Wednesday, January 27, 2010

AYAM UNGKEP


Salam seme..selamat tgh malam ye! mesti ramai yg dh titun nih.hehe! kita baru jek balik dr klinik nih..br sempat nk mentenetkan diri! pepun this week dh kembali bertugas sampai weekend nnti..so dapur tuanrumah pun tak berasap sama la ek!! kena tunggu nextweek ye...ni kita nk updet menu hari ahad baru nih. pestaim cuba menu owg jowo ayam ungkep nih..pas meleleh tgk alongroz masak ritu..resipi asal dr sape lagi klu bukan dak hana jepun tuh!! mmg sempoi dan sodaap banget!!! jom tgk resipinye..kita cnp dr umah hana..thnx hana!!

RESIPI AYAM UNGKEP


Bahan-bahan
  • 500g ayam - dipotong kecil
  • *3-4 biji bawang merah
  • *2 ulas bawang putih
  • *2 sudu makan ketumbar
  • *1 sudu makan jintan putih
  • *1-2cm kunyit hidup
  • *1cm halia
  • *5-6 bijik cili padi - jika ingin ungkep pedas
  • 2 batang serai - ketuk. kali nih blend@tumbuk jerk skali
  • sedikit air asam jawa@ sekeping asam keping
  • garam
  • air
Cara-cara
  • tumbuk@blend bahan yg bertanda *.
  • panaskan minyak. tumis bahan tumbuk dan juga serai hingga pecah minyak.
  • masukkan ayam. tambahkan air sedikit. tutup piyuk@koli. masak hingga ayam masak.
  • masukkan air asam jawa@asam keping dan juga garam. jika suka leh letak serbuk perisa.
  • bila dh agak kering tutup api. hidangkan ngan nasi putih panas.
ni lak menu sempoi sotong masak kunyit..men lebur jek! hehe..

so...goodnightt..see uols again nextweek..insyaallah..daa!!!

11 comments:

Nida said...

Salam...

Tak pernah makan ayam ungkep ni, tapi biasa dengar.. nampak memang menyelerakan :)

ain said...

aduii kak inaaa...sedap sehhh!!! ayam ungkep ni fav saya tauuu!!!!

JC said...

Weiiii I suka ayam ungkep...memang sodap sngat

Deliah's Deli said...

salam kak inahar...sedap ungkep ni.dah lama x makan.dulu2 mak sll buat n anak2 tukang makan hehehe :)sotong msk kunyit men lebur je tu fav saya tu!

sonata anak kancil said...

nak cuba masak la ....dah baca2 resepi ni...tak pernah pulak makan masakan ini! Tk for sharing

MamaFaMi said...

Selalu je dengan masak ungkep ni, tapi belum le pulak datang seru nak mencubanya... cuba tiup sket semangat ungkep tu kat mama... jaga jangan tempias dah ler ye... hehehe... Ina sihat?

mummyseri said...

Salam kak ina..
ada lagi ke ungkepnyer..kite dtg bawa nasi kosong ni:)

rapheydhillo said...

k.ina,
tak pernah try masak ungkep.. slalu dengar je. Must try.. macam best jek!!

LiNda said...

kak ina,

wahhhh.... sotong tuh pung dah besh !

Watierman, rmanbkr said...

Wahhhh sotong........Ina hujung minggu ni menu apa sih!! Moga Ina sekeluarga ceria2 selalu...Selamat berhujung minggu!

日月神教-任我行 said...

走光,色遊戲,情色自拍,kk俱樂部,好玩遊戲,免費遊戲,貼圖區,好玩遊戲區,中部人聊天室,情色視訊聊天室,聊天室ut,成人遊戲,免費成人影片,成人光碟,情色遊戲,情色a片,情色網,性愛自拍,美女寫真,亂倫,戀愛ING,免費視訊聊天,視訊聊天,成人短片,美女交友,美女遊戲,18禁,三級片,自拍,後宮電影院,85cc,免費影片,線上遊戲,色情遊戲,日本a片,美女,成人圖片區,avdvd,色情遊戲,情色貼圖,女優,偷拍,情色視訊,愛情小說,85cc成人片,成人貼圖站,成人論壇,080聊天室,080苗栗人聊天室,免費a片,視訊美女,視訊做愛,免費視訊,伊莉討論區,sogo論壇,台灣論壇,plus論壇,維克斯論壇,聊天室