Wednesday, March 24, 2010

KUIH BAKAR PISANG


Salam bersiaran kembali..huhuu..arini kita cuti sehari br lah dpt masuk dapur jap..hehe! sempat masak kuih bakar pisang resipi cikgu dzana yg dah lama terperam..mmg marbeles sangat! okayla jom layan resipi..thanx cikgu for sharing this nice recipe..kita cnp jek dr dapur cikgu ye!!

RESIPI KUIH BAKAR PISANG
Bahan2

1 sisir pisang masak ( 10 - 13 biji).. di lenyek kasar .. (kita guna 5 biji pisang berangan)
1 cwn tepung*
3/4 cwn gula*
1 cwn santan*
1 cwn susu sejat/cair*
1 biji telur*
2 sudu besar butter*

Cara2
1. Blender semua bahan*
2. Tuang adunan ke dalam mangkuk berisi pisang lenyek dan di gaul rata.
3. Masukkan ke dalam loyang yang telah dilenser dengan butter
4. Bakar 180C selama 1 jam.. or lebih untuk dapatkan kerak yang hebat.
5. Sejukkan.. baru di potong.. masuk peti ais lagi bestt

12 comments:

cikmanggis said...

wah..dah berasap kembali dapur ni ya..nampak senang..boleh cuba ni..cm mmg suka pisang:)

Kakasma said...

Ina,akak baru berangan nak buat,cuma lum dapat buat lagi pisang tak dan nak beli..maklum org dlm pantang..nnti dah habis pantang leh laa buat..suka tul tengok kerak2 tuh ..ermmmm!!!

Fiza Nordin said...

sane sini sinun gak nampak owang buat kuih bako pisang ni...tp kite mcm tak terseru plak nak p buat...eheheheeee tunggu sampai seru dululah...sementara tu kite tumpang makan kat sini erk...boleh ke?ade lagi tak???

inahar ali said...

cikmanggis..dapur berasap sehari jek kak sbb pastu sambung keje sampai weekend nih..huhuu!!

kakasma..kita dh lama berangan nk wat kuih ni tp tiap kali beli pisang asik abih kena ngap oleh hubby & anak2 x smpat nk wat kuih pun..hehe!!

fiza..akak terseru sbb geram tgk sana sini sinun la tuh..hehe..xper meh makan kt umah akak dulu tp tinggal 2 potong jek tu..pasnih mesti wat lg nmpak gayanye..

JC said...

BEstnya kak ..kuih bakar pisang..I suka kalu benda2 ada pisang ni..tapi setiap kali beli pisang cepat jer abisnya tk sempat nk buat kuih daaa

Watierman, rmanbkr said...

Salam Dik Ina...ada lagi pisang kat dapur tu....tapi baru jer makan puding recipe mudah si Ijan ....Akak pun nak sepotong kat dapur Ina jer lah dulu!

ZaiY said...

salam kak ina cayangggg..
patutla berbau pisang dr jauhni, ada kuih bakar pisang umah kak ina. terliur tgok lembut jer kat dlm luar plak garing..waaa msti sedapni, nk wat jugaklah.

inahar ali said...

jc..mmg tersgt best woo! a must try recipe nih! try jgn x try..hehe!

kakwatie..kita pun nk gak puding pisang akak tuh..jom exchange tuperware.hehe!

zaiy..wsalam..windu akak kt dier..wah mmg dasat penangan pisang nih kan..sampai ke dubai baunye.huhuu!

E-na Zarina said...

Waaa boleh try ni...masuk list dulu ye kak....

Eiba said...

Uiiii..kak.ina nie..asal masuk dapur jer jadik..asal masuk dapaur jer jadik...heheheheheh..eiba jer yg jarang masuk dapur..tu yg x jadik..jadik..hikhikhikhik...

Sue @ Nenie said...

Salam Kak..
Saya sihat, cuma lately ni bz gilosssss...Harap-harap akak sekeluarga juga sihat-sihat dan berbahagia selalu.....

Bila tgk kuih bakar pisang ni, tetiba pula saya terbayangkan eskrem vanila bertenggek kat atasnya...mesti best...

inahar ali said...

ena..jgn masuk list jek..mesti try tau..hehe!

eiba..hahaha xpe..jarang masuk dapur..leh diet!!

sue@nenie..perghh mmg layan abih ek kalu letak eskem kt atas tuh!! pasnih kena wat lagi..leh mamam ngan eskrem lak! hehe