Sunday, May 3, 2009

PROJEK ME'ROTI' PUN BERMULA....

Haha..akhirnye..berjaya gak i merasmikan aka memecah dara (auww!!) BM baruku itu pada petang ahad yg nyaman nih!! mentang2 ler esok dh start keje pg sampai malam sepjg minggu ..kira arini meroti bagai nak rak..hehe! tapi belum sampai tahap gila talak ler kan! hahaha...
resipi amik dari umah kakasma yg baru abis belajar kelas wat roti aritu!! timokacih bebnyk ye kakasma!! cayaaaaanng die!!


ni redbean swirl bun..ikut cara noreen uk menswirl roti bun nye..hehe!


ni lak wat roti sosej berpintal ikut cara kt umah ros aka onigiri lak!!


ni mini pizza cam kt umah hana tuh!!

haa amik ko...cam gaya2 kuar tp besele tangan x brape nak kreatif..bentuk roti pun masih huruhara lagi..tp yg penting sodaapp!!

resipi roti asas ni adalah menggunakan resipi shanghai bun (kita cnp je ye kakasma oi..i'm soriii!)

RESIPI SHANGHAI BUN

bahan:

220ml air
75gm buter

1 biji telur

1 camt.bread improver

1/4 camt 3+1 doh pes(boleh ganti dgn bread softner)
- i guna 1 suduteh bread softener
1 camt garam

4 camb susu tepung
100 gm gula kastor/halus(10 sudu besar)

500 gm tepung high protein

1 peket yis mauripan


tekan Bm program 10 ( I guna program 7 utk wat doh sahaje)

*bagi yg memnggunakan BM ikut step by step masa meletak bahan.dari air,telur dan seterusnye.jangan main letak atau campak bahan.maksudnyer bercampur aduk ler nih.akhir sekali mesti mauripan tuh...baru menjadi...boleh dibuat pizza,bun manis,letak inti,pes kacang merah ke.kalau nak lagi paham cam dalm n3 akak kat belajar buat roti.nak lebih paham g ler jenguk umah Hana Jepong ...
*ni sebagai info- garam jangan bercampur dengan yis,jadi mase menguli elakkan garam dicampur kedalam yis...

21 comments:

nekPP said...

aduoiii tak sangka ya anak dara baru 1st time sebis hasilnyaaa mak aiiiii mengodaaa imann tuhhh...yummmmyyy...;)))

Aymy with love said...

hehehe... mentang2 rasmi BM, sekali keluar berderet rotinyerrr... nak roti sosej pintal tue... :)

CT Delima said...

hamik ko... hahaha menteng2 lah dah dipecahkan dara nya,berderet2 roti ina tayang kat sini ehh.jeleszz tahap cipan dah ni hahaha

ummizaihadi-homesweethome said...

Salam Ina, weeiii laaa..amik ha, boleh bukak kedai roti la lepas nih! Xpun boleh pos Kuantan sikit...akak ni mmg malas nak menguli skrg, xtau la pasai apa..nak BM jugak kot..huhuuu..

(*psst..Ina nk tnya, BM Ina tu brand apa ek, bkn Kenwood kan? Nak survey2 gak ni..hehee)

ain said...

ha kauuu...berderet2 roti. sat lg kak ina boleh bukak kedai roti.hihi

ima said...

salam kak ina,
wah!!!macam2 roti ada nih...senanglah ye kerja buat roti, BM dah ada....alamak meleleh2lah air liur dok tengok roti umah kak ina ni...huhu

anawahid said...

wohohohoho!!!!!dah pecah dara yer tahniah!!!.. kak pasni jgn sampai kenbang bdn melantak roti jer... muhahahaha

mawar merah said...

terlioqnya....

MaNjE said...

wah wah wah kak...dasat sungguh..
bak sikit roti sosej tu..nyam nyam..
lapar nih~

cikmanggis said...

pecah dara?hehe rupanya pompuan BM inahar...bleh berbesan dgn kita..BM kita teruna...nama mr.keenwood hihi...tunggu pasni cikmanggis nak meroti...hehe

LiNda said...

hehhe.. kak ina terror aaa.. pecah dara terus ke 3rd rounds.

Makan roti , pasni ada yang kembang semacam ( diet wei, jangan lupa !!)

rapheydhillo said...

alahai menggodanya tengok roti2 k.ina ni.. tatau bila pulak nak jangkit kat saya..

Zue Murphy said...

Your bread look delicious. Order kacang merah satu!

ZaiY said...

salam kak ina...
sekali meroti, berduyun keluar ha..kalah bakery ni.

inahar ali said...

salam seme..hehehe..dh korang jgn jeles2 lagi..pi cepat merotikan diri..uli ngan tangan pun sodap gak!! yg penting masa makan ingat..DIET!! cewaah..konon..huhu!!

drzeze said...

salam ziarah,
alahai sedapnya!nak link kan bleh?

inahar ali said...

salam drzeze..tq jengah umah kita yg x sebrape nih!! nnti selau2 lah visit kay!

fizan *sew addict!* said...

sedapnya roti....asben kite pun baru belikan BM..dia mcm tau tau je wifenye dok ushar BM orang....tunggu nak pecah dara gak lah..

inahar ali said...

salam fizan..iyeke..eh nk pi tgk ler BM baru fizan tu!! patutler akak terbau kedai je nih!hehe..

Blushwax said...

Huwah! Looks good! Kalau nak uli pakai tangan, boleh pengsan kak. Tengok aje lah gambar you ni. Hehe.

inahar ali said...

salam blushwax..jgn kempunan udahler ek! hehe..