Friday, July 28, 2017

BLUEBERRY CHEESE TART

Assalamualaikum..dah lama kita tak bercistat kan! So minggu lepas kita membaking cistat pulok atas permintaan anak-anak. Kali ni Pn Doc cuma menggunakan readymade shell yang siap dibeli di bakeri mentari taman melati tak lama dulu. Memang kije senangla kan tak yah nguli2 tepung dah. Tinggal pukul cheesecream dan sediakan filling jer haa. Korang pun kalu malas nguli boleh la beli readymade shell ni di mana2 kedai menjual bahan bakeri ye. Walaubagaimanapun di sini kita masih juga ingin berkongsi resipi penuh membuat cheese tart ini ye. Jom zaass resipi!

RESIPI CHEESE TART
Tart Crust / Shell
resipi - Azita Zain
sumber - inahar's cooking time

Bahan-bahan :
170gm marjerin/mentega
50gm gula aising
1 biji telur Gred C
290gm tepung gandum
1 sudu kecil esen vanilla

Cara-cara :

1. Pukul marjerin dan gula dengan menggunakan senduk kayu. Jangan putar lama sangat.
2. Masukkan telur dan esen vanilla. Putar lagi dengan senduk kayu.
3. Masukkan tepung sedikit demi sedikit. Uli hingga menjadi doh yang lembut. Kuantiti tepung bergantung kepada kelembutan doh.
4. Ambil sedikit adunan dan tekan ke dalam acuan tat. Cucuk dengan garfu sebelum dibakar.
5. Bakar pada suhu 170oC sehingga masak.

Nota :
Jika guna telur Gred B, buang sedikit putih telurnya untuk mengelakkan crust menjadi keras sangat.

Cream Cheese Filling

Bahan-bahan :
250gm cream cheese
50gm gula kastor / gula halus
1 biji telur Saiz B
½ sudu teh esen vanilla / esen lemon

Cara-cara :

1. Putar cream cheese dan gula hingga berkrim.
2. Masukkan telur dan esen vanilla. Putar lagi.
3. Masukkan filling ke dalam kulit tat.
4. Tuang cream cheese ke atasnya. Bakar selama 5 minit pada suhu 170oC. Sentuh cream dengan hujung jari. Jika tidak melekat, maknanya telah masak. Jika tidak, bakar dalam seminit lagi. (Pn doc bakar 7-8 min)

Filling :
Blueberry, strawberry, kiwi, oren, dll.  Cara-cara
1. Tart crust yang sedia untuk dibakar.
2. Tart crust yang telah siap dibakar dan disusun ke dalam loyang untuk proses seterusnya.
3. Isikan filling ke dasar crust. Lebih banyak filling..lebih sedap!
4. Picitkan adunan cream cheese filling ke atas filling tadi.
5. Untuk melorek, ambil sedikit adunan cream cheese dan titikkan dengan beberapa titik pewarna.
6. Kacau rata2 hingga mendapat warna yang diinginkan.
7. Dengan menggunakan pencungkil gigi, buat garis kecil2 di bahagian tepi.
8. Bilangan garis2 kecil tersebut mengikut citarasa sendiri (lebih banyak lebih cantik...)
9. Kemudian dengan menggunakan bahagian yang tajam, tarik daripada atas ke bawah untuk mendapatkan bentuk tersebut.
10. Bakar selama 5 minit. Siap!!!


2 comments:

Sweetie said...

Nak lagi mudah beli terus yang di siap... tinggal ngap jer... hehhehe... Saya boleh kata tiap minggu buat cistat ni...

inahar ali said...

KSweetie...hahaha sgt betui tu! beli yg siap teruihh ngap jer kaann!