Wednesday, August 10, 2011

PUDING SAGU GULA MELAKA

assalamualaikum..puding sago ni ku buat semalam..ada lg belen lam peties tu kalu korang nak utk buka pose petang nnti..hehe! resipi yg sempoi..amik dr dapur kak ina kl. thnx ye kak ina..sedap & laju jer masuk tekak masa buka pose tuh..i loiiikke! jom tgk resipinyer..


Bahan:-
  • 300 gm biji sagu (warna putih)
  • 2 liter air
  • 1/2 camca teh pewarna hijau (*ummi guna 2 sudu kecil pes pandan je)
  • 2 helai daun pandan - kisar dan tapis jusnya
Untuk sirap gula:-
  • 1 ketul gula melaka, potong kecil
  • 1/2 cawan gula pasir
  • 1/4 cawan air
  • 1 helai daun pandan-di siat-siat
(masak hingga gula larut dan pekat, tapis dan sejukkan)
  • 1 cawan pati santan + 1/4 camca teh garam (*boleh ganti dengan susu sejat)
Cara Menyedia:-
1. Didihkan air, masukkan daun pandan dan pewarna hijau.
2. Kemudian cuci sagu sekejap dan masukkan dalam air mendidih.
3. Masak sagu berubah jadi jernih. Tutup api dan biarkan sagu tadi selama 2 - 3 minit.
4. Angkat sagu tadi dan toskan serta cuci bawah air mengalir untuk membuang kanjinya.
5. Toskan dan isi dalam acuan/mangkuk pilihan.
6. Simpan dulu dalam peti sejuk 1 - 1 1/2 jam.
Cara Hidangan:-
Keluarkan sagu dari acuan, masukkan dalam mangkuk2 kecil, tuang sedikit air gula melaka dan sedikit santan atau susu sejat tadi.


12 comments:

Acik Erna said...

terima kasih puan doc..ini lah kuih akak berbuka nanti..
wah..macam sempat aje balik nanti nak buat..

cikmanggis said...

simpan dulu dalam peti ais sebelum berbuka..sedap:)selamat berbuka inahar.

Yatie said...

waduh ada puding sagu gula melaka kat sini..sedapnya..Yatie mmng suka makan puding sagu mcm ni..kalau di sejukkan lagi sedapkan....

anymz said...

aduuh doc,sedapnya nampak sagu hijau tu..akak mmg suka puding sagu ni tau..sejuk je masuk ke tekak..

Watierman, rmanbkr said...

Assalam Dik Dr. Ina...Selamat Berpuasa....lama tak jenguk sini....ermmm nyaman tekak ya!!

inahar ali said...

kakerna..mmg sempat buat gak..senang jek tu..hehe!

cikmanggis..wajib masuk peties kak cm..br sedaap!! selamat berbuka gak wat cm sekuarga ye!

yatie..puding2 sejuk cenggini mmg laku esp time pose kan..

kakanym..waduh sejuk & sedap x terkata bila masuk tekak tu..hehe!

kakwatie..selamat berpuasa kak..lama kita x kedapur akak gak..hrp kakwatie sihat selalu ye!

Sofea said...

salam doc..sejuknya tekak bila lalu dessert2 mcm ni..nak telan pun senang..:)

inahar ali said...

sofea..iyela kan..mmg sejuk jek masuk tekak..tu yg syok tuh..hehe!

Naz said...

Assallamualaikum kak ina cayang..
Sihat ke kak? Sedapkan kalau makan yg sejuk2nyer..Puas hati makan sambil ngadap tv hehehe..

Mieza said...

kak ina..mieza pun suka kuih ni...suka kalau dadih putih du pekat2 then siram sirap gula melaka banyak2..dappppp

cik cek said...

yummyyyyy....:)

inahar ali said...

naz..wasalam naz..akak sihat jek..bulan pose nih mmg nk mamam yg sejuk2 jek kan!

mieza..kuih ni mmg feveret seisi kuarga..daaapppp banget..hehe!

cik cek..mmg yummmmyyy banget!!