Monday, August 8, 2011

KUIH LOPES


Assalamualaikum wat semua pengunjung tersayang..waduh lamanye pn.doc tak bersiaran kan!! first of all..kita nk mengucapkan selamat mengerjakan ibadah puasa di bulan ramadhan yg mulia ini..spt biasa pn.doc lebih sibuk dibulan puasa nih sbb mengejar masa yg dirasakan x pernah2 cukup..hehe! itu yg blog pun x sempat updet..tp arini kita ciluk gak time kt klinik ni utk bertanya khabar kt semua teman dan juga mengupdet berita dapur kita apa yg patutkan..hehe! terimakasih kt uols yg x jemu2 melawat dapur kita walaupun tuan rumah asik xder jek..really miss uolss!! segala mesej teman2 semua telah kubaca cuma x sempat nk blogwalking kt umah kengkawan jek..insyaallah ada masa pn.doc akan mengintai2 dapur korang yek! arini nk tunjuk kuih lopes yg kita wat semalam..dh abih pun..sowiii aar!! pestaim wat kuih lopes nih selalu beli jek..resipi amik kt dapur kak hanieliza! thnx ye kak liza..jom tgk resipi!
Kueh Lopes

Bahan kuih :
2 cawan pulut [basuh dan rendamkan]
2 cawan santan + sikit garam
1 cawan jus pandan

1/2 biji kelapa parut muda


Cara :
1. Masukkan semua bahan kecuali kelapa parut kedalam loyang dan kukus sehingga masa [30 minit]
2. Keluarkan dan masukkan dalam tudung botol nescafe yg telah dialaskan ngan pelastik.
3.Tekankan[kuat sikit] supaya pulut tadi mampat dan kemas.
4. Keluarkan [tarik pelastik alas dalam tudung tadi] dan gaulkan dgn kelapa parut tadi.
5. Hidangkan dgn air gula merah (kita wat air gula melaka)

9 comments:

ijayuji said...

Salam ramadhan buat doc yg sgt sibuk :D kita pun lama tak singah sini, akak sihat? sedap lopes! baru nmpk umah mak ayu buat lopes nmpknyer kita pun kena buat jugak ni kak terliur sudah!!! sedapnyer! Selamat berbuka ya kak!

Deliah's Deli said...

salam ramadhan bt Dr. sekeluarga. hari tu nk singgah tp sibuk sgt,smpai terlupa..jiran hntar kuih buat buka br nk ucap *ish,teruk betul! :))) sedapnya lopes,fav sy tu..btnya x reti..mkn je pandai! :)

Sofea said...

SELAMAT BERPUASA pn doc...salah satu kuih fav kita nii..tapi malas nak buat..hehe

Cendana Kasih said...

salam kak Ina..slamat berpuasa..

waaa..akak buat lopes guna acuan tutup nescafe yer.. good, good.. saya tak terfikir pun kaedah senang mcm tu.. asyik dok buat peten lama gak..balut dalam daun pisang dan kukus... kuno kan...hehehe

inahar ali said...

ika..semua jenis menu pulut sedapkan! selamat berbuka gak wat ika sefamily ye!

deliah..hahaha dulu akak pun ingat susah nk wat lopes nih rupanye xla susah mana..mmg puasla makan klu wat sendiri!

sofea..selamat berpuasa gak wat sofea..kuih lopes nih mmg feveret seisi umah tp br try nk wat sendiri..hehe!

noorma..hhaha..mmgla akak ikut style kak liza..senang rupanye!!

dZana said...

aslmkum doc.. apa kbr.. sihat2 selalu hdknya.. lopez buat sndiri puas mkn.. tunggu mak kt kg buat la nmpknya..

Mas said...

kak inar cayang...
mas pun buat lopes tau...
give me 5...

Acik Erna said...

Puan doc..selamat berpuasa..terima kasih letak resepi lopes..akak ambik ye...nak cuba buat ikut resepi lak

Lovely Kitchen said...

lama x buat lopez...kena wat gak ni...salam ramadhan sis.