Thursday, April 30, 2009

KUAH KACANG DAGING

SALAM..arini masak kuah kacang daging resipi istimewa keluarga..menu wajib dihari raya dan pd jamuan2 istimewa oleh keluarga kami. ni pun sebenarnya menu favourite anak bongsu i si adam tu! kalu makan boleh bertambah sampai 4-5 pinggan..perghhh!!

RESIPI KUAH KACANG DAGING

bahan2:


500-800 gm daging, di potong kiub kecil & rebus hingga sedikit empuk
1 kg kacang tumbuk

3-4 biji bawang besar (blend)

1 ulas bwg putih (x taruh pn x pe)

3 inci halia (separuh
blend,separuh ketuk)
10-14 batang serai (serai mesti bnyk,klu x rasa dan bau kuahnya x naik..hendaklah di blend 5 btg, selebihnya diketuk shj)

5 sudu besar cili giling (ikut kepedasan di sukai)

lengkuas sikit aje (klu x ada pn x pe)
3 keping asam keping

11/2-2 biji kelapa utk santannya(klu pakai santan peket guna 2 paket)

gula (blh campur dgn gula melaka..amaun gula mestilah banyak klu x mmg kureng rasanya..selalu akak main campak aje..agak2 lbhkurang 6-7 genggam jugaklah @ lbhkurang 3 senduk nasi kot!.)

garam secukup rasa
serbukperisa (option)

air

minyak utk menumis

cara masaknya mcm biasa tumis bhn2 yg di blend sekali ngan halia,serai ketuk then letak cili..tumis smpi garing..lepas tulah bolehlah dimasukkan kacang,santan,daging, asam keping..last sekali garam,gula..masak sampai mendidih..klu pekat sgt tambahlah air..
rasa kuah ni berbeza sikit dr kuah kacng biasa sbb penggunaan serai yg banyak,tambahan daging dan garamgula nya kenalah ngam amaunnye..he..he.
kuah ni mmg sedap di makan ngan ketupat nasi/nasi impit..nk campur kuah lontong/kuah lodeh sekali pn mmg sesuai sgt..
ha, nnti korg cubalah yek!

8 comments:

cikmanggis said...

wahh..ini kegemaran kita .Masa belajar kat Johor dulu ada sorang makcik ni selalu masak kuah kacang ada daging dalamnya..sedap.Ini masakan orang johor ke?nak cuba ni..

Blushwax said...

oooh. Tak pernah try kuah kacang berdaging. Nak try lah....looks super nice!

Datin El said...

di pagi raya..trkenang daku pada sidia...alahai teringat rayalah pulak bila nampak nasik empet n kuah kacang ni...sedap wey..

LiNda said...

pepagi subuh ghaib tadi saya dah kepasar keramat, borong semua benda yang boleh dibuat masak.. bila ada bahan, dengan sesukahati boleh masak kannn..

so, nak tunggu raya lama lagi...hari nie gak saya buat !.

ain said...

kak Ina...hari ni sy buat lontong. tp x de kuah kacang. bak sini sikit..boleh??

inahar ali said...

cikmanggis..haaahla kak..owg johor suka letak daging @ ayam dlm kuah kacang tuh!! sodap sgt!!

blushwax..mesti try tau resipi nih!!

datinel..hehe xyah tunggu raya..nk wat arini pun lg bagus..mmg puasati ..sedap!!

linda..dh siap x kuah kacang linda tuh?? amacam?

ain..nnti akak pos kuah kacang ni ye!!hehe..

CT Delima said...

wahhh...memang org johor suka kuah kacang ni.ct nak terjah rumah lah tgh harini hehehe

Lovely Kitchen said...

Salam kak inahar..
dah try kuah kacang daging ni...sedap!
http://e-nalovelykitchen.blogspot.com/2010/06/kuah-kacang-daging.html