Saturday, October 15, 2011

SAYUR GORENG JAWA

Arini pun masih menu yg sempoi gak tp disukai ramai..sayur goreng jawa..perghhh! mmg bertambah2 ler kalu mamam ngan nasi panas..ayoyo..huhu! jom tgk resipi..
Resepi Sayur Goreng Jawa
sumber: inahar's cooking time


3 keping tauhu ( di potong dadu kemudian di goreng)
2 biji kentang ( potong dadu dan di goreng )
1 keping tempe ( potong dadu dan goreng )
5-6 batang kacang panjang@buncis ( hiris menyerong nipis nipis)
3-4 biji lada hidup ( dipotong nipis2)
1 paket kecil suun – ( rendam dan di potong sedikit )
1 paket kecil tauhu kering ( di rendam dan potong kecil )
1/2 cawan udang sederhana besar ( boleh gak tambah daging tetel,hati, pedal ikut suka )
3 -4 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
sedikit kicap manis
1/2 cawan santan pekat
garam secukup rasa
Minyak secukupnya
serbuk perasa secukupnya
Cara Penyediaan
1. Tumis bawang merah, bawang putih, lada hidup hiris hingga wangi.
2. masukkan udang hidup @ bhn2 seafood yg lain.tumis sebentar kemudian masukkan sayur-sayuran,tempe, tauhu kering dan bahan2 yang telah di goreng tadi!!
3. Masukkan kicap,santan serta suun.kacau rata kemudian masukkan garam, perasa dan kacau rata.
4. Bila telah masak bolehlah diangkat dan dihidangkan.

11 comments:

LENDANUAR said...

assalam kak inahar..wowowowowo hati ku meruntun2 nak mamam syo grg jawa nih...mmg feberet lenda & hubby...kalo mertua masak syo grg jawa ni.dia kasi kicap supaya warna nyer coklat..sbb dia pure jawa.hihihihihi.mabeles lah kak sayo nih...

Naz / Nadz COSK said...

Kak Ina.. I love this kind of sayur!!!

Acik Erna said...

Ina..feberet akak jugak ni..kalau buat banyak2 lepas tu..tak makan ngan nasi pun..makan gitu aje..

Sheila Shafeareen said...

salam kak ina kita punya lauk fv ni sambal grg jawa..apa pun mmg satu family suka..buat grg byk2 pastu kita org meratah aje...nak sikit

inahar ali said...

lenda..mmg akak taruh kicap tp cikit jek takut tergelap sgt lak nnti..hehe!

naz..seme pun suker sayur goreng cenggini kan..x muak makan!

kakerna..mmg kita ratah sayur ni gitu jek..dh kenyang pun..hehe!

sheila..mmg fav seme org pun..sama ler akak pn ratah jek..xyah nasi dh kenyang!

ibuintan said...

akak yg tak Jawa ni pun suka sayur goreng ni, slalu buat mesti lebih ..untuk ratah

inahar ali said...

ibuintan..betui tu..lg sedap ratah cenggitu jer kan..

ady said...

as-salam
sedapnye sayur goreng jawa..ratah2 pun sedap ni ...

inahar ali said...

ady..mmg betui ratah lg syok kan..hehe!

Kak Rose said...

ina, kejawaan kak rose semakin terasa bila nampak sayur goreng jawa ni.... menjejeh2 air liur dah ni!

inahar ali said...

kak rose..hehe..kita banjar tp suka gak makanan jawa..huhuu!!