Saturday, January 10, 2009

IKAN MASAK SINGGANG

Salam to all of u out there..haa ni barulah sempat nak menaip cerita baru! semalam terpaksa bekerja the whole day..x smpat masak apa2 cuma makan kt ofis aje..order dari kedai mamak depan my clinic. Arini barulah menjengah kedapur tu..tp hanya masak yg simple aje..
As usual my daughter sri..mesti makan lauk bersup so i masakkan lauk favoritenya iaitu ikan kembung masak singgang..tp resepi keluarga yg i guna ni agak berbeza dr org lain sbb kami tak guna bawang halia tapi hanya bawang putih yg agak banyak dan lengkuas juga..
resepi ini sgt healthy utk org berdiet dan rasanya yg agak masam menyebabkan kita tak cepat muak berbanding sup biasa..here's the recipe..



RESEPI IKAN MASAK SINGGANG

bahan2:
2 ekor ikan kembung (u can also use ikan selar,gelama @ selayang )
5-6 ulas bawang putih
5-7 hirisan nipis lengkuas
2 keping asam keping
2-3 biji cili api-dicampakkan cam tu aje, klu nk pedas bolehlah ketuk sikit)
potongan lada hidup-klu suka
sedikit serbuk kunyit(guna kunyit hidup lg best)
air secukupnya
garam
perisa

caranya , masukkan air,bwg putih,lengkuas,asam keping dan kunyit kedalam periuk dan rebuskan..bila hampir mendidih bolehla dimasukkan ikan, cili ,garam dan serbuk perisa. masakkan ia sampai mendidih dan rasa masam masinnye.

mudah aje kan? masak singgang ni mmg sesangatla sesuainya dimakan bersama ikan masin,sambal belacan serta ulam..waduh x ingat tambah nasi berapa kali..
lauk lain yg i masak arini ialah udang masak merah(fav abg bani & hubby).tapi resepinya x disediakan disini sbb lebih kurang sama cam masak ayam merah cuma i guna bawng potong2 aje..x guna yg kisar and i omitted the halia..



now ni kitorang sedang menunggu marshmallow yg dimasak tadi mengeras..bila siap i show the result kay..

6 comments:

liana m. said...

salam kak..thanks for visiting my humble blog..camne akak leh jumpe ek? hehee. anyways nice to know a new blogger with the same passion as mine (same profession too! akak GP kat mane???) hehehe. nanti sy slalu2 la tgk blog akak utk curi resipi ye ;)

AiE bAhRi said...

ermmm..sedapnya kak..=)

Aymy with love said...

Salam.. K ina, sesekali tukar selera makan singgang ni memang best.. teringat zaman berpantang dulu.. hari2 makan pun tak jemu...

inahar ali said...

hi..liana,tq datang jenguk..akak kerja kt setapak,wangsa maju kl..liana belajar rajin2 tau supaya jadi specialist.x cam akak ni..GP aje!

aie..cubalah try resepi ni mudah sesangat masaknya..pejam mata pn boleh!

aymy..masakan singgang ni mmg x jemu lebih2 lagi pekena ngan ikan masin..pergh!

liana m. said...

laa..kat wangse maju keee..dekat sgt le dgn umah saye, kat taman keramat je haa..mane la tau kot2 nanti terserempak kat jusco wangsa maju ke..hehehhehe

Sammie said...

Saya org melaka, tak suka asam keping tapi ganti dgn belimbing buluh pun ok jua.