Wednesday, October 13, 2010

ASAM PEDAS IKAN TENGGIRI

Menu kegemaran kak ayin & mr laling..asam pedas..arini guna ikan tenggiri! selalu wat resipi sendiri tp arini try resipi CMG! x jauh beza bahan2nye dari yg selalu wat cuma CMG ada tambah lada hitam..thanx Mat..akak cnp resipi dari dapur Mat ye!

RESIPI ASAM PEDAS IKAN TENGGIRI

BAHAN-BAHANNYA :-)

4 ekor ikan kembong saiz besar (kalau dapat yang segar)- kita guna seekor ikan tenggiri saiz sederhana
1 biji terung biru (jenis panjang)
2 biji tomato, belah 4 setiap biji

1/2 cawan jus asam jawa

3/4 cawan cili kisar

Garam dan secubit gula

1/2 inci halia, dititik

1/2 inci lengkuas, dititik

8 biji bawang merah*

3 ulas bawang putih*

1/2 inci kunyit hidup*

1/2 inci belacan, dibakar*

1 camca teh lada hitam biji*(*ditumbuk lumat)

Air secukupnya

daun kesom (kita tambah)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan disiang, cuci bersih dan toskan. Terung dikupas sedikit kulitnya, potong 3 dan belah 2 setiap potongan, rendam dalam air berisi sedikit garam. Ketepikan.
  2. Panaskan mintak dalam periuk, tumis bahan2 tumbuk lumat, halia dan lengkuas titik hingga harum, masukkan cili kisar dan tumis hingga terbit minyak. Tuang air secukupnya dan biar mendidih.
  3. Masukkan terung dan ikan, tuang jus asam jawa dan biar mendidih. Tambah garam secukup rasa dan scubit gula. Kacau perlahan untuk mengelakkan ikan hancur. Akhir sekali masukkan tomato dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api...
CATATAN MAT GEBU :- Kalau nak letak daun kesum boleh, nak letak bunga kantan boleh dan pasal sayur tu, ikut suka yea, kacang bendi boleh, sawi jeruk boleh dan nenas pun boleh.....ikut suka memasaing okeyyy!!!!

9 comments:

Alimaz-Kembara Terasing said...

slruppppppppppp

Kerull said...

Salam kak..wah asam pedas ikan tenggiri ni peberet kita ni..terliur menengoknya...

cikmanggis said...

hmmmm yum yum..ada ikan masin tak?partner dia tu hehe

kak Erna said...

mmm...sedapnya masak asam pedas.

nba-Nur said...

Kak Inahar.. hari ni kita pun makan lauk asam pedas jugak.. Tapi asam pedas ikan pari. :)

inahar ali said...

alimaz..dh abih pung! hehe..

kerull..asam pedas ni mmg feveret owg selatan kan!

cikmanggis..ikan masin tu mmg dh tentu2 wajib ada..hahaha!!

kakerna..mmg sedap kak! kalu nk wat sendiri sbb dh abih..hehe!

inahar ali said...

nur..wallaaa..ikan pari pun mmg feveret akak!!

are_u said...

cedap nye..yam..yammm

inahar ali said...

ayu..nyum..nyum..nyumm..dh abiss pungg!! hehe..