Wednesday, March 3, 2010

PANCAKE

ni haa pancake wat bekfes pagi tadi..pestaim wat sendiri selalu makan kt mcD jek..hehe! resipi amik dr dapur nor ganu..resipi asal dari hajar's fotopage..thnx to both!! mmg gebuss & lembut banget! kak ayin suka betul makan penkek nih...tp penkek yg kita wat ni x sekata la pulak warna luarnye kalu nk banding yg nor wat tu cantek jek kaler dier..agaknya x yah guna minyak kot masa masak atas nonstick pan tu..sbb bila sapu minyak jek..dah jd x rata lak pembakarannye! xpe nexttime cuba lagi.. pepun jom tgk resipinyer! sori nor..kita cnp dr umah nor jek ye..thnx again!

PANCAKE by Hajar
(yg K.Nor buat ni 2 adunan)

6 sudu besar butter ~ dicairkan
2 bj telur

2 1/2 cawan tepung naik sendiri

2 sudu teh baking powder

2 sudu besar gula castor

2 cawan susu segar

2 sudu besar jus lemon ~ optional

secubit garam


Campurkan kesemua bahan dan blend hingga sebati.
Biarkan sebentar dlm 10 minit.
Masak pancake spt biasa hingga habis.
Hidangkan panas2.

6 comments:

hayatcemresi said...

Pankek çok güzel olmuş.

K.Nor said...

ina, nor masa masak mmg tak guna minyak/butter. terus jer masak atas pan tu. tp kalau takut melekat, masa mula2 nk masak yg pertama tu, ina sapu sket pan dgn butter/minyak (guna paper towel). api lak jgn terlalu kuat dn jgn terlalu slow. kena sederhana panas baru serata kaler masak dia.. apapun tq sudi try ya.. & thanks to hajar too :)

inahar ali said...

hayatcemresi..thnx 4 visiting my blog!

nor..thnx nor 4 the tips ye! pasti cuba lg pasnih! hrp2 menjadi..hehe!

ain said...

saya pernah buat homemade pancake sekali je. pas tu guna readymade je.hehe

Achik said...

wow sedapnye klau mkn dgn madu..kite ni skang tgk ape2 mknn sume nak mkn..nasik aje tolak tepi...

inahar ali said...

ain..memangpun kalu ikut perasaan maleh readymade jerla lg sonaang kan..hehe!

achik..aik tgh "membawa" ker achik nih?? kalu betui alhamdulillah..sukernye!!