Sunday, January 10, 2010

HEPI BESDAY DAD!




Malam tadi celebrate besday ayahanda tercinta yg ke 68 tahun..actually besday bah jatuh pd 7 hb januari yg lalu tp berlaku kisah sedih sbb dalam sibuk2 preparation nk wat celebration utk malam tu bah jatuh sakit lak..darah tinggi naik mendadak dh kena admit kt emergency ward hospital selayang selama beberapa jam utk observation..alhamdulillah selepas diberi ubat injection oleh doktor malam tu..tekanan darah turun ke tahap stabil..pukul 2.30 pagi doc bg kebenaran discharge..alhamdulillah! tu lah jadinya baru celebrate malam tadi bila bah dh nmpak sihat sikit..so dikesempatan ini..anakanda ingin sekali lagi mengucapkan selamat meyambut ulangtahun wat ayahanda..moga panjang usia dan diberikan kesihatan yg baik serta sentiasa dirahmati oleh Nya..amin!! I love U Bah!!


Kek Peach ni resipinye diolah dari resipi yg diambil dr dapur hana jepun..resipi asal dr sweet4ever@myR..Thanx utk korang ye! memang kek span tu soft & moist..puashati sgt! jom tgk resipinye..

KEK SPAN PERISA PEACH

Bahan-bahan
  • 150g tepong super fine
  • 150g gula kastor
  • 5 biji telor A
  • satu sudu besar ovalette
  • 80ml jus oren (akak ganti ngan jus peach (dalam tin))
  • 80ml minyak / mentega cair
  • 1 sudu teh parutan kulit lemon(x letak pun)
  • 1 sudu teh serbuk penaik
  • sedikit pewarna kuning - optional
Cara-cara
  1. satukan gula, ovalette, tepong, serbuk penaik dan telor dalam mangkuk adunan. pukul hingga pekat dan gebu selama 5 minit dengan kelajuan tinggi.( tapi nie terletak kepada kelajuan pengadun)
  2. perlahankan kelajuan dan masukkan jus oren,parutan kulit oren dan sedikit pewarna kuning...pukul lagi dengan kelajuan tinggi selama minit atau sehingga aduan kek benar2 ringan.
  3. tuangkan minyak/ mentega cair kedalam adunan dan gaul dengan senduk sehingga sebati.
  4. sediakan tin pembakar bulat atau 4segi ukuran 8icni, griskan dasarnya dan lapik kertas serap minyak. tuangkan adunan dan bakar selama 45minit atau hingga masak pada suhu 150 - 180darjah celcius
  5. bila dah masak keluarkan dari oven dan telangkupkan kat atas redai kek...lebih kurang 5 minit...bagi mengelakkan kek kita kempis.
  6. Bila sejuk boleh hias ikut suka..akak guna whipped cream dan buah peach serta almond nibs sbg hiasan.

15 comments:

Ummi said...

Salam rindu Ina..hehee...lama x berasap...sekali keluar menu tu diaaa...sedapnya kek untuk abah tuh...Apapun, Selamat Ulangtahun Kelahiran untuk abah Ina, moga dia akan beransur sihat dan bertambah2 sihat serta dipanjangkan umur...amiiinnn...Rajin anakandanya buatkan kek.. *_*

E-na Zarina said...

Salam rindu juga kakkkkk! Betullah cakap k.umi tu lama x n3, sekali keluar menu fuyyyyooo mengancam habis!!! cantik kak!

LiNda said...

salam kak.

Moga abah akak dah beransur sembuh . Selamat ulangtahun ke 68.

saya suka kacang kat tepi kek tuh.. slurrp !

CikMin said...

salam rindu kak ina...selamat ulangtahun buat abah kak ina..semoga panjang umo dan diberikan kesihatan yg baik..adiah klik2 je tuk abah kak ina...weeeee

ima said...

salam kak ina,lama betul tak jengok sini...moga abah kak ina cepat sembuh ye...ucapan selamat hari jadi buat abah kak ina juga.

CT Delima said...

Miss you so much dear *hugs* muah..muahh..muahhhh!

Selamat ulang tahun buat abah ina. Doa dari ct moga bah ina akan sihat sentiasa, panjang usia, gembira bersama keluarga tercinta.

Tu lah kan...kalau dah nak kena HB ni kita tak tahu bila. Ct baru sabtu ni jumpa Doc. gak ina. Dia kata HB ct dah ok dan dah bole berhenti makan ubat. Tapi ct takut lak ada kesan apa2 kot kalau tak ambil nanti. apa yang penting jaga kesihatan dan pemakanan selalu betul tak Doc.Ina hehehe.

JC said...

Salam kak Ina....Selamat harijadi utk Ayah akak...semoga sentiasa sihat dan dilindungi Allah selalu

Watierman said...

Salam Windu...Ina...Di Ucapkan Semoga Abah Ina panjang Umur Murah rezeki...diberi kesihatan yang memuaskan.....dengan penuh kasih sayang dari anak2 dan cucu cicit....moga bertambah keberkatan dan kebahagian dalam hidup kalian semua...Amin!

nabella said...

Salam Ina...
Aduh...mewah bangat kek mu itu...lemak berkrim..disukai ramai...

mummyseri said...

salam kak ina..didoakan smoga abah akak sihat walafiat hendaknya dan selalu dlm lindungan Allah..
best kek akak tu..cam dpt rase kelembutan n enaknya bila masuk lam mulut :)

kak ina kl said...

salam..selamat ulangtahun ke 68 tahun semuga abah kamu sehat walafiat, dijauhkan dari segala penyakit merbahaya dan di beri kesihatan yang baik dan di limpahkan rezeki.
Cedaplah kek tu cam beli kat kedai ajer...slurppppp nak rasalah whipping cream kat atas tu..

rapheydhillo said...

semoga abah k.ina bertambah sihat dan dipanjangkan usia.
BTW, nanti boleh le order kek from k.ina yek!!

Fa'e said...

hepi belated besday utk abah k ina....

NekPP said...

aminn..moga abah akak sihat selalu ;)
happy birthday uncle!!

kiss2 to uuuuuuuuuuuuuuu..muwahhh ;p

indahhouse said...

Salam kak inahar,
Hope it's still not late to wish Happy Birthday to your abah, kak . Moga dia sihat slalu dan diberi kegembiraan berpanjangan.