Tuesday, October 14, 2014

MEE REBUS JOHOR


Assalamualaikum..seronok sangat akhirnya kita berjaya gak memasak mee rebus johor homemade..dah lama berangan nak membuatnya tapi risau takut tak sedap cam mee rebus hj wahid yang popular kat JB nun kan! Apa2 pun setelah menelek resipi2 yang ada kt internet..kita cuba resipi mee rebus mudah dari dapur CMG..memang sempoi & sedap sangat! Mekaceh ye Mat berkongsi resipi yang mantopp ni!

MEE REBUS JOHOR
resipi asal - CMG
sumber - inahar's cooking time

BAHAN KUAH :-)
500 g daging tetel, kerat2, cuci bersih dan toskan* (kita guna daging biasa)
1 inci halia, dititik*
3 ulas bawang putih, dititik*(*rebus hingga tetel lembut)
300 g keledek, kupas, rebus hingga lembut dan lecek halus
1/2 cawan kacang tanah, goreng dan kisar halus
1 camca besar tomato puree
3 camca besar tauco, cuci dan tumbuk halus
2 camca besar rempah kari daging
1 inci lengkuas, diketuk
1 biji tomato, belah 4
Garam dan gula secukup rasa
1 biji bawang besar*
5 biji bawang merah*
5 ulas bawang putih*
1 inci halia*
2 batang serai, hiris halus*
1/3 cawan udang kering, rendam 10 minit, toskan*
1 cm kunyit hidup*(*dikisar halus)
Air secukupnya (anggaran 1 liter)

BAHAN LAIN :-)
Mee kuning, cuci dan celur sekejap, toskan
Taugeh, buang ekor, cuci dan celur sekejap, toskan
Tauhu, goreng dan hiris
Hirisan cili hijau dan merah
Hirisan daun bawang dan daun sup
Bawang goreng
Belahan limau kasturi
Telur rebus, dibelah dua
Tepung goreng rangup (kita tambah-resipi di bawah)

Bahan Tepung Goreng Rangup
resipi - Hj Wahid

1/2 caw udang kering dikisar (kita guna udang geragau)
80gm tepung gandum
1/2 sudu teh serbuk kunyit
garam
air secukupnye
minyak untuk menggoreng

Cara:
Campurkan kesemua bahan2 dan gaul rata. Cara menggoreng ada teknik sikit.
Bancuhan tepung direnjis pada minyak dan goreng adunan sehingga garing. Angka t dan toskan.
Minyak kena banyak untuk menggoreng tepung ini.

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. UNTUK KUAH :- Panaskan minyak dalam periuk, tumis bahan kisar bersama lengkuas hingga harum, masukkan rempah kari dan tomato puree. Masak hingga garing, gunakan api kecil. Masukkan tetel bersama2 air rebusannya dan tauco tumbuk. Biar mendidih dan tambah keledek lecek (masukkan sekali air rebusan keledek), kacang tanah kisar dan tomato, kecilkan api dan masak hingga pekat (tambah air jika perlu) . Tambah garam secukup rasa dan juga gula (biasanya kuah mee rebus memang sedikit manis). Masak 4 - 5 minit lagi dan sesuaikan rasa, jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama mee kuning dan bahan2 lain.
  2. UNTUK MEE REBUS MUDAH :- Ambil mee secukupnya dan isi dalam mangkuk sesuai, letak taugeh dan tuang kuah bersama isi2nya. Hias dengan bahan lain dan perahkan limau kasturi sebelum dimakan.....Selamat mencuba dan selamat menjamu selera....

8 comments:

Sweetie said...

...ini mmg sedap! saya adalah buat 2/3 kali...

Nina Mirza said...

Laju-laju Nina sampai sini bila ajer nampak kat wall....
agak-agak boleh dapat semangkuk tak?
hehee ....

adda syuhada said...

sedapnyer..

inahar ali said...

Kaksweetie..saya baru pestaim wat homemade kak..seronok sgt sbb hasilnye sungguh enak banget!hehe..

inahar ali said...

nina..alahai lambat sudaaa..mee rebusnye udah lama abiss dong! huhu!

inahar ali said...

adda..insyaallah sedap..nnti cubala resipi ni ye!

Sury Abil said...

Salam pn doc cayang...ada lagi ke tak mee rebus tu...nk semangkuk...sury pun berangan gak nk buat...tapi bila..hahaha

inahar ali said...

Sury..waduh terlambat sudaa..mee rebusnye udah lama jd baja..hahaha!