Saturday, June 19, 2010

BAHULU GULUNG



Salam di tengah malam (eh awal pagi daa!!)..fuh ala2 seraam lak! hehe..okay la ni ekceli gambo bahulu gulung wat minggu lepas sebelom pi trengganu..hasrat hati nk wat bekal ke trengganu tp baru jek ku gulung bahulu tu..terus licin..hahaha! mmg mendapat sambutan..anak2 kata sedap gilos! pestaim wat kuih bahulu nih..dulu pernah try resipi kt majalah tp jadi keras kedegang!! pastu dh trauma nk wat lagi..tapi bila ternampak bahulu nih kt umah DAYANGJACK..perghh xleh tahan nengoknye!! dayang wat versi lapis tp akak sajer try wat yg gulung..mmg x rugi..sedap banget..moist & soft gitew!! pasnih mesti nk wat lagi..tenkiu wat dayang 4 this great recipe!! akak cnp kt dapur dayang ye..lebiuu!

Resipi Bahulu Lapis


Bahan-bahan :
  • 100 g tepung gandum (diayak)
  • 90 g gula pasir (dikisar halus)
  • 1/2 sk baking powder
  • 3 biji telur A (pd suhu bilik)
  • 1 sk esen vanilla
  • jem secukupnya untuk melapis
Cara-cara :
  1. Sediakan loyang yg bersesuaian (nak guna loyang bulat pun boleh). Lengserkan dgn mentega dan alaskan dgn kertas minyak. Lengserkan lagi dgn mentega pd kertas minyak dan taburkan sedikit tepung. Panaskan suhu oven pada suhu 180C.
  2. Satukan gula dan telur di dalam mangkuk adunan. Putar hingga kembang. (high speed).
  3. Masukkan esen vanilla* dan baking powder. Putar lagi hingga kembang dan gebu.
  4. Masukkan tepung sedikit demi sedikit sambil dikacau dgn senduk kayu. Gunakan kaedah kaup balik.
  5. Tuangkan adunan ke dalam loyang dan bakarlah selama 20 minit atau sehingga perang menyeluruh.
  6. Setelah masak, keluarkan bahulu dari oven.
  7. Potong kepada beberapa bahagian dan lapiskan dgn jem yg disukai.



Share/Bookmark

7 comments:

Lovely Kitchen said...

salam k.inahar...amboi kak rajinnya buat bahulu gulung, gebuss jer!..pos lah kat e-na sikit...nak buat malas nih!!

Deliah's Deli said...

salam kak..tgk gmbar pun blh nmpk kegebusannya-hehehe :)nk gulung tu ms panas2 ke kak?

cikmanggis said...

alamak cm nak buat la..dah lama niat nak buat tak jadi-jadi.sedapkan?

inahar ali said...

e-na..sowi dh abih pung!! tp nk wat senang banget..nnti try la ek!

deliah..haah..kena gulung masa panas..so lembut lg kalu dh sejuk..susah nk gulung!

cikmanggis..mmg sedap..nk wat pun sempoi jek!

mamaadam said...

kak, tq postkan resepi ni, saya suka mkn bahulu gulung ni, yummy nanti nak try buat

rapheydhillo said...

salam k.ina,
lama tak jenguk sini.. alih2 dah ada kek gulung lak..
-dhill-

inahar ali said...

mamaadam..mmg akak pun suker sgt bahulu gulung nih..timekacih sgt dpt jumpa resipi yg marvelous nih..nnti finee try ye!

dhill..akak pun dh lama x jengah dhill..sat agi akak pi umah ye!! tlg sediakan menu yg sedap2 ek..hehe!!