Wednesday, July 6, 2011

KUIH SERIMUKA II


Hollaaa...arini jom kita berserimuka lak..dulu pernah wat guna resipi kt sini tp kali ni kita guna resipi yg diambil dari FB rakan baikku Pn Lily Hassan..resipi yg mudah dan sedaap! thanx lily for sharing this marvellous recipe..jom kita zaas resipinye! RESIPI KUIH SERIMUKA
resipi: Lily Hassansumber: inahar's cooking time


Lapisan bawah
300 gms beras pulut
2 cawan santan

secubit garam
Lapisan atas1 cawan air pandan (10 - 13 helai pandan blend dgn 1 cawan air)
1 cawan santan

3/4 cawan gula

1/2 cawan tepung

1 biji telur

secubit garam


Cara-cara:-
Lapisan bawah
- campurkan semua bahan dalam satu bekas, kukus 40 minit
- keluarkan dari bekas, masukkan ke dalam loyang 8" & mampatkan
- set aside

Lapisan atas
- satukan semua bahan dalam blender, blend hingga sebati
- tuang keatas lapisan bawah & kukus selama 30 minit.
- sejukkan sebelum dipotong.



9 comments:

Ummi said...

Assalamualaikum Ina cayangggg...lamanya x dgr citer...bz keee...miiiiiissss you so much!!!! Adeiii terliur tgk kuih serimuka, lapisan atas lembik2 gitu, ummi suka...nak buat malehhh...huhu

Yatie said...

Assalamualaikum Pn Doc,
kuih kegemaran yatie ni..suka betul kuih serimuka...nasi lemak halba kat bawah tu pun menyelerakan sungguh..

CT Delima said...

As'salam dear Ina


Miss you so much dear. lama betul ct tak kesini. tup2 ada kuih fav ct seri muka ni haa..macam nak makan juga. mintak lah yang 3 ketul sederet tu ina ;D

Mas said...

kak ina...
sedapnya serimuka tu..
mas suka la...

Cendana Kasih said...

السلام عليكم kak doc..

waaa..nampak sedap dengan kepala lembik tu...

tingin plak nk buat !! sblm tu saya ambik seketui yer..hehehe...nanti bila saya dh buat, saya pulangkan balik...hehehe

Nieza said...

Kak Ina, sedapnya seri muka...likex3..hehe

inahar ali said...

ummi cayang..kita pun windu gaakks kt dier!!muaahh...

yatie..alahai yati punyer serimuka pun best..nnti try resipi yati laks!

ctdelima..miss u too! serimuka 3 sederet tuh dh kena ngaap pun..hehe!

mas..kuih serimuka ni seme pun suker kan!

noorma..haa jgn lupa pulang balik kuih akak tu ek..hehe!

nieza..kami sefamily pun mmg like3 kt kuih nih..hehe!

Deliah's Deli said...

tgk atas serimuka tu rasa mcm nak cicah dgn jari..sedap! :)

inahar ali said...

deliah..hahaha..mmg abih jari2 kena jilat..wakaka!!