Wednesday, January 20, 2010

Nasi lemak sambal bilis & Ayam Kepci!

Salam bersiaran kembali...waduh lama kan x hupdet blog ku ini!! windu banget kt korang...mmg kita terlalu bizi semenjak 2 menjak nih! x yah citer sbb memasing pon ada masalah memasing kan..tul x?? arini br dapat memegang komputer nih...hehe! tp sekejap jek sbb lepas ni ada hal lain lak kena settle! masak menu sempoi jek rini...nasi lemak sambal ikan bilis ngan ayam goreng ala kepci! okayla tu daripada xder..huhu! layaannz...kita nk cau cin cau dulu...daaa!! miss uolss!

nasi lemak sambal bilis ni resipi kt sini ye!



RESIPI AYAM GORENG ALA KFC (resipi dr dapur ijan finland..tqvm ijan 4 sharing)

Bahan untuk perap ayam
  • 6-8 ketul ayam
  • 3 ulas bawang putih ditumbuk
  • Sedikit garam
  • 1 sudu besar serbuk cili
  • 1 sudu kecil lada hitam
  • Secubit baking powder
  • Secubit serbuk perasa

Bahan untuk tepung

  • 1 cawan tepung jagung
  • 1 cawan tepung beras pulut (guna tepung jagung 2 cawan pun takpe)
  • 3 ulas bawang putih ditumbuk
  • Sedikit garam
  • 1 sudu besar serbuk cili
  • 1 sudu kecil lada hitam
  • Secubit baking powder
  • Secubit serbuk perasa
  1. Perap ayam dengan bahan-bahan perapan selama 1 jam
  2. Campurkan semua bahan-bahan untuk tepung di dalam bekas
  3. Selepas 1 jam, celup ayam yang telah diperap ke dalam telur yang dikacau.
  4. Salutkan ayam tersebut di dalam campuran tepung tadi.
  5. Goreng dalam minyak yang banyak sehingga garing.
  6. Toskan minyak dan sedia untuk dihidangkan.

10 comments:

Nida said...

Amboi.. cantiknya warna ayam kepci tu... keemasan yang menggoda gitu

ain said...

laparnya tengok ns lemak akak!!! mcm nak pi cari ns lemak jam2 ni gak!!!

MaNjE said...

kite da knyang makan nasik lemak..
ni kite datang nak culik ayam goreng tu je..
nyam nyam...

Packy @ Mawar Merah said...

Salam Ina...kalau aku masuk sini selalu aku tangkap virus sekor dari shoutbox hang...tu yang aku tak berapa rajin masuk....anyway ur nasi lemak looks tempting ler..berair ayaq liok aku nie.Awat ler aku tak dok satu taman ngan hang..hehehe

JC said...

Salam kak Ina

Alahai pepagi kat sini dah disajikan ngan pic nasi lemak ngan ayam goreng kfc....I likeeeeeee...hantu nasi lemak tau i ni..kalu kt Msia dulu tiap hari bfast nasi lemak hihihi

♥LOVE2COOK♥ said...

Hi KakIna! hru doing??? Uish, the nasilemak set with KFC make me drool nonstop lor! hehehe ;)

Take care sis!

PALATABLE said...

Salam Ina...sedapnya nasi lemak tu lawankan dgn ayam...terangkat habis...

http://treatntrick.blogspot.com

Sue @ Nenie said...

Salam Kak..

Bestnya nasi lemak tu...Minta ayam kepsi seketoiii...

Jiya said...

jiya suka makan nasik lemak... tp bikin ngantukkk!! tambah lg sambal ikan bilis.. fuhh!! sampai termimpi2 hihihihi

somuffins said...

Salam to you. Kadang2 I ada prob masuk dapur you ni taw. Dono y. Niway, I pun kuk cikMak gak tapi teramatlah sempoinya sbb buat yg basic jer.
Have a nice day .. bye