Monday, November 10, 2014

NASI DAGANG GULAI IKAN TONGKOL STAIL GANU

Assalamualaikum..ni menu nasi dagang minggu lepas. Jangan ditanya lagi ye sebab ni hanya sessi menayang jek..haha! Kalu teringin kenala operasi sendiri kat dapur tu yek! Resipi boleh google atau nk ikut resipi Pn Doc pun boleh. Nasi dagang ni wat stail ganu nasi putih campur sedikit pulut dgn lauk nye gulai ikan tongkol..Resipi pernah ada di sini tapi kita cnp lagi buat rujukan semua ye..

RESIPI NASI DAGANG 
sumber - inahar's cooking time

bahan-bahan:
3 caw beras siam wangi
1 caw beras pulut
500 ml santan pekat- ambil sedikit utk dijadikan santan cair..agak2 la ye
garam & perisa (dicampur ke dalam santan pekat tadi)
halba
3 biji bawang merah dimayang halus
seinci halia diracik halus

Beras dan pulut di rendam sebentar kemudian dikukus lebihkurang 15 minit.
Keluarkan dari pengukus dan gaul dgn santan dikukus semula. Bila sudah agak2 masak angkat dari pengukus dan gaulkan dengan santan pekat juga biji halba, bawang dan halia tadi. Kukus hingga masak cantik. Siap utk dimakan bersama gulai ikan tongkol, telur rebus juga acar timun.Kalau ada sambal belacan pun lagi sodaappkan!

RESIPI GULAI IKAN TONGKOL
sumber - inahar's cooking time

Bahan-bahan:
2 ekor ikan tongkol sederhana besar- dipotong keping dan rebus dulu bersama 3 asam keping juga garam.
1-2 sudubesar cili giling-ikut kepedasan digemari
5 sudu besar serbuk rempah gulai nasi dagang (guna jenama putri ayu)
1 inci halia*
4 ulas bawang putih*
8 ulas bawang merah*
asam keping
cili merah/hijau- potong serong
cili padi- jika suka
sedikit halba
garam & gula secukup rasa
perisa (optional)
santan pekat secukupnya- masak dulu hingga mendidih
minyak utk menumis

Cara:
Kisar bahan bertanda. Panaskan minyak serta tumis bahan2 kisar hingga naik bau kemudian masukkan cili giling dan tumis lagi hingga garing. Kemudian masukkan rempah gulai serta halba dan tumis hingga pecah minyak. Masukkan ikan yg telah direbus tadi beserta sedikit air rebusan. Masukkan pula santan yg telah dimasak sebelum ni juga garam gula, asam keping, cili hidup/cili api dan masak hingga mendidih. Biar sebentar hingga mesra baru matikan api. Siap dan boleh dihidangkan bersama nasi dagang.

8 comments:

Kjee said...

Salam adikku sayang. Kjee ada beras nasi dagang ganu dan jugak rempah pemberian seorang sahabat. nanti nak gi pasar beli ikan tongkol. resipi Ina senang nak buat. Thnx.

inahar ali said...

Wasalam kakjee cayang..wah bagus tu dh ada beras dagang xyah campur ngan beras pulut dah..sbb beras dagang tu mmg dh cantik! Nnti kakjee cuba la try resipi tu ye!

Sweetie said...

Mana yang lebih sedap, nasi dagang Ganu atau nasi dagang Kelate?

inahar ali said...

kaksweetie..kitorang lbh gemar nasi dagang ganu sbb gulai dagang ganu lbh sedap rasanya banding ngan gulai kelantan yg ala2 masak lemak sikit tu kan.pastu nasi ganu yg kaler putih lbh harum wangi banding beras dagang kelate hok purple tu..tp terpulang pd tekak memasinla kan..hehe!

cheq da said...

Kalau nasi dagang ganu..cheq da boleh la mkn berbanding yg klate..kurang minat cikit

inahar ali said...

cheqda..sama la kiter ek..taste akak pun lbh gemar kpd nasi dagang ganu banding ngan kelate..hehe!

MamaFaMi said...

Haaa sib baik tak ada serbuk rempah gulai nasi dagang. Kalau tak, tak ada excuse untuk tidak memasak. Keh keh keh...

inahar ali said...

Mamafami..klu xder serbuk gulai tu gantikn jer ngan serbuk kari mama..sedap gak! So no excuse ek..hehe!