Monday, October 27, 2014

AYAM MASAK MERAH KEGEMARAN

Assalamualaikum..amboii tak abis2 lagi dgn menu ayam ek..itulah kan selagi ada stok ayam dalam peties tu memang operasi ayam jerla kat dapur Pn Doc kan..hehe! Sebenarnya inilah menu paling digemari oleh suami juga anak2. Boleh kata hampir wajib masak ayam masak merah ni pada setiap minggu..huhu! Resipi yang sangat mudah..jom kita zaass!

RESIPI AYAM MASAK MERAH
sumber - inahar's cooking time 

1 ekor ayam potong kecil ikut suka, cuci bersih dan lumur garam kunyit kemudian goreng 
1 biji bawang besar - hiris bulat
3 biji bawang besar-kisar

2 biji bwg putih-kisar 
1 inci halia- ketuk saje

3-4 sudu besar cili giling (ikut kepedasan disukai)
1/2 botol kecil sos tomato..(kita guna jenama kimball) 
2 sudu besar sos tiram
cili hidup potong 

2-3 sudu besar gula

garam
minyak
perisa jika suka

Cara-

Panaskan minyak kemudian tumiskan bahan kisar & halia sampai naik bau . Kemudian masukkan cili giling, tumis lagi sampai pecah minyak. Selepas itu masukkan sos tomato,sos tiram ,gula,garam , ayam goreng & cili potong juga hirisan bawang besar . Masak sampai mendidih, jika kuah pekat sgt bolehla tambah air sikit(anak2 suka lebih kuah sambalnye..selalu pun kita mesti lebihkan sosnya utk digaul ngan nasi..barula terasa masak merahnye)

p/s Jika masak untuk jamuan yang istimewa sedikit eg kenduri, jamuan raya dimakan bersama nasi berperisa kita akan tambah sedikit kayu rempah tiga sekawan semasa menumis masakan ni.


10 comments:

Amie said...

Ayam masak merah tu kan, memang menggoda selera sesiapa saja yang melihatnya... merah itu menawan he hehehe.

inahar ali said...

Amie..betui tu amie..merahnye makngah..hahaha!

Mayang ABDUL RAZAK said...

FEVERET NI... KALAU KAT RUMAH ANAK2 PN SGT SUKA

inahar ali said...

Mayang..memang pun..menu yg wajib masak hampir setiap minggu..huhu!

Nina Mirza said...

Sedapnya makan sama nasi panas-panas!

inahar ali said...

nina..betui tu nina..xyah nk masak nasi minyak bagai. makan ngan nasi putih pepanas pun dah ummpphh!

kakyon said...

Warnanya pun dah mengoda selera..apatah lagi rasanya..marveles

inahar ali said...

kakyon..nnti cubala try resipi ni ye!

mama sara nur said...

lauk kegemaran anak dara kita gak ni
ayam masak merah
dgn nasi tomato @ nasi putih pun sedappp

kakyon said...

ina, KY dah cuba resepinya..memang maveles..