Tuesday, October 25, 2011

KACANG PHOOL..SEDAPNYER!


Assalamualaikum..akhirnye berjaya gak ku wat kacang phool
homemade sedaap punyer!! dh lama x mamam sbb kt KL nih susah gak nk cari kedai makan yg wat kacang phool nih..menu ni mmg terkenal dikalangan org singapore & johor..sgt sesuai utk breakfast @ anytime of the day..sgt simple yet filling!! resipi oleh mami chef asmah laili ni mmg sedap banget uollss!! korang mesti try tau...kalu dulu2 owg buat kena rebus sendiri kacang parang berjam2 lamanye tapi la nih kita main dlm tin segera punyer(brand kimball..cu tengok kt foto kt bawah..leh cari kt supermarket/hypermarket)..sonang kojo den..hehe!! jom kita zaas resipi yg telah kita cnp dr dapur teratak chetam..mekacehh ye!!

KACANG PHOOL
Sumbangan : Diana
Sumber : Mami Asmah Laili


Bahan-Bahan
1 tin kacang PHOOL MEDAMAS masukkan didalam mangkuk
1 tin kacang kuda putih dan pecah-pecahkan-kita x letak
1 tin bake beans

1/2 kilo daging cincang
sedikit tomato sos-ni kita tambah sendiri
Beberapa biji telur, digoreng mata lembu

2 biji bawang besar, dipotong dadu kecil

3 biji lada hijau, dihiris kasar

3 biji lada merah, dihiris kasar

6 biji limau kasturi, dibelah 2

Sedikit daun ketumbar dan daun pudina

Garam secukup rasa -kita tambah perisa & gula sedikit

minyak utk menumis


BAHAN KISAR
20 biji lada kering
20 biji bawang merah

5 biji bawang putih dikisar halus

2 sudu teh penuh rempah beriani

Sedikit halia
air secukupnya

Cara Cara
Tumis bahan kisar sehingga garing dan wangi. Masukkan daging dan sedikit air. Masukkan semua kekacang dan gaul rata. Biarkan mendidih sehingga dagingnya empuk dan pekat sedikit. Masukkan garam beserta daun ketumbar dan pudina. Rasa, jika ada yang kurang, tambah.

CARA MENGHIDANG
Tuang kacang Phool kedalam mangkuk. Hias dengan telur mata lembu, bawang dadu, lada hiris dan limau kasturi. Enak dilawankan dengan roti Perancis. (kita wat garlic bread)




18 comments:

Nur-nba said...

Nur tak pernah jumpa kacang ni di pasaran.. Nanti kena carilah.. Memang terkenal kacang phool ni di JB.

cik cek said...

Kak cek pun tak penah jumpa...kavcsng phool kcg apa ek...jakun tul kak cek ni kan...he he :D

dZana said...

apa kbr doc ina.. selalu dgr kcg pol ni.. tak prnh pulak mncubanya .. nmpk sedap tu..

Yat Maria said...

Aduhhh Doc..sodap nih!!

Sofea said...

sedapnya tgk...tapi tak pernah buat lagii..leh cuba nii..tq for sharing :)

inahar ali said...

nur..akak jumpa kt hero supermarket. tp rasanye kt carrefour/giant ada kot!

cikcek..kcg phool tu sebenarnye kcg parang..kalu rajin leh rebus sendiri kcg parang fresh tu tp adoi lama nk tunggu empok..hehe!

dzana..kabar baik cikgu..nnti tryla resipi nih..mmg sedap!

yat..mmg sodaap! hehe..

sofea..jgn lupa cuba resipi ni ek!

Liza said...

Akakkk...sedapnya..ingat nk try tp kacang tu xpernah pulak jumpa...hiihihi

inahar ali said...

liza..kacang tu leh jumpa kt hypermarket..akak beli kt hero s/market! tryla resipi nih..mmg sedap tau!

aeinio said...

tq ek resepi tu.. dah lama teringin nak makan n buat tapi tak pandai2

ady said...

as-salam
suka sangat dgn kacang pool..sedap2..

Mak Qis said...

salam ina...akak neh dah beberapa hari nk buat kacang phool neh...tapi merata cari tak jumpa kacang tuh...mana le nk beli...

inahar ali said...

aeini..mudah jek nk wat..ikut je resipi tuh msti jadi punyer..hehe!

ady..owg singapore mmg feveret mamam kcg phool nikan!

mak qis..kita beli kt hero supermarket nnti akak try cari kt hypermarket rasanye ada kot!

kzai said...

ina..sedapnya npk..akak sll tgk hidangan ni..tapi xnah merasa lagi..mesti sedap kan..mmg kt sini xde org jual

Naz / Nadz COSK said...

Assallamualaikum kak Ina.
Ermm.. Naz tak pernah rasa lagi kacang phool ni.. Tgk akak punya menu cam menyelerakan sungguh..gulp..

inahar ali said...

kzai..nnti akak tryla wat sendiri..sedap tau!

naz..mmg menyelerakan..nnti naz try ye!

Nani76 said...
This comment has been removed by the author.
Nani76 said...

Kacang phool ni boleh juga dibeli di econsave. Baru kelmarin saya beli di econsave skudai, econsave cawangan lain tk pastilah. Malam td baru masak tapi ikut menu lain. Menu yg diberi ni mcm sedap je. Akan cuba pd masa yang lain.

inahar ali said...

nani76..oh iyeke? nnti nani leh try resipi yg ini pulak..mmg sedap!