Friday, May 1, 2009

Muffin nangka & Muffin bluberi..

Salam....ni sema muffin buat pagi nih utk dibawa pergi kenduri arwah MIL malam nnti di Meru kelang (di umah kak ipar).

kt atas ni muffin nangka..dh pernah wat dulu tp arini guna resipi berbeza ckit..

haa..ni baru nk update resipi...

RESIPI MUFFIN NANGKA

bahan2:

2 caw tepung
1 caw brown sugar
1 biji telur
1 caw susu segar
8-10 biji nangka- buang biji & cincang halus isinye
1/4 caw minyak @ melted butter
3 sudu teh baking powder
sedikit garam
esen vanilla

cara:
pukul telur & gula sampai kembang then tambah minyak , susu,esen vanilla dan akhirnya tepung yg diayak beserta baking powder,isi nangka & garam. kacau bagi rata shj secara kaupbalik dan bolehla dimasuk dalam acuan muffin.bakar @ preheated oven 180c selama 20-30 minit(ikut oven masing2)

ni lak muffin bluberi...amik gambo panas2 lagi..adehh.hehe!!

okayle..korang layan gambo je dulu ek..resipi kemudian...adiossss!!!!

RESIPI MUFFIN BLUBERI

bahan2:

11/2 caw tepung
1/2 caw gula castor
1 bji telur
150 ml susu segar
1/4 caw minyak @ melted butter
2 sudu teh baking powder
sedikit garam
1 suduteh esen vanilla
3 sudu besar pes/topping bluberi (boleh juga guna fresh bluberi )

cara:
pukul telur & gula hingga kembang then tambah susu,minyak,esen vanila dan pukul lg. then tambah tepung yg telah diayak beserta baking powder dan garam.kacau bagi rata shj secara kaupbalik. last sekali tambah bluberi.takyah kacau hanya lorek2kan aje dlm adunan tepung biar nampak bluberi tu berketul2 gitu.masuk dalam muffin cup & bakar dlm preheated oven @ 180c selama 25-30 minit. siap!!

9 comments:

fizza said...

salam kak inaa....
wah,xpnh lgik makan muffin nangka...tp ajatnyerrr nk try bt muffin or kek durian cz byk durian kat umah ni

ima said...

amboi kak ina...muffin nangka pulak tak pernah dengar dn rasa lagi ni...nnti kita tunggu resepi jelah...

muffin bluberi tu budak2 pasti suka...

Datin El said...

inahar...nangka ni peberet kite tp selalu ditegah makan sebab member tak sanggup menanggung bahana bila kite makan..hehe kembung..

inahar ali said...

fiza...wat muffin durian pun best gak!! perghhhh!!

ima..nnti akak update resipi tu ye..la ni nk cepat x smpat..hehe!

datin el..makan nangka cenggitu je mmg kita pun x berani sbb kembung gilos!!

ain said...

1st time dgr muffin nangka ni kak. messstiiii sedap kan??

somuffins said...

Alaaaaaaaaaaaaaaaaaaa......! Mesti nyum2 kan? I pernah buat serikaya nangka aje. Selalunya dikukus tapi I guna microwave aje, langsonglah my mw koma sampai sekarang. :-(

mama diny said...

emm sodapnya muffin nangka, kompunan orang UK nih, nak kena gi beli nangka kat wing yip nih

very the busy, ada 3 family malaya dtg berturut2

eriey said...

bilaa laa nk try buat muffin cenggini aduhh..x reti sgt..sodap jo napok org buat..hikhik

inahar ali said...

ain..sedap weh..muffin nangka tu senang je wat!

somuffins..haha!!

mamadiny..la mesti seronok masak2 kt tetamu kan mamadiny..

eriey..wat muffin paling sonang banding ngan baking yg lain2 tuh!