Wednesday, March 31, 2010

KEK PISANG CHOCOLATE CHIP


huhuu..kek pisang pulak!! pisang lagik?? Baru wat petang tadi..harap2 jangan ada yg boring ngan menu2 pisang yg kita wat nih..almaklumler..nk mengabihkan stok pisang emas yg ada..hehe!! ni spt bese kita guna resepi chef wan..cuma ditambah ngan choc cip jek! anak2 seme suker...jom layan resipinyer!!

RESIPI KEK PISANG

Bahan2:

1 cawan pisang emas lecek
13/4 caw tepung

225 gm butter
2 biji telur grade A

1 caw gula halus(i guna 1/2 gula castor,1/2 brown sugar..kurangkan amaun sikit jadi 3/4 caw. je)
sedikit lemon juice
1 suduteh soda bicarbonate

1 suduteh esen vanilla

1/2 caw yogurt

sedikit walnut cincang..bakar dulu.(tukor ngan chocolate cip)
garam

cara:
pukul mentega dan gula sampai kembang.masukkan telur satupersatu.then masukkan esen vanila,lemon juice & yogurt.kacau sebati.last masukkan tepung dan pisang lecek. bakar pd preheated oven @ 180 c selama 45-60 minit(ikut oven masing2)

9 comments:

izan said...

k ina,

sungguh menggoda rasa... esok bulan da cukup baru nak beli oven.. x sabar nak membakar juga.

inahar ali said...

izan..baunye pun dh menggoda woo! apalagi taste nye..mmg ummmphh!

Datin El said...

anahar ..banyak lagi ke pisang bak sesisir dua nak buat cekodok..kalau bg kek tu lg best..hihi

MamaFaMi said...

Sedap pulak nampak kek pisang Ina dengan tompokan choc chips yang lebat tu. Nak buat, pisang dah habis. Yang ada, pisang tanduk sebatang.. mmm tak rela ku korbankan sebab nak buat goreng pisang... hihihi...

Nida said...

Thanks berkongsi resipi... mudah dan sedap... kena cuba ni... (pssst, kalau tak letak yogurt ok tak?)

Alimaz-Kembara Terasing said...

pos mai sini sikit...ekekekekke

cikmanggis said...

uishh nampak sangat sedap.bahan-bahannya pun tak susah..dalam senarai ni:)

gedek! said...

Saya adalah peminat tegar kek! Terutama cheese & chocolate cake!

HaniCheLat said...

saya copy. nak buat harini. stok pisang dah sampai hitam2 dah ni..