Friday, August 29, 2014

BUBUR KACANG HIJAU DURIAN

  
Assalamualaikum..hollaa..semalam wat bubur kacang durian memandangkan tengah rancak musim durian sekarang ni kan..nyumm..nyumm!! jom layan resipi yang mudah banget..zaass!

RESIPI BUBUR KACANG DURIAN
sumber- inahar's cooking time

bahan-bahan:

  • 2 cawan kacang hijau (direbus empuk dulu)
  • beberapa ulas durian(kali ini taruh isi durian sahaja)
  • 3 cawan santan pekat
  • seketul gula melaka
  • beberapa sudu besar gula pasir (ikut kemanisan disukai)
  • air secukupnya
  • 2 helai daun pandan
  • Sedikit garam

cara-cara:

  1. Campurkan semua bahan2 kecuali durian. Kacau di atas api yg perlahan sehingga hampir mendidih.
  2. Masukkan durian dan kacau lagi sehingga mendidih .(boleh dimasukkan isi durian sahaja ataupun ulas durian beserta bijinya pun boleh.) Siap untuk di hidang.

4 comments:

Acik Erna said...

memang sedap ni pn.doc..nak cari jugak la...acik asyik buat bubur jagung durian..bubur pulut hitam durian..lupa lak dengan bubur kacang ni

inahar ali said...

acikerna..betui tu kak..bubur kacang meme sodap..hehe!

Sweetie said...

Masakan pun ikut musim juga ye.... anak perempuan saya suka buat bubur kacang... boleh di katakan setiap cuti semester.

inahar ali said...

kaksweetie..iyela kak..wat bubur kacang bila musin deghoyan jer ek..hehe!