Wednesday, September 3, 2014

SAMBAL TEMPOYAK IKAN BILIS

Assalamualaikum..dah lama tak makan sambal tempoyak kebetulan adinda Seli ada memberi sebekas tempoyak minggu lepas so apalagi projek menyambal la jadinye. hasilnye bila dimakan bersama nasi pepanas ngan ikan goreng pun dah mmg ummpphh..terbaekk! hehe.. 

RESIPI SAMBAL TEMPOYAK IKAN BILIS
sumber : inahar's cooking time

Bahan-bahan :
  • 1 cawan ikan bilis- digoreng garing dahulu
  • 4-6 sudu besar tempoyak
  • 2 ulas bawang merah (di tumbuk kasar )
  • 3 biji cili merah + 10-12 biji cili padi(di tumbuk atau dikisar kasar)
  • sejemput ikan bilis utk di tumbuk/kisar sekali bersama bawang & cili
  • 2 batang serai (dititik)
  • Garam
  • Gula
Cara-cara :
  • Masukkan sedikit minyak, tumis bahan tumbuk/kisar serta serai.
  • Kemudian masukkan tempoyak , garam dan gula dan kacau sehingga sebati.
  • Akhir sekali masukkan ikan bilis yang telah digoreng tadi dan kacau rata.
  • Hidangkan , dan makan dengan nasi panas-panas.  

15 comments:

NEKCIK said...

owh sedaapnyer..nak singgah klinik lah

inahar ali said...

nekchik..mmg sedap kak tp sambalnye ada kt umah ..arini kt klinik kita mamam mihun sup jek..hehe!

Sweetie said...

Confirm tengahari ni kena masak nasik lebih!

nita said...

petang ni nak buat jugak!!.
doc, saya copypaste resepi ni k ^_^

inahar ali said...

kaksweetie..conpomm kak..hahahaa!!

inahar ali said...

nita..buat jgn x buat ek yus..nnti kami mai umah hang tumpang mamam nasi sambal tempoyak..hehe!

mama sara nur said...

Assalam
Tempoyak, family sy semua mkn
He hee kecuali sy
Apapun nmpk sgt mabeless

inahar ali said...

mamasara..olololoo..rugi tau tak mamam tempoyak..hikhik!

Ayu said...

Assalam Puan Doktor,
wah tempoyak kita pernah makan sekali aje dulu..cuba2 test water masak udang dgn tempoyak..actually sedap juga rasanya..masam2 gitukan..lepas tu tak beli lagi sebab kita beli kat jb..sudah nak dapatkan disingapura ni..

mai has said...

ini jarang2 ni.selalu tempoyak saya buat masak lemak je.dh busan.ble la try ini pula...

inahar ali said...

ayu..nanti klu jumpa tempoyak mesti tryla resipi sambal tempoyak bilis pulak..mmg sedap tau!

inahar ali said...

mai has..kalu wat sambal tempoyak cenggini tak cepat muak tau..nnti cuba la ye!

Anonymous said...

There are a few factors you want to consider when purchasing a superfood drink powder.
Its leaves are withered and steamed, not fermented like black
and oolong teas -- green tea's unique catechins, especially EGCG,
which may be able to obliterate cancer cells without disturbing neighboring tissues.
The term functional food is used in Europe for foods that can improve our state of health or reduce the risk
of diseases.

my blog chris ashenden the kiwi

Rohah said...

Uiiit...menu penmbat selera ni

inahar ali said...

rohah..penambat selera terlajak laris ni rohah..hehe!