Wednesday, March 3, 2010

SOTONG & SOTONG LAGI...




Huhuuuu...asik2 sotong jek kan!! nk wat camner dh anak2 & mr hubby suker..hehe! arini masak sotong berempah & ikan siakap sweet sour tp sempat snap foto sotong jek..ikan siakap tu dh ngap br teringat nk amik gambo..hehe! pastu belen sotong lam peties tu kita goreng tepung! guna tepung berempah readymade jek! rasanye resipi sotong tu pernah letak aritu tp xpe arini kita letak balik resipi nye yek!

SOTONG BEREMPAH
(resipi dari dayangjack)

Bahan-bahan :
  • 300 g sotong basah (digaulkan dgn sedikit serbuk kunyit dan garam. Kemudian direbus 1/2 masak dan dituskan)
  • 1 tangkai daun kari
  • 1 sb serbuk kari
  • 1 sb serbuk cili / cili kisar
  • 1 sk serbuk ketumbar
  • 1/2 sk serbuk lada hitam
  • 1 labu bawang besar (dimayang)
  • 2 biji bawang merah (dihiris)
  • 1 ulas bawang putih (dicincang)
  • 1 cm halia (dicincang)
  • 4 sb santan pekat / susu cair
  • garam dan gula secukup rasa
  • 1 sb sos tomato
  • 1 biji hirisan cili merah
  1. Panaskan sedikit minyak di dlm kuali. Tumis bawang merah, bawang besar, bawang putih , halia serta daun kari sehingga wangi.
  2. Satukan rempah kari, serbuk cili, serbuk ketumbar dan lada hitam di dalam satu bekas. Bancuh dengan sedikit air.
  3. Masukkan pes tadi ke dalam bahan tumis tadi dan kacau hingga pecah minyak.
  4. Masukkan sos tomato, cili merah dan santan. Kacau hingga mendidih.
  5. Setelah kuah hampir pekat, barulah dimasukkan sotong, garam dan gula. Kacau hingga masak. (tak perlu masak terlalu lama)

10 comments:

Nida said...

Sdapnya.. terutama yg goreng tepung tu.. Nida tak pandai nak buat tu.. takut meletup pun ye semasa goreng

ain said...

kalau anak2 saya, they all cuma makan tepung sotong tu je, sotong tu sy yg kena perabihkan. cam ne lah tak tembam.hehe

ima said...

salam kak ina...sotong goreng tepung tu kita suka...tapi tak pernah lagi buat sendiri...makan kat kedai je...hehe

inahar ali said...

nida..alaa akak guna tepung readymade jer..sonang citer..hehe!

ain..hahaha..sama ler ngan adam..dier perabihkan tepung rangup tu jek..sotong dia bg balik kt kita..huhuu!

ima..akak guna tepung readymade tu yg cepat jer wat..kalu nk wat sendiri campuran tepung tu mmg maleh pun..hehe!

hasni said...

sotong celup tepung memang mnyelerakan
btl tak kak ina:-)

MamaFaMi said...

Makan sotong tak pe, jangan jadi 'sotong' sudah ye... hehehe

LiNda said...

Alaaa... saja tau kak ina besarkan gambar sotong tuh !

dah kecur air liur . huhuuu

inahar ali said...

hasni..betul..betul..betul..betul..hehe!

mamafami..aper.jd sotonngg??? isshhh..bahaya tu! huhuuu..

linda..alaa kt ganu kang banyok sutunn..gi aar pasar cepat..hehe!!

cikmanggis said...

ewah ewah....cakap kita "gebu" pastu lariiikkk ya..kejarrrrr..jap jap nak sotong sket:)

Fimère said...

une assiette très appétissante et pleine de saveurs
bonne journée