Monday, November 24, 2014

MEEHOON GORENG

Assalamualaikum..pekabo semua? moga kengkawan semua diberi kesihatan yang baik juga ceria selalu ye! Ni meehoon goreng buat minggu lepas sebenarnya tp baru nk updet rini..huhuu! Sorilaa ye kalu uolls teringin bolehla goreng sendiri..resipi pun mudah banget..hehe! Meh kita zaas resipi..

RESIPI MEEHOON GORENG
resipi - inahar's cooking time

Bahan:
400gm meehoon (satu bungkus)- direndam hingga lembut
2 biji bawang besar*
3 biji bawang putih*
segenggam ikan bilis* (boleh juga guna udang kering)
5 sudu besar cili kisar
2 sudu besar tomato sos
1 sudu besar sos tiram
udang, sotong (ikut suka)
taugeh
sawi secukupnya
garam
minyak untuk menumis
perisa (jika suka)
bawang goreng/daun sup/daun bawang/potongan limau kasturi - hiasan

cara:
Panaskan minyak. Tumis bahan kisar hingga naik bau. Masukkan cili kisar dan tumis hingga garing.
Masukkan pula udang dan sotong. Goreng hingga empuk kemudian tambahkan sos tomato & sos tiram.
Akhir sekali masukkan meehoon, garam juga perisa dan goreng hingga masak rata. Bolehlah dihidangkan bersama hiasan bawang goreng , daun sup/bawang juga limau nipis.
Tumis bawang putih & bawang besar kisar hingga naik bau.Masukkan cili kisar kacau rata dan biarkan hingga garing. Masukkan udang kering , udang dan kacau rata. Masukkan taucu , biarkan seketika, masukkan perasa & garam jika perlu. Gaul kan batang sawi hingga agak lembut baru masukkan daunnya, masukkan mee hoon yang telah direndam tadi dan gaul hingga sebati dengan perencah..agak2 sudah sebati masukkan taugeh, gaul hingga rata.Kalau nak gaulkan dengan tauhu pun boleh juga. Matikan api, taburkan daun kucai, hirisan telur dadar, perahan jus limau, cili jeruk dan bawang goreng. Siap untuk dihidang. Make Money at : http://bit.ly/copy_win

Make Money at : http://bit.ly/copy_win


bahan2: 400g mee hoon direndam hingga lembut *50g udang kering direndam *3 biji bawang putih *11/2 biji bawang besar 4 sudu besar taucu di tumbuk kasar/halus-(dibilas supaya kurang masin) 5 sudu besar cili kisar udang sederhana besar sawi secukupnya taugeh secukupnya garam (kalau perlu) & perasa secukupnya (*bahan kisar) Hiasan:- tauhu goreng dihiris (optional) daun kucai-(optional) telur dadar yang dihiris halus-(terlupa buat) jus limau cili jeruk bawang goreng Method:- Tumis bawang putih & bawang besar kisar hingga naik bau.Masukkan cili kisar kacau rata dan biarkan hingga garing. Masukkan udang kering , udang dan kacau rata. Masukkan taucu , biarkan seketika, masukkan perasa & garam jika perlu. Gaul kan batang sawi hingga agak lembut baru masukkan daunnya, masukkan mee hoon yang telah direndam tadi dan gaul hingga sebati dengan perencah..agak2 sudah sebati masukkan taugeh, gaul hingga rata.Kalau nak gaulkan dengan tauhu pun boleh juga. Matikan api, taburkan daun kucai, hirisan telur dadar, perahan jus limau, cili jeruk dan bawang goreng. Siap untuk dihidang. Make Money at : http://bit.ly/copy_win

Make Money at : http://bit.ly/copy_win
bahan2: 400g mee hoon direndam hingga lembut *50g udang kering direndam *3 biji bawang putih *11/2 biji bawang besar 4 sudu besar taucu di tumbuk kasar/halus-(dibilas supaya kurang masin) 5 sudu besar cili kisar udang sederhana besar sawi secukupnya taugeh secukupnya garam (kalau perlu) & perasa secukupnya (*bahan kisar) Hiasan:- tauhu goreng dihiris (optional) daun kucai-(optional) telur dadar yang dihiris halus-(terlupa buat) jus limau cili jeruk bawang goreng Method:- Tumis bawang putih & bawang besar kisar hingga naik bau.Masukkan cili kisar kacau rata dan biarkan hingga garing. Masukkan udang kering , udang dan kacau rata. Masukkan taucu , biarkan seketika, masukkan perasa & garam jika perlu. Gaul kan batang sawi hingga agak lembut baru masukkan daunnya, masukkan mee hoon yang telah direndam tadi dan gaul hingga sebati dengan perencah..agak2 sudah sebati masukkan taugeh, gaul hingga rata.Kalau nak gaulkan dengan tauhu pun boleh juga. Matikan api, taburkan daun kucai, hirisan telur dadar, perahan jus limau, cili jeruk dan bawang goreng. Siap untuk dihidang. Make Money at : http://bit.ly/copy_win

Make Money at : http://bit.ly/copy_win



12 comments:

Rosmawati Mohd Khatib said...

Assalam Dik Ina.Moga sihat selalu disamping keluarga..Kak Watie kembali lagi...selepas 2 tahun tenggelam ...kini timbul kembali..
Sedapnya!

Acik Erna said...

doc.ina..lepas ni buat bee hoon singapore pulak ye..sebab acik nak cuba ikut resepi ina

Bicara Kak Noor said...

fav bihun tapi jarang buat bihunsbb anak2 tak suka bihun huhu apa2 pun doc punya bihun mmg terangkat

inahar ali said...

Kakwatie..alhamdulillah bersiaran kembali ye! moga kwatie sihat ceria selalu ye..muuaahs!

inahar ali said...

acikerna..cepat buat mihun singapore tu..saya nk tumpang mamam jek..huhuu!

inahar ali said...

kaknoor..kat umah saya..anak2 pulak mmg kaki mihun..sonang kojo den..hehe!

tun_telani said...

Salam kak ina.. meriahnyer seafood dlm bihun dia.. sure sedap nih.

inahar ali said...

tun..pasti meriahla seafoodnyer baru anak2 berebut2 nak mamam..haha!

zila norazila said...

klu kasi kat zila pun laju jew hbiskn nie..sbb byk bahan dlm mee nie..perghh dh lama sbnrnya x mkn mee..

inahar ali said...

zila..mmgpun..mak anak sama jew kalu dah byk seafood kt dlm tu mmg laju jerla habiss kan..hehe!

Sweetie said...

Minggu lepas nye bihun baru nak 'jamu' kengkawan... dah basi ni... hhahahha!

inahar ali said...

Kaksweetie..sowiii..mowiiie..hahaahaa!!