Sunday, June 7, 2009

BROWN SUGAR COOKIES


Hehe..belum puasa lagi tapi dh wat cookies..jgn mare ek! ni permintaan si sri la! dia ni mmg suka sgt mamam famous-amous cookies tu! hampir tiap hari pesan kt ayahnye beli kt klcc balik keje! tension gak klu dh almost everyday beli kan..so arini kita merajinkan diri membakar biskut lak! resipi amik dari mjalah rasa edisi raya thn lepas..layaaannn!!

RESIPI BROWN SUGAR COOKIES

Bahan2:

100 gm gula kastor
200 gm brown sugar

200 gm butter

60 gm shortening

2 biji kuning telur

1 suduteh esen vanilla


bahan B:
300 gm tepung gandum

10 gm serbuk koko

1 suduteh baking powder

1/2 suduteh soda bicarbonat (tambah sendiri ni!)

180 gm coklat chip ( leh guna both chocolate & white chips)

200 gm walnut cincang (i guna almond)

secubit garam

cara:
putar gula kastor,gula perang dan butter hingga kembang. masukkan kuning telur, shortening dan esen vanilla. teruskan putar hingga sebati.
masukkan bahan B dan putar lagi. apabila jd doh yg kental bolehla dimasukkan dlm kertas paip dan paipkan pd saiz yg sama (i bentukkan guna tangan je!)
bakar pd suhu 170c selama 20 minit.

3 comments:

MaNjE said...

cik manje pon suka sgt
makan cookies..
tak mkn nasik pon takpe janji
ade cookies...
im a cookies monster...hahaha~

blogresipi said...

Banyak nye akak masak hari ni... siap ada biskut raya lagi... mengancam pulak biskut tu :)

Rafizah Nordin said...

k ina cayang...rindunye kat akak!rase nak serbu klinik lak!wakaka teruk betul!
k ina,cookies ni rase cam fames ames tu ke?nak trylah.lagi pun dah lame gak tak mengukis.baru baik demam ni.sian kite hiks!