Monday, June 21, 2010

BUBUR CANDIL @ BUTIR NANGKA

Salam..lama dh x makan bubur candil nih..last makan bulan pose tahun lepas..uishh dh setahun uu!! hehe..tu yg teringin lak tu..kita wat petang tadi..anak2 seme suka!! resipi men campak jek! disebabkan malas nk menaip..kita cnp jek resipi kt umah hana jopun sbb lebihkurang ngan resipi akak je..tenkiu hanaa!!

RESIPI BUBUR CANDIL

Bahan-bahan
  • 4 cawan tepung beras pulut
  • air
  • sedikit kapur makan
  • secubit garam dan pewarna hijau @ air daun pandan
  • (bahan utk kuah)
  • santan dari setengah biji kelapa
  • gula- kita guna gula melaka campur gula pasir sikit
  • 1 sudu makan halba
  • garam
  • daun pandan
Cara-cara
  1. masukkan sedikit air ke dalam bekas, masukkan sedikit kapur makan bersama secubit garam serta pewarna. kacau....
  2. masukkan tepung sedikit demi sedikit sambil di gaul.
  3. buat sehingga adunan menjadi doh dan tidak melekat di tangan. tambah air ikut keperluan.
  4. panaskan air hingga mendidih, masukkan doh yang telah digentelkan... bila masak ia akan timbul...
  5. apabila dah timbul tu, terus cedokkan dan masukkan ke dalam bekas yang berisi air.
  6. untuk kuahnya pula, masukkan semua bahan kedalam periuk, masaklah hingga mendidih.
  7. bila dah siap bolehla dicampurkan butir nangka bersama kuahnya. sedia untuk dihidang.....
  8. lebihkan santan kalau nak kuah banyak. begitu juga dengan halba. boleh ditambah sukatannya kalau suka.

8 comments:

izahdaut said...

kak inahar..saya pun suka kuih ni.kalau tak de kapur makan tu, terjejas tak rasa dia? mcm nak try buat la jugak

cikmanggis said...

bulan posa dah hampir jadi boleh lah mula buka buku resepi bubur ni:)cm suka sangat bubur camni.

inahar ali said...

izah..kalu x taruh kapur tu okay gak rasanye..nnti izah try la ye!!

cikmanggis..hahaha..mmg ni menu bulan pose ye cm!!kihkih..

azeefazfar said...

salam kak..pekaba..
mula ingatkan akak salah taip cendol rupanya mmg cendil ekk..tak penah makan kot rasanya nih..

Ayu said...

salam dr, ada lagi tak bubur candil ni?..nak rasa sikit sebab kita belum pernah try ni..

mummyseri said...

salam kak inahar.
wah sedap nikan..lama gak rasanya tak mkn bubo cam ni :)
bile R nk try wat la jugek..

NiezaMan said...

salam..

saya pon suka sgt bbur candil ni...
mujur ari tu dah buat..xder la rasa teringin sgt..

inahar ali said...

azeeazfar..hehe..mmg candil namanye tp owg pantai timur panggil butir nangka. nnti try la resipi ni ye!

ayu..dh abih punn..nnti ayu try ler wat..mmg sodaap! lebih2 lg wat buka pose..hehe!

seri..alaa sonang jek tu..cepat pi gentel tepung tu!! hehe..

niezaman..okayler tu br wat..akak ni haa dh dekat setahun br nk merasa balik.huhuu!