Thursday, May 13, 2010

ROTI JOHN

Salam..ni roti john malam tadi..pestaim wat! hubby & kids seme suker..diorang puji lg sodap dr pasarmalam punyer..hehe!! thnx cikmanggis share resipinye(resipi asal dr fotopage kmal)..aritu nmpak gak kt umah hana jopun..lebihkurang gak resipinye! okay..cikmanggis izinkan kita cnp resipinye ye!! sonang jek..mmg puashati kalu wat sendirik...(sowi aar..foto tinggal kt atas tu jek sbb dh makan hampir licin br teringat nk snap..haha!)

RESIPI ROTI JOHN

2 bungkus roti hot dog jenama Gardenia...kecik dan comel.
Satu bungkus daging ayam cincang Ramli Burger...rasanya 500 gram beratnya.
(kita guna daging)
2 labu bawang besar...potong dadu.

Sedikit serbuk kari ayam/daging.

daun ketumbar (ni kita tambah sendiri)
Garam dan gula secukupnya.

Telur secukupnya

Jangan lupa minyak untuk menumis..cikmanggis guna minyak jagung.sedikit marjerin..0ptional!

Cara-caranya:

Tumiskan bawang besar sampai layu.Masukkan serbuk kari.Kacau sampai sebati baru masukkan daging ayam cincang letak garam dan gula secukupnya. .Gaul rata dan masak sampai air ayam tadi agak kering.Ketepikan.

Panaskan kuali leper.Letakkan sedikit minyak masak.Sementara tu bancuhkan sedikit daging ayam tadi dengan telur...Kacau rata.Tuangkan atas kuali ...ratakan.Roti belah dua tapi jangan putus.Telengkupkan atas kuali leper.Tekan-tekankan agar inti melekat pada roti.Guna api perlahan.Bila nampak keemasan..angkat.Sedia untuk dihidangkan...senangkan!!..selamat mencuba!

9 comments:

Datin El said...

salam inahar
musim roti john ke skg ni..disana sinun nampak dok menayang nye..tak leh jadi kena pi pasar malam ..hehe dasar nak cepat..

LiNda said...

Salam Kak Inaaa...

Saya gelak dulu kat Datin El. Tak sabor-sabor nak makan .. ekekeke


Ermm... nak cuba buatlah .. ajak anak2 buat sekali . Mesti seronok kann...

Datin El, meh lah sini ... saya belanja kaw-kaw punye ...

Watierman, rmanbkr said...

Hrmmm dah lama tak buat.....Selamat Hari Ibu Dik Ina..for such a Great Mom like you!!!Hope it's acceptable!!

MamaFaMi said...

Salaam Ina...

Hemphhh.... kita yang penat-penat beli roti, kita yang penat-penat masak daging, kita yang penat-penat buat sampai roti tu ropa tu, si Johnnnnnn gak yang dapat nama! Tapi yang bestnya... kita yang penat-penat makan sampai kenyang, John tak dapat apa pun! Hehehehe...

ain said...

lamanya tak mkn roti john ni. selalu jumpa time bulan posa je. mcm tak nmpak pulak kat psr mlm tpt umah kita ni! musykil..musykil!!!

leen hussain said...

salam kak... sodap sungguh nampak...huhuu...

Kak Rosaliza said...

salam Dr emmm tentu sodap roti john buatan Dr....lama kita tak singgah sini, petak cbox tak kuar2 dari td tunggu heheheh

cikmanggis said...

hehe orang pasar malam tak boleh cari makan dah ni hehe

indahhouse said...

salam kak inahar,
wah! ramai yg tertawan ngan roti john ni. bila saya nak buat ni? nanti nak ajak Hubby beli roti hot dog. ;)