Wednesday, August 10, 2011

SAMBAL GORENG JAWA



Ni lak sambal goreng jawa yg ku buat semalam tp masih ada belen lg wat berbuka tadi..sedap! anak2 pun suker..resipi main campak2 jek!

resepi sambal tempe goreng jawa

2 bungkus tempe-potong dadu
1 biji kentang-potong dadu

segenggam ikan bilis

1 biji bawang besar

2 biji bwg putih

1-2 sudubesar cili giling

sedikit ikan bilis* utk dikisar sekali ngan bawang

air asam jawa

garam

gula



Cara penyediaan

1. Tempe & kentang di potong2 dan di goreng sebentar. ikan bilis juga digoreng.
2. Kisar bawang besar, bawang putih & ikan bilis bertanda*hingga halus.
3. Tumis bahan kisar bersama cili giling hingga pecah minyak.
4. Masukkan sedikit air, asam jawa, garam, gula dan serbuk perasa.
5. Masak seketika kemudian masukkan tempe ,kentang & ikan bilis yang telah digoreng tadi.
6. Kacau sebentar hingga agak2 kering dan kemudian bolehlah diangkat.


9 comments:

nor64 said...

salam ramadhan dr ina,

baru smlm geng2 sekerja akak bincang pasal sambal jawa..Kawan Jawa akak tu kata campur ngan su'un dan goreng dulu bawang2 ...tapi mcm ina buat ni pun akak boleh habiskan sepiring hehehe....mmg suke tempe...

Lovely Kitchen said...

sempat je k.inahar berblog dlm bz2 pun...hebat!

psstt td akak berbuka kt umah ke kat klinik...

cik cek said...

Kak cek suka sambal goreng jawa ni..ada tempe...memang my fav...:)

Nur-nba said...

Sedapnya menu ni.. Kegemaran Nur juga..

Sizuka said...

k.ina,

ada lagi tak agak2 belen utk berbuka hari ni? nak mintak semangkuk :P

tun_telani said...

ooo.. sambal goreng jawa ke nama dia.. tun suka mkn nih.. tun panggil sambal tempe ikan bilis je.. hehe.. goreng tempe garing2, mmg sedap!

~K Ham~ said...

As salam ina....

menu berbuka akak pada hari sabtu lepas..sebiji mcm ni....xsedar bertambah nasi...

inahar ali said...

kaknor..mmg la sambal jawa yg mcm kaknor ckp tu meletups..tp wat sempoi cenggini pun sodaap! hehe..

e-na..akak buka kt klinik sepjg minggu nih sbb bertugas..adoyai!

cik cek..sambal jawa ni mmg penambah selera..berpinggan2 nasi tambah..hehe!

nur..bulan pose mkn lauk cenggini x jemu kan!

shidah..lam peties tu ada satu mangkuk kecik lg..kalu nk kena microwave dulu..hehe!

tun..akak pun panggil sambal tempe bilis tp tgk ramai yg panggil sambal goreng jawa gak..tp versi sempoi..hehe!

kakham..iyela kak..x sedor leh tambah nasi berpinggan2 kan..adoyaai!

ela said...

kak ina..fave ela ni...kena selalu ada stok...bila bersahur mkn ni ajer pun cukup....rindu kat akakk muah muah muahhhhhhhhhh