Thursday, July 21, 2011

PULUT INTI

Hollaaa....arini kita berpulut inti pulak dah..memandangkan inti kelapa wat kuih koci semalam ada belen lagi..pastu ternmpak lak kt dapur CikManggis pulut inti nih..terus operasi memulutkan diri lak..hehehe!! asik pulut jek kan..jgn sakit kembung pewut udah..adoyai! walaupun ku tanak pulut guna microwave tp kita still nk letak resipi Cikmanggis kt sini sbg panduan..tenkiu ye CM!

Pulut Kukus.

Bahan-bahannya:
1 cawan beras pulut direndam beberapa jam atau jika mahu hasil yg lebih baik elok rendam semalam.
1/3 cawan air
(kita lebihkan air/santan sbb guna microwave)
3 tbsp santan pekat.

Secubit garam..

1 helai daun pandan.


Cara-caranya:

Cm masak pulut ni cara express sebab nak cepat....masukkan beras pulut kedalam loyang bersama-sama air,santan pekat,garam serta daun pandan.Kukus hingga masak. (Kita lak guna Linkmicrowave jek..hehe! )
resipi inti kelapa ada kt sini.

16 comments:

zarin said...

adoiiii ni kuih feveret nih ;-))
laaama dah tk mkn pulut inti ni

che'iza said...

Terus ingat kak mak... huhuhu.... suker mkn kuih ni....

Naz said...

Kak Ina cayangggg...
Lama kita tak bersapa di alam maya ni kan..
Kak, masak pulut guna microwave tu cepat eh??
Hihihi..best mkn pulut ngan inti kelapa..

cik cek said...

suka makan pulut inti...kalau musim2 durian ni lagi best..inti kelapa tu campur ngan durian...wah! bestnya...
Masak guna microwave...menarik tu...berapa lama nak dimasak dan berapa tempt. yg digunakan ek...:)

Cendana Kasih said...

kalo kat kampung2 ni, mesti ada jual pulut inti cenggini kan !! sedapnyer..akak, tapau satu yer...

inahar ali said...

zarin..kuih ni feveret seisi keluarga kan!

che'iza..iyela kuih tradisi camni mmg mak2 kita suker banget!

naz..iyala akak pun windu naz gak..hehe! masak guna microwave ni senang jek..sama cam tanak nasi!

cik cek..masak pulut kt microwave sama cam masak nasi..kalu masak 2 cawan pulut/nasi..taruh air lebihkurang seinci atas jari pastu masak lam m/wave 15 min tanpa penutup pastu (nasi hampir kering) baru taruh penutup & tanak lg 5 minit...siap! nasi/pulut tu akan gembur cantik jek..

inahar ali said...

noorma..nk tapau 2 ketui jek lagi..hehe!

cikmanggis said...

kita punya dah abih..datang makan kat dapur Ina boleh?....malam ni kerja ke puan doktor?

inahar ali said...

cikmanggis..minggu ni cuti sbb tu asap dapur asik tinggi jek..hehe!

Mieza said...

kak inaaaaaaaaaa ngaper la zalim menayang pulut kegemaran mieza niiiii????? kempunan mieza kak..nak seketui kak..sukerrrrrr..peveret sgt nih..waaaaa sabtu ni kena wat gak laaa pastu tayang balik kat kak inaaa hheheeh

Ketuhar Panas Yatie said...

Sedapnya Kak Ina . Lama dah tak makan. Dulu selalu jugak beli kat pasar malam siap bungkus dengan daun pisang.....nak buat sendiri malas sbb sorang2 je yg makan...tengok gambar pulut kat rumah akak jelah.

Mat Gebu said...

wahhh...i likeee....

Lovely Kitchen said...

k.inahar...alaaaa terliur sgt dgn kuih koci pulut hitam yg bawahh nuuunnn! lama x mkn...nak buat x jumpa lak tepung pulut hitam..huhuu

Ruziawati Yusof said...

sedapnya pulut inti. dh lama x makan.. minat kpopkah? saya jugak! sangat2 suka!!

Acik Erna said...

assalam pun doc..
seleranya tengok pulut inti..tengah menunggu kelapa buat inti ni..dah order dari minggu lepas..tak dapat2 lagi.
lagu satu..macam mana nak masak pulut guna microwave..ada kawan2 masak nasi pun guna microwave..yang ini akak tak pernah buat..

inahar ali said...

mieza..dh siap tanak pulut tu nnti jgn lupa tayang kt akak balik ek..hehe!

yatie..mmg menu pulut nih feveret seisi keluarga tp xleh masak selalu takut sakit pewot..hehe!

mat gebu..mmg kami semua pun loiike!! hehe..

ena..nmpak gaya kena wat sendiri tepung pulut hitam tu..blender sendirikan..takut kempunan ek!

kak erna..masak guna microwave sgt mudah..sy dh explain kt blog akak..