Monday, March 22, 2021

LAKSA JOHOR IKAN SARDIN

Assalamualaikum.. alhamdulillah sorry baru nk updet menu laksa johor ikan sardin yg dimasak minggu lepas. Pestime masak guna ikan sardin tin rupanya sedap cam laksa johor ori. Memang hepi sgt sebab mudah kije banyak. Kita tak letak pun udang hidup dan ikan kurau masin tu..ni kira versi mudah dan ekonomi la kan.hihi. Tak perlu nak rebus ikan, perisi buang tulang bagai. Lepas ni boleh buat laksa johor selalu2 la kan sebab kurang renyah..hehe! Eh lupa pulak nak tambah sambal belacan masa amik gambar tu..adeh! Ok jom ler kita zaas resepi nye yok!

Laksa Johor Ikan Sardin
Sumber - inahar's cooking time @drinahar

Bahan kuah

3 tin besar ikan sardin - dicuci dan dibuang tulang (kisar)
Segenggam udang kering
3 sudu besar kerisik
2 pek Santan serbuk dibancuh dgn 2 cawan air
6-8 sudubesar serbuk kari ikan
3 sudu besar cili giling
3 kuntum bunga kantan- belah 2
2 batang serai - ketuk kan jer
2 biji bawang besar
10 biji bawang merah 
3 ulas bawang putih
3 inci Halia
1 inci Lengkuas (hiris)
2-3 asam keping
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya
Minyak utk menumis


Bahan Ulam2an

3 batang timun dan kupas kulit- hiris halus panjang2 (kita tak berapa pandai nak potong cam gelang tu ๐Ÿ˜…)
Taugeh yang telah dibuang ekor
Daun kesum - hiris halus
Lobak masin - hiris halus
Bawang besar dihiris
Limau kasturi - potong dua.
Bunga kantan - hiris halus
Sambal belacan

CARA

Kisar bawang besar, bawang merah, bawang putih, halia, lengkuas dan udang kering.
Panaskan minyak dan tumis bahan kisar dan serai sampai naik bau. Kemudian tambah cili giling dan tumis lagi.
Masukan serbuk kari, kacau sampai pecah minyak, masuk air sedikit untuk elak hangit. Masukkan ikan sardin dan santan. Tambah air secukupnya.
Biar mendidih sikit kemudian masukan kerisik. Tambah bunga kantan, asam keping, garam, gula dan perisa (optional).
Biar mendidih sambil dikacau sampai ia pekat sedikit (Kuah laksa johor memang pekat untuk makan dengan tangan)
Sedia untuk dihidang dengan spaghetti rebus dan bahan2 ulaman serta tidak lupa sambal belacan. Siap!
 

Saturday, March 20, 2021

Ayam Masak Kicap Ala 3 Budak Gemuk


 Assalamualaikum..menu tengahari ni kita masak ayam masak kicap ala 3 budak gemok diganding dgn ikan siakap masak 3 rasa, telur dadar dan ulam timun.Sambal gesek tak buat pun. Alhamdulillah bertambah2 anak2 makan ๐Ÿ˜ Jom kita zaas resepi yg mudah dan sedap ni yok!

Ayam Kicap Ala 3 Budak Gemok
Sumber- inahar's cooking time

Bahan:
1 ekor ayam (potong sederhana kecil, cuci bersih, toskan air.)
-garam secukup rasa
-serbuk kunyit secukupnya
1 biji bawang besar - hiris bulat
10 biji bawang kecil
5 ulas bawang putih
1 inch halia
10-15 biji cili api
Minyak masak secukupnya
2 tangkai daun kari
Sedikit air
Kicap manis secukupnya (cap kipas udang)
2 sudu besar sos tiram
2 sudu besar kicap pekat sos abc
Sedikit pes asam jawa
Minyak utk menggoreng


Cara:
Gaul ayam & serbuk kunyit. Panaskan minyak. Goreng hingga masak.
Kisar bawang kecil, bawang putih, halia dan cili api dgn sedikit air.
Panaskan minyak sedikit (belen goreng ayam td) masukkan daun kari juga bahan kisar dalam minyak yg panas tadi. Tumis sampai garing.
Masukkan sos tiram, sos abc & kicap manis dan air asam jawa ikut citarasa. Kacau sampai agak pekat. Masukkan ayam goreng dan hirisan bawang besar. Kacau sampai semua masak sebati. Siap!

Friday, March 19, 2021

TOMYAM THAI POWER!


 Assalamualaikum lama Pn Doc tak bersiaran ye..oklah arini kita masak tomyam campur digandingkan dgn ayam goreng kunyit serta telur dadar. Fefeeling makan kt kedai makanan siam..hihi! Alhamdulillah. Jom kita zaas resepi tomyam thai yg sodap ni yuk!

Resepi Tomyam Thai
Sumber - inahar's cooking time

Bahan – bahan utama:
1 botol kecik Pes tomyam (guna brand siam MAE PRANOM)
Lengkuas - hiris nipis
3 batang serai- ketuk
4-5 helai daun limau purut - buang urat tengah
4 biji bawang putih- ketuk
1 biji Bawang besar - hiris nipis
Isi ayam - hiris kecil
Seafood (ikut citarasa)
2-3 sudubesar santan @ susu cair
Sos ikan thai
Garam & gula secukup rasa
Cili padi- ketuk
Bunga kobis
Cendawan
Tomato
Daun ketumbar beserta akar ketumbar
Jus limau nipis


Cara – cara memasak tomyam:

Masukkan pes tomyam, akar ketumbar, lengkuas, serai, daun limau purut, bawang putih, cili padi & bawang besar ke dalam air secukupnya. Masak sehingga mendidih
Masukkan ayam, seafood dan perasakan dengan sos ikan thai, air perahan limau nipis, susu cair serta garam & gula. Sesuaikan masam, masin dan manis mengikut citarasa.
Akhir sekali, masukkan bunga kobis dan cendawan kemudian biarkan ianya masak seketika (pastikan sayur – sayur tidak terlalu masak. Boleh juga tambahkan lobak, celery dan lain – lain mengikut citarasa.)
Masukkan tomato dan daun ketumbar dan padamkan api.
Siap!

Thursday, March 18, 2021

ORANGE CAKE


Assalamualaikum..jom layan kek oren kita buat minggu lepas. Memang sedap, lembut dan moist. Arini mkn lg moist uu! Meh kita zaass resepinye yok..


Orange Loaf Cake
@recipesofholly IG
Sumber - inahar's cooking time

INGREDIENTS

1 ½ cups (300g) granulated sugar - l used brown sugar
4 eggs
1 cup (240ml) canola oil
Zesty of 2 oranges
1 cup (240ml) orange juice
2 ½ cups (350g) all-purpose flour
2 ½ teaspoon (10g) baking powder

For finishing the cake
½ cup (120ml) orange juice
Powdered sugar 2 tablespoon/20g


INSTRUCTIONS

1. Preheat oven to 325⁰F/160⁰Grease a 9x 5-inch loaf pan and 5×4 inch loaf pan. (I used 9in round pan)
2. In a bowl, whisk together, eggs, granulated sugar, oil, orange zest, and orange juice until incorporated.
3. In another bowl mix flour, baking powder and mix well then add this dry ingredient to wet mixture until combined.
4. Pour the batter into the prepared pan and bake for 40 minutes or until the cake is golden in color and toothpicks come out clean when it is inserted. (I sprinkle some choc chips on top before baking)
5. To finish the cake brush with orange juice, this will keep the cake moist, then dust with powdered sugar if you want, I didn’t.


Friday, January 22, 2021

MANGO BLUEBERRY CAKE


Assalamualaikum..jom membaking lagi yok! Ni kek mangga blueberi yg dibuat weekend aritu. Alhamdulillah sedap dan cantik kejadiannya. Jom kita zass resepinya.. 


Mango Blueberry Cake
Sumber- inahar's cooking time

Bahan
2 cwn tepung
11/4 suduteh baking powder
4 biji telur gred B
1 sudu kecil ovelet
3/4 cwn minyak jagung/butter dicairkan
1 cwn gula perang
1/2 cwn pati mangga (guna brand sunquick, tesco atau sebagainya)
Secubit garam
Buah blueberi segar secukupnya

Cara2 -
Satukan telur, gula, ovelet, pati mangga, minyak@butter, garam dlm satu bekas dan putar hingga semua sebati dan gebu.
Masukan buah blueberi (pastikan kering sepenuhnya selepas dicuci) ke dalam tepung yg sudah diayak bersama baking powder dan masukkan kedlm bekas adunan bahan basah td. Kacau menggunakan senduk kaup balik sahaja bagi rata.
Acuan di sapu minyak. Bakar dlm oven yg telah dipanaskan at 180c selama 50- 60 min bergantung dgn oven memasing. Tutupkan bhg atas kek dgn foil aluminium selepas 40min pembakaran jika takut hangit di permukaan kek. Siap..selamat mencuba!

Thursday, January 21, 2021

LAKSA ASAM IKAN SARDIN


 Alhamdulillah akhirnya berjaya juga memasak laksa asam sardin ni..dah berangan lama dah sebenarnya nak masak laksa asam ni. Ni kira pestime buat sendiri sebab selalunya kita hanya masak laksa johor atau laksa klate jer. Memang puashati, anak2 puji sedap..tersenyum lebar ibu mendengarnya. Alhamdulillah syukur ❤๐Ÿงก. Jom kita zaas resepinya yok!


Laksa Asam Ikan Sardin
Sumber- inahar's cooking time

Bahan-bahan:

1 bungkus laksa kering - rendam dengan air biasa sehingga bertukar warna putih - celur - toskan
2 tin besar ikan sardin - 1 tin blender halus, 1 tin lagi ikan sardin tu dibelah kasar.
2 kuntum bunga kantan - belah 4
6 tangkai batang daun kesum
6 keping asam gelugor
1 batang serai - dititik
air secukupnya
garam & gula secukup rasa
perasa pilihan


Bahan kisar:

2-3 sudubesar cili giling
10 tangkai cili padi
2 labu bawang besar
sedikit belacan - bakar
1 kuntum bunga kantan - hiris kasar
2 keping nanas - guna nenas tin jer
sedikit lengkuas- 3-4 hiris nipis


Bahan pelengkap:

hirisan timun
hirisan bawang besar
hirisan nenas
hirisan salad
5 biji telur rebus - belah 4
limau kasturi / nipis
hirisan cili merah/ cili padi


Cara2
Masukkan bahan yg diblend dlm periuk
Masukkan asam keping, cili giling, serai, bunga kantan dan
ikan sardin yg dah diblender dengan lebihan sos dlm tin sardin tu skali!
Tambah air secukupnya
Masak dan kacau sebati semua bahan
Perasakan dgn garam dan gula juga perasa.
Kacau dan biar sehingga mendidih dan masukan daun kesum dan potongan ikan sardin yg tinggal tadi. Biarkan mendidih sebentar. Dah rasa semua cukup masam manis masin nya then bolehlah tutup api. Siap.dan boleh dihidang bersama laksa juga bahan2 ulaman yg telah disediakan sebelum ini.

Friday, January 1, 2021

SPICY TUNA FRIED SPAGHETTI


Assalamualaikum.. happy new year uolls! Kembali berpasta lagi kita uolls! Spicy tuna fried spaghetti adalah fav seisi keluarga. Dah banyak kali share resepinya kan tapi takperla kita cnp lagi dan lagi ye..hihi! Jom zaass resepinye yok!

RESIPI SPAGHETI GORENG TUNA PEDAS
sumber - inahar's cooking time

BAHAN-BAHAN:

1 peket spagheti direbus
2 tin tuna dalam tin (guna hot spicy tuna cili brand ayam)
1 tin cendawan butang dihiris
1-2 biji bawang besar potong dadu
5 biji bawang putih cincang halus
3-4 biji tomato dicincang
1/2 sudu teh herba Itali (mixed herbs)
5-7 biji cili padi-ikut kesukaan (tak letak sebab dh mmg pedas guna tuna spicy tu)
satu sudu besar lada hitam kisar
daun ketumbar secukupnya
minyak untuk menggoreng
Sedikit parutan keju parmesan
Garam /perisa secukup rasa

CARA MEMASAK:

1. Panaskan minyak dan tumiskan bawang yang dihiris sehingga naik baunya.
2. Masukkan bawang putih dan goreng hingga keperangan.
3. Kemudian masukkan cendawan bersama cili padi dan biarkan masak seketika.
4. Perasakan dengan garam, perisa dan herba Itali secukupnya kemudian gaulkan rata.
5. Masukkan tuna bersama tomato cincang dan biarkan masak seketika.
6. Setelah itu masukkan pasta, daun ketumbar dan gaulkan rata. Biarkan sehingga sebati dan angkat.
7. Taburkan keju parmesan di atasnya dan hidangkan.