Wednesday, October 3, 2012

Kek Lapis Velvet Asam Manis Versi Bakar



Assalamualaikum..masih lagi belum settle ngan menu2 raya yg lalu..hehe! ni kek lapis asam manis..guna resipi kek lapis velvet kukus tu tp spt biasa dek kemalasan pn.doc nguarkan pengukus..kita wat cara bakar jek (waterbath)..hasilnye masih sodap & mantopp okay..hehe!! versi kukus leh tgk di sini ye..

RESIPI KEK KUKUS VELVET HAW FLAKES (versi bakar waterbath)
resipi - kak fida
sumber - inahar's cooking time

Bahan-bahan


>5 biji telur - grade A yg sejuk(dr peti ais) 
>225 g gula halus
 
>220 g tepung gandum*
 
>1 sk rata baking powder*
 
>1 sb ovalette
 
>150 ml susu cair
 
>1/2 sk garam
 
>100 ml minyak jagung/masak (kita guna melted butter)
 
>1 sk esen vanilla
 
>pewarna merah,kuning,hijau dll ikut suka
 
>secukup hawflakes 


Cara-cara1.Ayak tepung dan baking powder kemudian campur kesemua bahan2 di dlm mangkuk mixer kecuali minyak,hawflakes dan pewarna.
2.Pukul adunan hingga sebati dan gebu.Masukkan minyak jagung/masak dan digaul dgn senduk atau spatula hingga sebati.
3.Loyang dialas kertas dan sapu minyak. Ratakan adunan pertama dan susun secukup hawflakes dipermukaannya dan kukus selama 5-7 min dalam kukusan yg telah dipanaskan dulu. (kita guna cara bakar waterbath dalam oven)
4.Buat hingga habis lapisan seterusnya dan susun hawflakes dan kukus.Untuk lapisan yang akhir kukus selama 20 min supaya kek masak keseluruhannya.
***untuk membahagikan sama rata setiap lapisan akak ambil 4 senduk lauk dan dibahagi kpd 5 mangkuk dan warnakan.Untuk lapisan terakhir susun hawflakes jika suka...
Setelah kek masak,biarkan di dlm loyang selama 10 min kemudian dibalikkan di atas redai kek supaya sejuk.

26 comments:

Mas said...

kak ina....
gebunya kek tu...
warnanya pun cantikkkk....
meh sepotong..he3

sury_masury said...

Alamakkkkk....teringat dgn RVC ,x buat2 lg ni....:-D

Mieza said...

mieza kan kak ina..everytime gi kedai kek mesti beli haw flakes tu kekonon berangan nak buat kek lapis ni..tapi bila blk umah anak-anak dok ratah makan haw flakes tu sambil tgk tv dah tk jd dah nak wat kek lapis...bila la nak try wat kek ni..jeles pula bila tgk ramai yg dok tayang kesempurnaan kek nih..haishhh jeles!

Acik Erna said...

assalam ina..kek yang ada masam manis ni memang sedap..acik suka makan..tapi tak pernah buat sendiri

Marsita yahya said...

Doktor Kak Ina ke Kak Ina doktor hi hi...jgn marah aaa lawak jer...gebusss kek tu...sekali ngap habis ni.

inahar ali said...

mas..mmg gebuss gebas kek nih..nnti tryla ek!

sury..RVC tu kek wajib wat tau..mmg terbaekk! hehe..

inahar ali said...

mieza..lenkali balik umah jer pas beli hawflakes tu terus projek baking..ada berani?? heehe!!

kakerna..cubala wat sendiri lak..homemade punyer mesti lg sedapkan kak!

inahar ali said...

ita..alaaa xyah panggil doktor..panggil jek kak ina..lg mesrakan..hehe!

Chah said...

Gebusss n wonderful color!

inahar ali said...

chah..mmg gebuss banget tau..nnti try ye!

dZana said...

lama tak buat kek lapis2 asam ni.. suke buat kek yg main lebur jer.. rasa tak sabo klau main lapis2 ni doc.. hihihi.. klau dah 'M' tu tak de ubatnya kan doc.. meriah warna -warni..

Shahriah Abdullah Novelis said...

Asslammualaikum... Kak cayanggg... lama tak singgah sini busy manjang.. terima kasih sudi berkunjung ke dapur sha ya.. waduhh gebusnya... mesti kalau masuk mulut nikmatnya ahhhhhhh... kecur ler pulak ni hah! ;))

ijayuji said...

Salam kak ina! eeeeeee... fav kita kek lapis asam manis nak buat tp baru jer nak on diet niii, tunggu lama sikit baru leh buat sbb ada plan nak buat kek lapis jugak tp bukan yg ni ehehe.. tunggu bbsitter dtg weken minggu depan baru leh projek :D

inahar ali said...

dzana..kalu dh M tu ubatnye kena berlapar ler..hehe!

sha..tu ler sha ni bizi memanjang sejak dh jd vip ni kan..hehe!! mmg nimat tau dpt mamam kek gebus nih!

inahar ali said...

ika..amboi projek kek lapis apa ler agaknye..mesti yg meletops kebabomm kan..hehe!!

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Cantik tu...

ibh_sue said...

Sukanya tengok. . Kalerpul lagiiii. . :D

Bicara Kak Noor said...

akak flight delay la doc ada lagi tak rcv ni akak mengenden orang punya je malas dan tak berani nk buat lagi heee meh lah sepotong saya mau makan kerna perut kosong...heheheee

Fuat Gencal said...

Ellerinize sağlık. Çok lezzetli görünüyor.

Saygılar.

inahar ali said...

kakros..mekacehh kak!

sue..kalerpul ek? nnti nk wat 7 kaler pelangi..lg cun kan..hehe!

inahar ali said...

kaknoor..nk ngendeng ker? alahai tunggu raya haji nnti ye kak..hehe!

fuat..thnx 4 the compliment ya!

Nur-nba said...

Sedapnya..warna2nya meriah.. Tentu tak cukup kalau cuma makan sepotong...

Nur-nba said...

Sedapnya..warna2nya meriah.. Tentu tak cukup kalau cuma makan sepotong...

Nur-nba said...

Sedapnya..warna2nya meriah.. Tentu tak cukup kalau cuma makan sepotong...

Nur-nba said...

Sedapnya..warna2nya meriah.. Tentu tak cukup kalau cuma makan sepotong...

inahar ali said...

nur..mmg x cukup pun mkn sepotong..kena berpotong2..hehe!