Tuesday, May 18, 2010

AYAM KUZI..

Salam seme...arini cuti sehari sbb bawa sri ke hospital utk regular f/up..petang td sempat masak ayam kuzi utk dinner..resipi dh letak dulu kt sini..tp xpe..kita copy balik ye!

RESIPI AYAM MASAK KUZI

Bahan

1 ekor ayam [potong kecil]
1 cawan susu cair

2 s/b rempah kuzi

5 biji cili merah

2 biji tomato buah [belah 4]
1 labu bawang besar [belah 4]
2 s/b kismis

1 cawan sos tomato

garam

kunyit

minyak


Bahan Mesin
5 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih

5 cm halia

1 cawan bawang goreng

5 biji cili merah

Cara
1. Ayam dibersihkan dan gaulkan garam dan kunyit. Goreng 3/4 masak. Ketepikan.

2. Gunakan 3 s/b minyak dan tumiskan bahan mesin sehingga wangi dan naik minyak.
3. Masukkan rempah kuzi dan sos tomato. Kacau rata.
4. Masukkan ayam, susu cair, kismis, tomato buah, bawang besar dan cili merah. Kacau rata dan biarkan sehingga naik minyak.

5. Hidangkan dengan nasi minyak/nasi putih atau roti.


15 comments:

ain said...

owwhhh...ada rempah kuzi ekh?? kena cari nanti! nmpak sedap gambar ayam kuzi kak ina!!

Yat Maria said...

salam Kak

rempah kuzi..ada di pasaran ya? rasa macam rendang ker lauk ayam ni? makan ngan roti perancis sedap gak kan

cikmanggis said...

wah sedap ni cicah roti perancis...kat kg cm kuzi ni memang cicah dgn roti...roti paun namanya:)

izahdaut said...

kak inahar..nak tanya ni..rempah kuzi tu mcm rempah kurma ke? uik ni soalan bodoh ke? amma appa

matahatijiwa said...

salam..sedapnya kak ayam kuzi ni..dulu member der bg resepi..tapi ntah mana hilangnya..boleh lah nnti saya amik resepi ni ekk......

3 hungry tummies said...

Sudah sangat gembira jika di bagi sepiring nasi degan ayam ni!

RiShaZalia said...

salam kak... colek sket ayam dia ni... makan roti cicah kuah ni best kan :-)

mummyseri said...

kak ina ..sedapnyer nmpak ayam ni..
kite tak penah msk n mkn la lagi rasanya mskn ni..
haha mcm jakun plak kite:)
soklan gak..rempah kuzi cane kak?bkn kurma ek?

Mr. and Mrs. Mokhsin said...

owh kuzi...dah lama tak makan, kalu family saya ..asal wat roti jala memang cicah kuzi la..kuzi ayam ke..kuzi kambing ker...nampak gaya nak kena suruh mak saya pos rempah kuzi nih, kat kelantan je ada rempah kuzi...

inahar ali said...

ain..rempah kuzi hanya jual kt pantai timur jek..tp aritu ada nmpak kt carrefour..jenama putri ayu kot!!

yat..rasa kuzi ni ala2 kurma tp lg sodap!! kalu nk resipi rempah kuzi homemade ada kt fotopage kak hanieliza..

cikmanggis..kuzi nih mkn ngan apa2 pung sodaap!!

izah..hahaha..rempah kuzi nih lg sedap dr kurma..tp kena kirim rempahnye kt kelantan/trengganu sanaa!!

matahatijiwa..nnti tryla resipi ni ye!

3hungry tummies..hahaa..sudah abiss laa lauknye!

lia..mana cukup colek je!! sepinggan pung x cukup..hehe!!

seri..rempah kuzi nih lain sikit rasanye dr kurma..sbb lg sodaap!

mr/mrs mokhsin..alamak..sebut kuzi kambing..terliur lak akak..hehe!!

dZana said...

slm doc.. lapar pulak tgok aym kuzi ni...

Deliah's Deli said...

salam kak,jauh tu nak beli rempah kuzi jd tgk gambar akak ni je k :)

inahar ali said...

dzana..haha..kita pun tgh lapar nih tp xder apa nk makan kt klinik ni haa..adoyaai!!

deliah..kalu nk ada resipi rempah kuzi homemade punyer kt fotopage kak hanieliza..nnti deliah leh try!

kak ina kl said...

salam ina..best kan ayam kuzi ni..rindu nak borak dgn kamulah..

inahar ali said...

k.inakl..wsalam kak..kita pung windu gak nk borak ngan akak!laa nih mmg asik bizi jek..kelam kabut sokmo..hehe!