Tuesday, October 13, 2009

KEK HATI PARI


Haa..nilah dia kek hati pari yg kubuat hari raya aritu..baru nk updet..hehe! sorila kengkawan ek! resipi amik dari buku kek sarawak deja moss.

RESIPI KEK HATI PARI

Bahan2:


5 biji telur ayam
250 mg mentega(golden churn)

2 gelas gula halus

1/2 tin susu manis

100 gm horlicks

31/2 gelas tepung gandum

400 gm kismis hitam(tumbuk @ potong halus)

2 botol besar browning sugar (lbhkurang 4 sudubesar @ 60ml)

1 suduteh soda bikarbonat

1/2 sudu teh baking powder


cara:
1. Pukul gula & telur hingga kembang. masukkan mentega dan pukul lg hingga kembang. kemudian masukkan susu,horlick dan gaul rata.
2. Masukkan kismis yg telah dipotong halus dan gaul dgn segelas tepung.
3. Gaul rata dan kemudian barulah masukkan pula dua gelas tepung yg dicampur dgn soda dan b/powder.
4. Selepas itu barulah masukkan browning ke dlm adunan tadi dan gaul sebati.
5. Akhir sekali masukkan adunan tadi ke dlm acuan dan kukus selama 4 jam.

p/s..memandangkan sukar utk mendapatkan browning sugar di semenanjung nih..kita pun watla sendiri browning menggunakan resipi dari hasue@myr..tq hasue! Alahai resipinye nnti akak updet ye sbb myresipi xleh buka la rini..ishish!

9 comments:

halen said...

waaa rajinnya kak ina wat kek hati pari yer hehe. manis x resepi ni kak? tp resepi yg saya dapat tu dia kukus 8 jam haaa.. habis setgh tong gas wahahaha

ain said...

wow...nmpak sedaplah kak inaa. Nak le sikit!!!

Aishah@Ariffin@Aqil said...

salam akak...
ingat kan ade hati pari terkezut gak dgr nama tu...

inahar ali said...

halen..akak kukus 4 jam jek sbb resipi tu setengah jek dr adunan biasa.

ain..mehla ada sepotong kecik la dlm peties tuh!

aisyah..hahaha..x tau apsal namanye camni! nk kena tanya owg sarawak ni..

QueenJah said...

dua gelas gula tu bersamaan berapa gram ek?
maknanya klau wat satu adunan kena kukus 8 jam lah yerk?
eiii...rasanya tak sanggup(tak sabarla..)

inahar ali said...

kak QJ..x pasti la pulak kak berapa gram tp kena guna gelas yg standard size je! jgn lak guna gelas mug besor lak..kang kena kencing manis lak! huhu..alaa wat setengah adunan jek pun dh dapat besor kek nye (guna loyang 4 segi 8x8")

HaSue said...

salam kak
menjadi gak akak buat browning sugar tuh ek?best2..hehe..
macam wat karamel gak gak,cuma tuh sukatan utk browning sugar yg ada kat pasaran sini..
silap gaya leh hangit tuh..huhu.,
sebab kat sini sng nak dpt, sue kdg2 bli jek..kalo ada kelapangan atau x sempat beli baru wat sndirik..huhu

p/s:Tahniah kak,kerana berjaya wat kek yang 'ditakuti' ramai org sebab nak kena kukus lama..haha

inahar ali said...

hasue..tq hasue! xpe akak wat 1/2 adunan jek so masa kukus tinggal separuh lah..hehe!

Anonymous said...

sebenarnya kek hati pari akak ni tak jadi sebab dalam dia masih basah. satu lagi kismis tu agak kasar. kena tumbuk betu2 halus. akak try resipi dari dayang jack myresepi.com hasilnya akan berbeza.