Tuesday, March 2, 2010

KEK SEMOLINA

yahuu..akhirnye berjaya gak wat kek suji yg kuidam2kan dr dulu..pestaim nmpak kt AFC channel dlm rancangan sedap yg di hoskan oleh chef asma laili..nmpak sedap sgt tp x smpat salin resipi! sebaik la jejaka fofular malaya sape lg klu bkn cik mat gebu kita yg telah sudi berkongsi resipi kek semolina nih..resipi asal dr blog "A Nyonya's Kitchen".. mmg sedaap banget! x sabor punye pasal tgh2 panas dh potong..adehh!! mmg marbeles sgt...tenkiu mat for sharing ye! akak cnp dr blog mat ye..thnx a million!!

BAHAN-BAHANNYA :-)
250 g mentega berkualiti tinggi- kita guna golden churn
170 g gula halus

2 camca besar madu

4 biji telur gred A

100 ml susu segar

2 camca teh esen vanilla

170 g tepung gandum

1 camca teh baking powder

100 g semolina @ suji

Secubit garam



CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Tepung gandum digaul bersama baking powder dan diayak, kemudian campurkan semolina@suji dan garam, gaul rata. Telur, susu dan esen vanilla disatukan dan kocok hingga semua sebati. Ketepikan.
  2. Putar mentega, gula halus dan madu hingga kembang. Masukkan bancuhan telur + susu + esen vanilla tadi sedikit demi sedikit sambil terus memutar hingga putih dan gebu (macam gambar no 2).
  3. Pada kelajuan perlahan, masukkab tepung sedikit demi sedikit hingga habis, gaul rata dan masukkan ke dalam tin kek yang telah disapu dengan mentega dan dialas dasar tin dengan kertas minyak.
  4. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175C selama 45 minit atau hingga masak. Sejukkan kek atas jaringan sepenuhnya sebelum dipotong.

12 comments:

nor64 said...

slm ...
satu masa dulu kak pernah buat resepi kek semolina ni..confident je...apa lagi ..dah masak..tahlah rasa macam makan kek ada pasir ..hehehe....tgk innahar buat, nak cuba balik ni..kali ini mesti lebih hati2...

Achik said...

erm harumnye bau..hehehe..
nk mintak sikit boleh?
huhu..kurang sihat la skang ni kak..
nak masuk dapur pon belum ade daya..
dah terkena penangan si 'kecik' nih..
hehehe..

PALATABLE said...

Salam Ina...cantik dan sedap kek semolina tu, minta sikit boleh?

http://treatntrick.blogspot.com

ima said...

salam kak ina...lamanya tak dtg sini...sihat ke??mestilah sihatkan bila dah keluar kek sesedap itu...klu macam gini punya sedap nak kena cuba gak ni...hehe

CT Delima said...

ina ct pun dah buat kek semolina ni..memang sedap kan :)

ain said...

wahhh...kak ina dh buat dh kek popular ni!!! sy pun teringin nak buat gak...tp tepung suji tarak!! hehe

azian said...

Amboi sedap nyer, nak sepotong....

cikmanggis said...

hehe dah sampai kak dapur inahar ya..sedap wo!!

hasni said...

kak
nak sepotong boleh
jap suji tu apa ek?

openid said...

Salam Akak,
Akak sihat? gebus sungguh kek semolina tue... nama pon vogue gitu.heheh

ijan

Datin El said...

nak torai jugaklah..

inahar ali said...

thnx to all comments...this is a must try recipe!!