Friday, July 20, 2012

MEE UDANG SEDAP


Assalamualaikum..pn. doc kembali bersiaran..alhamdulillah! mee udang ni wat semalam..uolss layan mata jerlaa sbb dh abih punn..hehe! resipi yg sedap dari dapur wana..tenkiu ye wana for sharing! Oh iye..buat semua kengkawan muslim..kita ingin mengucapkan selamat menyambut bulan ramadhan nan mulia..semoga kita semua dapat menjalani ibadah puasa dgn tenang dan sabar..insyaallah..amin! so..jom kita semak resipi..

RESIPI MEE UDANG 
resipi - wana
sumber- inahar's cooking time


1 kilo mee kuning
800g – 1 kilo udang sederhana ( ikut suka… lg banyak udang lagi best)
4 biji telur di pukul ( untuk pekatkan kuah) - (kita x letak)
200 g sawi ( di celur )
200 g taugeh ( dicelur )
daun bawang
daun sup
3 keping tauhu ( goreng dan hiris nipis )
telur rebus ( jika suka)
limau kasturi
bawang goreng
Bahan kisar
15-20 biji cili kering ( buang biji dan direndam)- kita guna cili giling readymade
3 biji bawang besar
4 ulas bawang putih
5 biji buah keras
2 sudu besar udang kering
Bahan Sos
10 sudu besar sos cili
5 sudu besar sos tomato
5 sudu besar sos tiram
1 sudu besar sos stock ayam maggie (kita guna kiub ayam knorr)
garam secukup rasa
gula secukup rasa
Cara penyediaan
1. Udang  di kopek dan asingkan isi dan kulitnya. Kisar atau tumbuk kulit dan kepalanya hingga pecah kemudian campurkan 1.5 – 2 liter air untuk dijadikan stock udang.
2. Panaskan minyak kemudian tumis bahan kisar hingga wangi dan pecah minyak kemudian campurkan bahan sos dan stok udang. Didihkan selama 10 minit.
3. Masukan telur yang di pukul. Kacau sebati. Kemudian sekali masukkan udang. Masak 3-4 minit, sesuaikan rasa bolelah di tutup api.
4. Hidangkan mee yang telah dicelur kedalam mangkuk bersama sawi, taugeh bawang goreng, cili hiris, tauhu goreng, telur rebus dan limau yg telah di potong.
5. Tambahkan kuah dan udang keatas mee dan bolehlah dimakan. Sedap dimakan dengan sos kicap cuka bercili.
Sos Kicap cuka bercili
10-20 biji cili padi
10 sudu makan kicap manis
2 sudu besar cuka
Cara penyediaan
* Satukan semua bahan dan letakkan dalam satu bekas. Hidangkan bersama mee udang tadi.



27 comments:

EmbunRosaliza said...

Assalam doc Ina, tgk gambar pun dah tau mee udang ni sedap, sungguh menyelerakan.

Selamat berpuasa juga buat Doc Ina n famili

Gee® said...

Wow! sedap ni buat berbuka pose esok... Salam Ramadhan yer...

FnF Simple Life said...

sedap ni buat menu berbuka... salam ramadhan dari kami sekeluarga

ibh_sue said...

Asslmkum Kak Ina.
Ni salah satu menu terlaris ni dlm bulan puasa.

Selamat berpuasa dari sue.

ummiaisyah said...

salam ukhwah dan Selamat Berpuasa kak Ina!

ilahjy said...

salam pn doc selama t berpuasa ya.. kak ilah mohon maaf jika selama kita berkenalan ada terguris perasaanmu...

ilahjy said...

salam pn doc selama t berpuasa ya.. kak ilah mohon maaf jika selama kita berkenalan ada terguris perasaanmu...

sury_masury said...

Datang nk jamu mata....uhuuu....best nye...kalau ade buat lagi jgn lupa tinggalkn semangkuk ye pn doc...:-)
Salam ramadhan dan selamat berpuasa buat pn doc sekeluarga.

cikmanggis said...

salam Ramadhan buat Inahar sekeluarga..

HALAMANKU said...

Salam kak Inahar.. wah memang sedap n meyelerakan nampak mee udang tu.. kak selamat menyambut ramadhan dan menjalani ibadah puasa.. jemput datang umah ambil kad ye kak..

Sofea said...

Selamat menyambut Ramadhan dan semoga segala amalan kita diberkati Allah..

azian said...

Kak Innaaaa....nakkkk....
Salam Ramadhan...selamat berpuasa....

AZLINA said...

Assalamualaikum kak Ina..kalau dah air tgn puan doc mmg meleleh la air liur menengoknya..lama dah tak pekena mee udg camni. teringinnya!!
Salam Ramadhan Al Mubarak buat kak Ina sekeluarga :))

Bicara Kak Noor said...

wah cantik mee udang tu,tkpe doc masak udang pun ok je tu pejam mata makan kan heeeee jgn marah melawak noooo

Lyza said...

salam k ina..sedapnya tgk mee udang tu menggoda..adoiii..kene cuba wat ni..selamat berpuasa n salam ramadhan buat k ina n keluarga..

Nur-nba said...

Wah menggoda mee udang ni.

Selamat berpuasa utk Kak Inahar sekeluarga.. :)

dZana said...

selamat berpuasa doc ina.. berbuka apa hr ni.. mee udanggg.. droollinggg

JUICY CAFE said...

as-salam sis..aduuhhh sedap nih buat berbuka..terliur dibuatnya..

Mieza said...

assalamualaikum kak ina..apa khabar..sedapnya mi udang ni kak..mieza tak pandai nak masak mee udang..pernah sekali wat tapi tak sedap mcm kat kedai terus tamau buat lg..bila tgk kak ina tayang ni terus terliur...ada lg tak? boleh makan sbm tido mlm ni hahaha...mieza ucapkan selamat berpuasa buat kak ina dan keluarga semua bertambah pahala dan diberkati ibdah oleh Allah SWT :)

Naz / Nadz COSK said...

Assallamualaikum kak Ina..

Kak, udangnya tu yang menggoda sungguh..Rajin akak.. sibuk2 pun sempat jer masak yg istimewa utk keluarga.. Selamat meneruskan ibadat puasa ye kak.. Naz ada amik satu resepi dan dah cuba dari blog akak. Nanti bila dah update naz bagi tau ye.. Mmg marvelous resepi tu!

Jun said...

sedapnya...beso udangnya..salam kak ina cyg...apekabo...lamanya jun x blogwalking...arini curi2 sket tgk blog..selamat berpuasa jugak buat kak ina n family ye..

tun_telani said...

salam kak ina.. selamat berpuasa. eh, dh berbuka skrg.. selamat berpuasa esok hari. hihi.. besor2 udang nyer, geram nengok.

tun_telani said...

salam kak ina.. selamat berpuasa. eh, dh berbuka skrg.. selamat berpuasa esok hari. hihi.. besor2 udang nyer, geram nengok.

zila norazila said...

wahhh sedapp tue,kita x pernah buat mee udang..teringin jgk nk cuba buat..amik resepi kt sini yer kak ..nanti nk cuba jgk la:)udang tue menggoda btl..heh ehee

Ayu said...

Assalam puan doctor,
salam ramadan buat doctor & family ya..
waduh mee udang sangat menyelerakan lagi2 kalau dapat berbuka dengan mee macam ni lagilah bestnya..suka hirup2 kuahnya tu..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam K.ina.Lamanya puan doc menyepi.Sibuk ya kak.

Slmt berbuka puasa tuk k.ina sekluarga

Wana Yusuf said...

salam Ina...
alamak kita dah ketinggalan keretapi ni... mee udang pun dah abis!!! dapat tengok gambar jerr... hua hua hua...

anyways thank sudi cuba resepi mee udang tu ya.... muahhhh!!!