Wednesday, September 2, 2009

KARI AYAM KERISIK


Menu berbuka arini...taraaaa...kari ayam kerisik!! huhu..mmg sedap wehh..resipi amik dari dapur dak anawahid kt BP nun!! resipi asal dr jejaka malaya femes ames cik mat gebu laa!! toceh2x kt korang berdua ek!! spt bese..akak cnp jek resipi kt umah ko ana oii! timokacih daun keladi ek!!

RESIPI KARI AYAM KERISIK

BAHAN-BAHANNYA :-)


600 g daging batang pinang, dipotong kiub (Tukor ngan ayam sbb daging nk masak kicap blackpepper..hehe)
3 biji kentang, kupas dan belah 4 setiap biji,
rendam
2 biji tomato, belah 3 setiap biji
1 keping asam gelugor

1 liter santan cair

250 ml pati santan

1/2 camca besar gula melaka

3 camca besar rempah kari

1 1/2 camca besar kerisek

Garam secukup rasa


BAHAN TUMIS :-)
3 biji bawang merah, dihiris
2 ulas bawang putih, dihiris

2 tangkai daun kari

1 batang ka
yu manis
1 kuntum bunga lawang

5 kuntum bunga cengkih

3 biji buah pelaga


BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji bawang besar
2 biji bawang merah

4 ulas bawang putih

4 biji cili merah (nak pedas boleh tambah lagi)
-kita x letak pun!
1/2 inci kunyit hidup

1 1/2 inci halia


CARA MEMBUATNYA :-)
1. Rempah kari dibancuh bersama2 bahan kisar halus, kacau rata. Panaskan minyak dalam periuk, tumis bahan tumis hingga harum, masukkan bahan kisar halus + rempah kari tadi dan tumis hingga terbit minyak, guna api sederhana.
2. Masukkan daging dan gaul rata, biar daging kecut sedikit dan masukkan kentang, gaul rata. Tuang santan cair, kacau dan besarkan api hingga mendidih, perlahankan dan biar hingga kentang empuk.
3. Masukkan asam gelugor, kerisik, gula melaka, garam secukup rasa dan kacau perlahan. Tuang pati santan, kacau lagi dan biar mendidih dengan api sederhana. Akhir sekali masukkan tomato dan masak sekejap lagi. Rasa dan jika ok boleh matikan api..Hidangkan..

lauk2 lain yg bese2 aje spt daging kicap blackpepper(feveret abg bani), ikan masak singgang utk sri, sambal telur, sayur goreng dan kuih2 pulak beli jek kt bazaar ramadhan tadi. pastu kita wat air bandung soda..sedaap u sbb dh lama x merasa! air nih mmg feveret owg johor tau!!

air bandung soda kegemaran owg johor nih!!

10 comments:

Kakda said...

Welcomeback Ina. Sekali keluar masakan berderet deret. Hebat betul ni lah isteri mithali.

cikmanggis said...

salam..lama tak datang umah inahar ni..wah air bandung...sahur masak apa?

ain said...

salam kak inaa...x busy this weekdays???
sedap la karikerisik tu, ramai dh yg buat, bila ler turn sy pulak..??huhu

Zue Murphy said...

sedapnya juadah berbuka tu. air bandung tu kak zu boleh minum satu jug. hehehe.

QueenJah said...

ina ni buat aunty tingin nk makan ayam balik la..
dah lama jemu makan ayam tp bila tengok kari ni rasanya kena berbaik2 semula dgn ayam lah, bagus jugak kan? kalu dak payah jugak jenis makan lauk sehala jer kan?

mummyseri said...

salam kak.ina..
rindunye kat akak :)
mmg pon kite pon x dpt lari ayer bandong tuh..mmg dasar owg joho kan..

Chik Mi said...

kak ina kita nak masuk list jugak kari ayam tu

Tukang cerita said...

Salam kak ina...
rindu akak juga........
:)

pi 'umah' akak bulan posa ni, memang dogaan btoi....
byk btul gambar makanan...
:)

MaNjE said...

ye kak..saya suke air bandung..org johor la katakan..hehehehhe~

inahar ali said...

kakda..isteri mithali ke kita ni?? hehe..

cikmanggis..sahur mamam lauk lebihan buka gak cuma tambah telur goreng kicap feveret adam!

ain..cubala resipi ni..mmg sedaap!!

kakzu..hahaha!!sama ler kita..

kakqueenjah..try la kak..terasa perbezaannye..cewaah!

seri..akak pung rindu gaak!!

mimi..buat jangan x wat tau!

nurul..dugaan..dugaan cam lam citer p.bujang lapuk tu!hehe..

manje..taste owg johor ni mmg spesel cikit ek!! johor bolehh!!haha..