Thursday, October 14, 2010

PAPRIK AYAM

salam..arini masak menu kegemaran abg bani lak..paprik ayam!! mmg sempoi..resipi selalu guna ada kt sini tp kali ni guna resipi kt dapur hana jopun nun..resepi asal dr makyong my.resipi. toceh2x!! hana..akak cnp resipi dari dapur hana ye...thnx..lebiuuu!

Bahan-bahan
  • ½ ekor ayam - dipotong kecil2
  • 4 ulas bwg merah - ditumbuk
  • 2 ulas bwg putih - ditumbuk
  • 1 labu bwg besar - dimayang
  • 2 btg serai - dititik
  • beberapa helai daun limau purut
  • 2 biji buah tomato - dipotong 4
  • 5 biji cili padi - ditumbuk
  • bunga kobis, kacang buncis/panjang, karot dan jagung muda
  • sedikit sos tomato, sos cili, sos tiram dan kicap manis
  • bahan2 perasa
Cara-cara
  1. Panaskan kuali. gorengkan ayam (agak2 sampai masak, jgn terlalu garing).
  2. Masukkan bawang merah, bwg putih dan cili yg ditumbuk, kacau sekejap.
  3. Masukkan sos tomato, sos cili, sos tiram dan kicap manis Biarkan mendidih sekejap dan masukkan pula sedikit air. masukkan serai, daun limau purut dan sayur-sayuran.
  4. Bila dah mendidih, masukkan bwg besar dan buah tomato. semasa menghidang, perahkan limau kasturi.

8 comments:

Watierman, rmanbkr said...

Salam Dik Ina....hehehe menu kita sama tapi tak serupa....!!!!

fara dean said...

salam kak ina..
amboi dh siap masak dah ..cedapp plak tu

fawwaznuha said...

salam..menu sama lah hari ni..cuma saya tambahkan asam jawa..xsempat snap n post di blog enjoycooking.fathaz.com..harap Dr. x kisah saya add link Dr. =)

kak Erna said...

salam dr..masak2 dr.ina minggu ni memang menyelerakan..hari sabtu minggu nanti.nak mulakan operasi..tak boleh tahan..baca n3 masak2 dr ni..

aidah said...

Salam Ina,
akak datang ni JJCM. Bestnya ayam padprik tu, boleh masuk dalam list ni.

Packy @ Mawar Merah said...

Salam Ina...aku kalu masuk sini, tak terkata, nampak sedap weh, hang keje hari senin ni dak...jom lepak ngan kami kat umah cikna...

PearlnScarf said...

salam... amboi2 sedap papdprik ayam dia...

inahar ali said...

kakwatie..menu paprik ni mmg fofular kan!! hehe..

faradean..dh abih punng!! hehe

fawwaznuha..thnx ye for adding my link..alahai dapur akak masak bese2 jek!

kakerna..operasi pagi sabtu dh bermula ker?? hrp masak cedap2 tau..nnti kita tumpang mkn lunch ye!!

kakaidah..masuk list jgn x masuk..hehe!

packy..alahai..aku dh stat keje minggu depan..uish!! jom gader2 kt klinik aku nak..!!

pearlnscarf..mmg sedap pun..nnti try la resipinye ye!