Sunday, July 24, 2011

KUIH BOM PULAK DAH!!

Assalamualaikum..arini kita mengebomm pulak..hahaha!! kalu dulu wat melotups2..tp nasib baik bom yg ni payah meletop w/pun rasa kuihnye maintain meletopss..hehe!! dulu pernah wat kt sini..tp kali ni kita guna resipi yg agak berlainan dr dapur alongroz..ada campur keledek..so mmg payah nk meletop..huhuu!! suker banget..thnx ye along!! kita cnp resipi kt dapur along ye..muaah!! (habis jugak akhirnye kuguna belen inti kelapaku lam peties tuh..hehe)

RESIPI KUIH BOM
sumber- Alongroz

(Makes a dozen)
INGREDIENTS:
80g Sweet Potato
- steamed & mashed
120g Glutinous Rice Flour
20g Plain Flour
35g Castor Sugar
A pinch Salt
100ml Water
Sesame Seeds -
for rolling
Coconut/Bean Filling

METHOD:
1. Mix all ingredients to form a soft dough.
Divide into 12 balls.
Flatten each ball, place a ball of filling & wrap.
Roll onto sesame seeds.

2. Deep fry until golden.
Enjoy!

Note: You can refer to coconut filling recipe here

16 comments:

Acik Erna said...

Pun doc..tunjuk le gambar kuih bom yang dah dibelah..camane pulak rupanya..
akak tak pernah buat ni ina..biasanya beli je..

Deliah's Deli said...

x pnh bt kuih ni..makan jgn cerita la..semua sedap! :) ms goreng,meletup2 tak? :))

inahar ali said...

kakerna..alahai x sempat snap masa kuih dh terbelah..anak2 x sabor nk ngaap..hehe!

deliah..resipi ni mmg best sbb xder meletop2..mmg sedap!

Malay-Kadazan girl said...

We just made this kueh last week too. It was absolutely delicious.

Puan Ros @ Tadika Sinaran Intelek said...

Salam inahar.jangan terbom dapur dah la ya.Cantik warna bom ni.

inahar ali said...

malay-kadazan girl..thnx for visiting my kitchen! yeahh..this kuih is really delicious!

kakros..hahaha..mmg kak nasib baik kuih ni x meletops!! kalu x mmg haghuu!!

HomeKreation said...

Salam Ina cayang. Patut ler bergegar rumah kita tadi, ingatkan bom atom heheeh. Respi ni mmg best kan, sedap & senang nak buat tak payah pakai baju besi bagai...hehehe

AZLINA said...

Assalamualaikum Inahar...sgt cantik kuih bom ni, warna pun elok sekata jer..jeles la jugak nengok tu sbb aritu penah buat, bijannya banyak yg terhangus dlm minyak dr melekat pd kuihnya, awat jd camtu eh puan doc? :)

Eryati said...

waaaaaaaa...mmg nak cuba ni...

alimaz kembara terasing said...

jom lawan bom.....

Mieza said...

mieza dah masak kuih ni tapi tak letak potato..meletup kak kakakaka..tp ttp sedap..len kali mieza nk cuba resepi ni lak..letak potato...ni mmg kuih peveret..mieza ni suka pulut, jd pe pe yg aa kena mengena dgn pulut terus menjadi pujaan hehehe

azian said...

Kak ina,
Mak kita kan selalu buat kuih bom gini...ala..teringat la pulak...

Queenie said...

salam ramadhan al-mubaraq ina..
maaf zahir dan batin...

eh, how come sama2 wat kuih bomb? heh3

mummyseri said...

kak inahar, selamat berpuasa ..:)

Deliah's Deli said...

salam ramadan bt kakak Dr. n famili. :)

Ruziawati Yusof said...

kuih bom best.. letak kacang hijau atau inti kelapa..

selamat berpuasa Dr dan family