Sunday, October 23, 2011

IKAN MASAK SINGGANG

Assalamualaikum..selamat berehat di petang ahad nih..br arini dpt updet blog sbb pn doc masuk keje petang rini..spt biasa..kita masak lauk yg mudah jek..dh lama x menyinggang..arini masak singgang ikan kembung..resipi bonda yg teramat senang tp sedaap..jom zaas resipi..

RESEPI IKAN MASAK SINGGANG
sumber: inahar's cooking time
bahan2:
2 ekor ikan kembung
5-7 ulas bawang putih-potong nipis
5-7 hirisan nipis lengkuas
2-3 keping asam keping
4-6 biji cili api-dicampakkan cam tu aje, klu nk pedas bolehlah ketuk sikit)
potongan lada hidup-klu suka
sedikit serbuk kunyit(guna kunyit hidup lg best)
air secukupnya
garam
perisa

caranya , masukkan air,bwg putih,lengkuas,asam keping dan kunyit kedalam periuk dan rebuskan..bila hampir mendidih bolehla dimasukkan ikan, cili ,garam dan serbuk perisa. masakkan ia sampai mendidih dan rasa masam masinnye..siaap!

11 comments:

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Salam doc.Sedap tu ikan sinngge.Orang klate memang suka ikan singge.

anymz said...

dah lama tak tinggal jejak kat dapur doc..ikan singgang mmg fav akak betul ni..selalu makan dgn sambal tempoyak dan dadar telur je..hehe

Yatie said...

lauk mcm ni lagi menyelerakan...maunya bertambah nasi dan lauk...dapat hirup kuahnya tu lagi besttttt.....

Acik Erna said...

assalam ina..akak suka makan..tapi bila masak..ikut resepi pun kurang menjadi..sendiri makan pun rasa macam tak sedap..

Liza said...

fuhhh, mkn ngan nasi panas2 sedap ni...

Nur-nba said...

Salam. Hi Kak Inahar.. Nur baru masak lauk ni last week. Memang senang dan sedap sangat,,

inahar ali said...

kakros..resipi ike singge kita nih resipi style ganu sikit..hehe! yg penting sedapkan

kakanim..kalu ada sambal tempoyak sah2 pengsann..hhaha!!

yatie..part hirup kuah tu plg bestkan..hehe!

kakerna..masa masak tu klu x guna resipi..men campak2 jek br menjadikan..yg penting mesti ngam masam masinnye!

liza..mmg power kalu mamam ngan nasi pepanas..huhu!

nur..lauk ni mmg fav seisi kuarga..senang & sodaapkan!

openid said...

Kite pun dah lama tak menyinggang. Cukup suka kalau guna ikan aya hehe :)
Ijan

Naz / Nadz COSK said...

Assallamulalaikum kak Ina..
Lauk singgang ni memang senang dah mudah nak buatnya kan kak.. Naz suka lauk ni. Kalau di rumah mak, setiap kali balik ke kg, kemestian lauk ni sekurang2nya sekali.. Buat pedas2 lagi best..

Sue @ Nenie said...

Salam Kak Ina..wahhhh ikan singgan..saya kalau lauk ni mesti nak ada sambal belacan

inahar ali said...

ijan..iyela akak pun dh lama x menyinggang ngan ikan aya..sedapkan!

naz..umah akak nih seme x tahan pedas..kalu ayahnye nk pedas kena pecahkan cili padi tu sendirik..hehe!

sue@nenie..kalu ada sambal belacan..pengsaann!! hahaha..