Monday, January 31, 2011

NASI MINYAK SEMPOI!


Salam bersiaran kembali dari puan doc..hehe!! okaylaa.setelah seminggu mamam kt kedai mamak near my clinic..br arini dapat berasap dapurku..arini masak spesel sikit sbb dh lama x makan nasi berkaler2 nih..(my kids seme sebut nasi kaler2 utk nasi selain nasi putih..hehe!) x kisahlaa asalkan diorang suker kaan.. Sebenarnya guna resipi nasi minyak hujan panas nmpak kt dapur ummi (sumber asal dr MyR) tp maleh nk guna pewarna warna warni tu so kita wat sempoi jek..tp nasi tu nmpak kekuningan sikit sbb guna minyak yg wat goreng ayam kunyit sebelum tuh..jadi xleh nk sebut nasi minyak hujan panas..jd nasi minyak sempoi jek laa..hehe!! nasi ni makan ngan lauk ayam merah, kurma telur & sayur buncis goreng (xleh wat acar timun nenas sbb lam peties ada stok buncis jek..huhu!) So jom tengok resipi..minta izin ummi cnp resipi nasi minyak kt sini ye! thanx ummi cayang..muaaah!!

RESIPI NASI MINYAK HUJAN PANAS

Bahan:-
4 cawan beras basmathi - cuci dan rendam 10 minit. (kita guna beras siam wangi)
5 cawan air

2 kiub pati ayam

2 helai daun pandan

pewarna merah, hijau dan kuning
- (kita x letak pun)

Bahan Tumis:
1/2 inci halia - hiris halus
2 ulas bawang putih - mayang

1/2 biji bawang besar - mayang

2 sudu besar minyak masak

1 sudu besar minyak sapi

1 batang kulit kayu manis

2 kuntum bunga lawang

3 kuntum bunga cengkih

3 biji buah pelaga


Bahan Hias:-
Bawang goreng
Kismis

Cara Memasak:-
Panaskan minyak dan minyak sapi, tumiskan bahan yang dihiris dan rempah 4 sekawan tadi hingga naik bau. Masukkan beras dan gaul rata sebentar. Masukkan air, kiub ayam, garam dan daun pandan. Kacau sekejap dan biarkan nasi masak. Bila nasi telah kering, ambil chopstick dan buatkan 3 lubang di atas nasi dan tuangkan setiap lubang dengan 3 warna secara berasingan. Bila nasi telah benar2 masak, kaup balik nasi hingga rata. Masukkan kismis dan hiaslah dengan bawang goreng bila menghidang.

10 comments:

kak Erna said...

Doc ina..nak buat jugak la..cuti2 CNY ni..boleh masak2..

ibuintan said...

salam ina,

musim hujan ni kena masak nasik hujan lebat je... dah tiga hari tak nampak matahari ni.


yang tak pernah cuba dan rasa, kurma telur tu... telur ayam rebus ke?

Ayu said...

Assalam dr,
wah nampak nasi minyak terasa teringin sekali nak makan..macam dah lama gitu tak makan nasi minyak..
ada pulak telur kurma..wow..kecur dah ni..

Sizuka said...

k.ina,

I want some! lama betul tak masak nasik minyak :)

Nieza said...

sedapnya nasi minyak kak ina ni...terliur saya dibuatnya dan terus terasa lapar...hehe

cikmanggis said...

Minta sepinggan!hehe nampak sedap sungguh nasi kaler kaler ni.Cm suka telur tu...sedap tu:)

Mas said...

sedapnya nasi minyak tu kak ina...family mas memang suka nasi minyak...best...

Ummi said...

Salam Ina cayang...rindu aaarrhhh! Ni hujan2 ni tgk nasi minyak mu terus lapar taaauu...adeeeii...x bekfes lg nih...muaahhh!

somuffins said...

Inahar
Hari nih boleh pulak masuk sini. Selalunya kita sampai kat pagar jer, belum sempat apa2 system dah 'hang'.

Kita pun masak kurma tapi bubuh ayam :-) Makan dgn nasi biasa jer. Take care ..

inahar ali said...

kakerna..buat jangan x buat kak !hehe!!

ibuintan..kurma telur tu guna telur rebus..nnti ibu leh try ye!

ayu..sama mcm akak..peminat kurma/kari telur..anak2 pung suker!

shidah..owg diet mana leh mamam nasi minyak..hehe!

nieza..kalu kempunan cepat2 pi dapur stat operasi nasi minyak..haha!

cikmanggis..sama cam kita gak..feveret menu telur..hehe!

mas..kat umah nasi kaler ke putih ker seme diorang bedal asal sodap!

ummmiii..windu gaaaakk!! muaaahs!!

CS..apasal system hang ek?? cs pakai int.explorer ke?? cuba try mozilla @ googlechrome..sure xder masalah kot!