Saturday, June 26, 2010

KUIH ABOK-ABOK



Salam petang semua..uikkss kuih abok2 ke ni??? hahaha..sebenornye ni la abok2 versi owg maleh...maleh campur x berapa nk reti wat kelonsong ngan daun pisang..jdnye terciptala kuih ni versi sempoi..hehe! kita kukus terus dalam acuan yg dilapik dan ditutup ngan daun pisang..amacam wokey ke?? sori laa ek..ni ler kudrat owg masih x abih bayo pose lagik..huhuu! harap2 sedap la ek..mesti sedapla kan sbb resipi dapat dari dapur azita zain yg terrer masak tuh..thanx ye azita! izinkan kita cnp resipinyer..senang banget cuma susah tang membungkus daun pisang je tu haa! hehe..(kalu nk tgk yg cantik..sila la ke dapur azita ye!)

RESIPI ABOK-ABOK Bahan-bahan :
3 cawan sagu - rendam 5 minit dan toskan
1 cawan kelapa parut

Gula merah secukupnya
-kita guna gulamelaka
1 camca teh garam

Daun pisang secukupnya - dibuat kelongsong


Cara-cara :
  1. Panaskan kukusan.
  2. Gaulkan sagu bersama kelapa parut dan garam.
  3. Masukkan 1 sudu besar sagu ke dalam kelongsong daun pisang. Masukkan pula gula merah secukupnya dan tutup dengan 1 sudu lagi sagu. Bungkus macam kuih koci.
  4. Kukus hingga masak - lebih kurang 20 minit.

Share/Bookmark


8 comments:

Deliah's Deli said...

salam kak...tringat masa kecik dulu mak sll bt ni-lama x mkn. klu ni panggil versi owg maleh..versi owg kelesa beli jerk-cam sy-ngeee :)

inahar ali said...

salam delia..ekeke!! iyo la tu..

ijayuji said...

Salam kak ina!!!!! nak 3 potong! alamakkk pilihkan tempat yg gulanyer byk sikit eak hihihi... nak buat buke pose!

izahdaut said...

kus semangat kak...memang la kalau dah tak larat semua nak buat satu hadap je kan....good idea!!hahhaa...

kakchik said...

assalamualaikum.

kakchik datang ni nak berkenalan dgn kuih abok-abok. hari ni kali pertama tahu nama kuih ni w/pun dah bbrp kali tengok kat gerai tp malu nak tanya :)
nampak cam berdenyut je kuih ni

cikmanggis said...

wah sedap ni..lagi senang tak payah bungkus.Boleh buat dgn skala besar hehe

Aishah@Ariffin@Aqil said...

uikkk akak...mengancam gak bile dah potong n posing canggitu....

inahar ali said...

ika..dh abih pung..kalu nk yg gula bnyk pi laa wat sendirik..hehehe!!

izah..beselaa kalu dpat lg shortcut lg baguss kan!! huhu..

kakchik..hahaha..mmg berdenyut pun kuih nih kalu dipegang..hehe!

cikmanggis..haa pandai CM!! mmg tu la pun tujuan utamanye nk shortcut bagai kan kak!

aishah..pos mengancam rasa pung mengancam..hehe!