Saturday, January 22, 2011

BUBUR CANDIL

Yuk mamam bubur candil aka bubur butir nangka di petang sabtu nan nyaman nih..sedap wehh!! resipi sonang jek! dulu wat kt sini...jom layaaannzz!!

RESIPI BUBUR CANDIL

Bahan-bahan
  • 4 cawan tepung beras pulut
  • air
  • sedikit kapur makan
  • secubit garam dan pewarna hijau @ air daun pandan
  • (bahan utk kuah)
  • santan dari setengah biji kelapa
  • gula- kita guna gula melaka campur gula pasir sikit
  • 1 sudu makan halba
  • garam
  • daun pandan
Cara-cara
  1. masukkan sedikit air ke dalam bekas, masukkan sedikit kapur makan bersama secubit garam serta pewarna. kacau....
  2. masukkan tepung sedikit demi sedikit sambil di gaul.
  3. buat sehingga adunan menjadi doh dan tidak melekat di tangan. tambah air ikut keperluan.
  4. panaskan air hingga mendidih, masukkan doh yang telah digentelkan... bila masak ia akan timbul...
  5. apabila dah timbul tu, terus cedokkan dan masukkan ke dalam bekas yang berisi air.
  6. untuk kuahnya pula, masukkan semua bahan kedalam periuk, masaklah hingga mendidih.
  7. bila dah siap bolehla dicampurkan butir nangka bersama kuahnya. sedia untuk dihidang.....
  8. lebihkan santan kalau nak kuah banyak. begitu juga dengan halba. boleh ditambah sukatannya kalau suka.

10 comments:

fara dean said...

salam kak ina..

wah dah siap menu minum petang..
bubur ni mmg sedap..makcik suka buat..lama tak mkn..tumpang semangkuk! hihi

Yatie said...

Salam K.Ina,
Kegemaran Yatie ni bubur candil...nak semangkok..mee hoon goreng tauchu tu pun nmpk menyelerakan..alamak ketinggalan betullah, ada kek lapis prune lagi....sedapnya...

Mas said...

sedappnya bubur butir nangka ni...klu dpt kt mas habis 2 mangkuk..

Mas said...

sedappnya bubur butir nangka ni...klu dpt kt mas habis 2 mangkuk..

Suzi said...

salam kak ina...alahai sedapnya. lama tak buat. last masa bulan posa hari tu...
anak2 sy pun suka bubur ni...

kak Erna said...

salam Dr. ina..nak buat jugak..tapi nak tambah nangka sikit..dah tentu lagi wangi kan..nangka ada sikit tu..

Deliah's Deli said...

salam kakak Dr...sedap ni..panas ke sejuk ke..mmg leh abis seperiuk..periuk kecik je la..klu besar malu plak nk ckp :))))

AZLINA said...

Salam Ina, wow Puan Doctor ni kalau memasak memang meleleh tengok masakannya tu..terbayang2 kalau la dpt mkn semangkuk bubur tu alangkah nikmatnya!

aidah said...

Salam Inahar,
pernah tengok resepi ni dalam majalah Sedap tapi nak mencubanya takut pulak penghuni rumah ni tak makan sebab kalau bubur macam ni memang anak2 kurang gemar sikit. Tapi bila tengok tu meleleh akak dibuatnya

inahar ali said...

faradean..bubur ni mmg sedap! semangkuk mana cukup..hehe!

yatie..seme menu dh abih pungg..cian dier..nnti yatie wat sendirik je laa..haha!!

mas..akak kalu makan kekadang 2 mangkuk pun x cukup..slurrpp masuk tekak x terasa dh bermangkuk2..haha!

suzi..samalaa ngan akak..last wat bubur ni bulan pose ritu..mmg menu wajib bulan pose..hehe!

kakerna..waduh kalu dh tambah nangka tu..x reti2 ke nak anto ke kolumpur..wakaka!! uish terliur lak bila teringat nangka..hehe!

deliah..alaa..periuk besor pung akak leh abihh tau sbb mm sedap bangetkan!

azlina..jgn dok terbayang2 kan bubur nih..cepat pi wat sendiri kt dapur tuh..kita punyer mmg sah dah abih lama..haha!

k.aidah..sebaik anak2 kita suker lak makan bubur nih..mungkin sbb kelembutan/kekenyalan tepung pulut tuh yg begitu menarik & tertarik tuh..hehe!!