Cara Penyediaan

1. kupas kulit keledek kaler oren kemudian dipotong kiub besar dan rebus kaledek tadi kemudian masukan garam dan biarkan hingga empuk. toskan dan lecek hingga halus. selepas tu biarkan sekejap hingga suam.

2. gaul tepung dengan baking powder dan masukan kedalam keledek yang telah di lecek tadi. gaul sebati sampai menjadi adunan yang lembut kemudian ketepikan.

3. sediakan dulang dan alas dengan plastik bersih, kemudian ambil sedikit adunan tadi bulat-bulatkan dan tekan sedikit biar leper. untuk membuat lubang ditengahnya cucukan dengan jari selepas tu kemaskan dan taruh diatas dulang tadi.

4. panaskan minyak dalam kuali untuk menggoreng terendam dan goreng kuih keria tadi hingga keemasan. bila sudah keemasan angkat dan toskan minyak.

5. dalam kuali tadi keluarkan semua minyak dan masukan gula melaka bersama air dan gula pasir. gunakan api sederhana dan kacau hingga gula larut. biarkan memasak hingga gula berwarna pekat dan berbuih.

6. masukan kuih keria tadi ke dalam gula larut dan gaul hingga larut. masa ini kuih keria akan melekat-lekat tapi takpe. terus memasak hingga gula meresap ke dalam kuih keria.

7. akhir sekali, terus memasak dengan api kecil dan bila kuih keria telah kering bolehlah matikan api dan angkat dan pisah-pisahkan kuih yang melekat tadi dan biarkan hingga sejuk. bila sudah sejuk kuih keria siap dihidangkan.


Wednesday, February 15, 2017

AYAM MASAK SAMBAL CILI PADI

Assalamualaikum semua..arini Pn Doc ingin berkongsi resipi ayam masak sambal cili padi yang sempoi lagi sedap. Feveret kami sekeluarga selain dari ayam masak merah. Lagi banyak cili padi yang dimasukkan dalam masakan ni lagi meletop la kejadiannye..hehe! Actuallynye kita tak tahan podeh tapi anak2 yang suka lauk pedas camni terpaksa la ibu ikutkan aje permintaan anak2 kan. Jadi jom kita zaass resipi mudah ini ye!


Ayam Goreng Sambal Cili Padi
Oleh:  Inahar's cooking time

Bahan bahan:

1/2 ekor ayam - lumur garam kunyit
1 biji bawang besar - hiris bulat
1 biji tomato buah - cincang dadu
Gula dan garam sesedap rasa
Sedikit air asam jawa

Bahan Kisar Kasar:

5-8 batang cili merah/hijau
10-15 tangkai cili padi - ikut suka
7 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia
Sedikit belacan -optional
Sejemput ikan bilis


Cara cara:

Ayam dilumur garam kunyit dan digoreng sehingga separuh atau 3/4 masak. Panaskan minyak dan tumis bahan tumbuk sehingga naik minyak. Masukkan tomato cincang dadu, air asam jawa, gula dan garam. Tambah ayam yg telah digoreng tadi juga bawang besar yg dipotong bulat. Goreng hingga sambal agak pekat. Siap!



Friday, February 10, 2017

NASI LEMAK & SAMBAL UDANG PETAI


Assalamualaikum.. meh layan mata nasi lemak kita digandingkan dengan lauk sambal udang petai. Perghhh..memang enak banget!! Ikan bilis pula hanya digorengkan jer tanpa buat sambalnye. Sekali sekala makan nasi lemak cenggini memang sodap! Jom kita zaass resipinye ye!

RESIPI NASI LEMAK

bahan2
4 cawan beras
5 cawan santan
1 inci halia- hiris nipis
1 biji bawang besar dimayang
2 helai daun pandan
1 suduteh halba - optional
garam secukupnya

cara
Basuh beras dan toskan. Campurkan semua bahan2 diatas dan masak dalam ricecooker seperti biasa. Setelah masak gemburkan nasi dgn garpu @ chopstik. Biarkan sebentar dalam rice cooker. Hidang nasi dengan lauk sampingan ikut suka.

RESIPI SAMBAL UDANG PETAI

bahan
1/2 kg udang sederhana besar, buang kepala dan belah belakang, cuci dan goreng sebentar, angkat dan ketepikan.
isi petai secukupnye
3 ulas bawang putih ~ kisar
6 ulas bawang merah ~ kisar
3 tangkai cili merah ~ kisar
1 senduk cili giling @10-15 tangkai cili kering ~ rendam hingga lembut dan kisar
2 inci belacan ~ kisar
1 labu bawang besar ~ hiris bulat
air asam jawa secukupnye
minyak untuk menumis
garam dan gula secukup rasa

cara
Tumiskan bahan yang di kisar hingga harum
Masukkan cili dan air asam, masak lagi hingga terbit minyak
perasakan dengan garam dan gula secukup rasa
Akhir sekali masukkan udang, petai dan bawang hiris
Gaul rata dan sedia untuk di hidangkan.

Thursday, January 19, 2017

HAWAIIAN CHICKEN SUPREME PIZZA

 
Assalamualaikum semua! Jom mempizza kan diri pulak ye! Homemade pizza ternyata lebih sedap dan jauh ekonomi dibanding jika kita membelinye di restoran2 fastfood diluar sana kan..Memang puashati kalau dapat menikmati pizza yang dibuat sendiri.. Dulu pernah post resipi pizza di sini ye. Jom kita semak resipi ye kengkawan!

Resipi hawaiian chicken pizza
resipi asal - MAT Gebu
sumber 1- mamadee's kitchen 

BAHAN-BAHAN DOH PIZZA :-)


300 g tepung gandum
6 g instat yeast
20 g mentega
10 g gula halus
1 camca teh bread improver (optional)
1/4 camca teh garam

1 1/2 camca besar madu
170 ml air
Sedikit tepung untuk ditabur




Bahan-bahan sos

 5 sudu besar sos tomato

1 sudu teh oregano 

1/2 labu bawang besar dipotong dadu



Bahan-bahan aksesori

200g ayam kisar

Nenas kiub dalam tin

Sosej

Cendawan butang dihiris nipis

Keju parmesan+mozarella+cheddar yang diparut (saya beli je campuran keju yang dah siap2 dipaket untuk ditabur atas pizza)

1/2 labu bawang besar kuning dipotong bulat

Capsicum dipotong dadu







CARA MEMBUATNYA :-)

  1. UNTUK DOH PIZZA :- Satukan semua bahan untuk doh dalam satu bekas, kecuali mentega dan tepung untuk ditabur, gaul rata hingga bersatu. Tambah mentega dan terus meggaul hingga menjadi doh yang kenyal, jika melekit, tambah sedikit tepung. Kemudian bulat2kan dan biar 45 minit hingga naik sekali ganda. KAEDAH LAIN :- Masukkan semua bahan untuk dok kecuali tepung untuk ditabur, ke dalam bread maker, pilih setting untuk doh dan tekan "ON", buat hingga siap.
  2. UNTUK PIZZA GEBU :- Panaskan oven pada suhu 190C, sediakan 2 dulang pizza berukuran 9 inci, sapu dengan sedikit mentega. Ketepikan. Keluarkan doh, bahagikan doh tadi kepada 2 bahagian sama besar. Ambil satu, tabur sedikit tepung dan canai bulat.
  3. Alihkan ke dalam dulang pizza, tekan2 dengan hujung jari hingga memenuhi dulang tadi dan biarkan kelilingnya sedikit tebal.
  4.  Ratakan sebahagian sos pizza tadi dan susun bahan untuk pizza atasnya (buat 2 bahagian) dan diakhiri dengan keju. Bakar 20 - 25 minit hingga keju mencair dan roti kelihatan kuning keemasan. Keluarkan dari oven dan hidangkan segera bersama sos kegemaran. Buat kaedah sama juga untuk yang selebihnya.

Cara membuat sos.

1.  Tumis bawang besar, masukkan sos  tomato dan daging ayam kisar dan oregano. 

2. Jika kurang masin, tambahkan garam.

3. Biarkan sehingga ayam masak.
 

Tuesday, January 17, 2017

STRAWBERRY CHEESE TART

Assalamualaikum. Minta maaf kerana baru nuk updet resipi cheestart gebu ni yang dibuat beberapa minggu lalu ye. Sebelum ni dah banyak kali post di sini, sini & sini. Apa2 pun..jom kita zaass resipi ni lagi dan lagi ye..hihi!


RESIPI CHEESE TART

Tart Crust / Shell
resipi - Azita Zain
sumber - inahar's cooking time

Bahan-bahan :
170gm marjerin/mentega
50gm gula aising
1 biji telur Gred C
290gm tepung gandum
1 sudu kecil esen vanilla

Cara-cara :

1. Pukul marjerin dan gula dengan menggunakan senduk kayu. Jangan putar lama sangat.
2. Masukkan telur dan esen vanilla. Putar lagi dengan senduk kayu.
3. Masukkan tepung sedikit demi sedikit. Uli hingga menjadi doh yang lembut. Kuantiti tepung bergantung kepada kelembutan doh.
4. Ambil sedikit adunan dan tekan ke dalam acuan tat. Cucuk dengan garfu sebelum dibakar.
5. Bakar pada suhu 170oC sehingga masak.


Nota :
Jika guna telur Gred B, buang sedikit putih telurnya untuk mengelakkan crust menjadi keras sangat.

Cream Cheese Filling

Bahan-bahan :
250gm cream cheese
50gm gula kastor / gula halus
1 biji telur Saiz B
½ sudu teh esen vanilla / esen lemon


Cara-cara :

1. Putar cream cheese dan gula hingga berkrim.
2. Masukkan telur dan esen vanilla. Putar lagi.
3. Masukkan filling ke dalam kulit tat.
4. Tuang cream cheese ke atasnya. Bakar selama 5 minit pada suhu 170oC. Sentuh cream dengan hujung jari. Jika tidak melekat, maknanya telah masak. Jika tidak, bakar dalam seminit lagi.


Filling :
Blueberry, strawberry, kiwi, oren, dll.

 Cara-cara
1. Tart crust yang sedia untuk dibakar.
2. Tart crust yang telah siap dibakar dan disusun ke dalam loyang untuk proses seterusnya.
3. Isikan filling ke dasar crust. Lebih banyak filling..lebih sedap!
4. Picitkan adunan cream cheese filling ke atas filling tadi.
5. Untuk melorek, ambil sedikit adunan cream cheese dan titikkan dengan beberapa titik pewarna.
6. Kacau rata2 hingga mendapat warna yang diinginkan.
7. Dengan menggunakan pencungkil gigi, buat garis kecil2 di bahagian tepi.
8. Bilangan garis2 kecil tersebut mengikut citarasa sendiri (lebih banyak lebih cantik...)
9. Kemudian dengan menggunakan bahagian yang tajam, tarik daripada atas ke bawah untuk mendapatkan bentuk tersebut.
10. Bakar selama 5 minit. Siap!!!


Tips untuk dapatkan cistat yang gebu dan montok(mengikut pengalaman Azita.) :

1. Jangan simpan cream cheese di tempat sejukbeku (frozen).
2. Keluarkan cream cheese 30 ~ 40 minit sebelum digunakan. JANGAN biarkan cream cheese mencapai ke suhu bilik.
3. Isi adunan cream cheese ke dalam piping bag untuk memudahkan proses mengisi adunan ke dalam crust.
4. Picitkan adunan hingga penuh...hingga sampai ke bahagian sisi crust.