Friday, October 12, 2012

CHOCOLATE BOTTOM BANANA SQUARES


 Assalamualaikum..dh lama teringin nk try resipi chocolate bottom banana squares ni tp tak terbuat2 tp bila semalam jenjalan ke dapur Che Ct..waduh terpesona lak dgn kejadian CBCS nih..jd sempena jamuan kt sekolah my doter Sri arini (jamuan lepas selesai upsr) apalagi terus merajinkan diri..kita wat resipi yg senang jek cenggini utk anakanda sri bawa ke sekolah..mmg yummy sangat cake nih..sgt moist & soft..padanan pisang & coklat mmg sgt kena..mantopp gitew..hehe!! harap kengkawan & para cikgu kelas sri semua suker! so apalagi wat uollss yg belum try resipi nih..rugi tau..baik korang cuber..mmg tak nyesal punyer..mudah di buat sedap dimakan!! jom zaas resipi..

Chocolate Bottom Banana Squares
resipi - tammysrecipes.com
sumber - inahar's cooking time


Ingredients: 
1/2 cup butter
1 cup sugar-
kita guna 3/4 cawan gula perang
1 egg
1 teaspoon vanilla
1 1/2 cups mashed banana - kita guna 2 cawan pisang lenyek sbb ngam2 nk abiskan stok yg ada didapur)
1 1/2 cups flour
1 teaspoon baking powder
1 teaspoon baking soda
1/2 teaspoon salt
1/4 cup baking cocoa- kita ganti dgn chocolate powder
1 cup chocolate chips
almond nibs-sendiri tambah
Instructions: 
1. In mixing bowl, cream butter and sugar. Add egg, vanilla, and bananas, beating thoroughly.
2. In a separate bowl, combine flour, soda, baking powder, and salt. Add to creamed mixture and mix well.
3. Divide batter in half. Add the cocoa to one portion of the batter. Spread that portion in the bottom of a greased 9 x 13-inch baking dish. Spoon remaining batter on top, swirling gently with butter knife if desired, and sprinkle with chocolate chips and almond nibs.
4. Bake at 350 degrees for 30 minutes or until batter tests done with a toothpick or fork. Cool and cut into 24 squares.




29 comments:

JaSSNaNi said...

Assalamualaikum...
wahh.. tengok org lain semua rajin membaking.. nak buat nak buat.. terus jadi.. saya ni.. tak datang2 lagi seru.. tapi mmg sedap nampak kek ni.. topping tu best..

inahar ali said...

jassnani..kalu teringin mmg terpaksa la wat sendirik kan..hehe! nnti jass try ler resipi ni ye!

ibh_sue said...

Asslmkum kak!
Sedap tu..Hr tu dah teringin tgk kak ct punya. Ni akak pulak tayang kat sini...huhuhu..kena cari pisang dulu baru boleh buat..

inahar ali said...

sue..buat cepat jangan x buat..huhuu!

Bicara Kak Noor said...

banana dan coklat lagi tak boleh jadi ni akak pun kena berkuntau jugak tengok banana banyak kat umah ni tak tau lah apa nka jadi nn,sedap tengok kombinasi doc tu menawan qolbu lah

inahar ali said...

kaknoor..wat cbbs ni xyah berkuntau segala sbb sempoi banget caranye! yg penting simple tp marveles rasanye..hehe!

Cheq Sue said...

CBBS ni memang sedap kak, saya sendiri dah 2 kali buat, memang makan tak hengat

inahar ali said...

cheq sue..mmg makan x hengat kan..hehe!

zila norazila said...

salam kak ina..
wahh klu memasing dh ckp sedap mesti sedap nie kak ina..nnt2 zila nk try jgk:)

cikmanggis said...

salam yang..ari tu Cm pernah buat.sedap!! memang sgt Ummphh gitu.

inahar ali said...

zila..conpemm sedaap..tryla wat zila!

inahar ali said...

cikmanggis..mmg ummphh lagi da bomb gitewkannn!! hehe!!

sury_masury said...

Uhuuu pn doc kite dh buat dh ari tu...2 adunan....x sempat nk tayang amal lah...nnti nk buat lagi..tpi kn kalau pn doc ade stgh loyng lagi tu meh lh hntar sini...hihi....

Ayu said...

Assalam puan doc,
wah brownies ni memang sedap..nak buatnya pun senang aje..ada lagi tak tu ??..

Ayu said...
This comment has been removed by the author.
CT Delima said...

As'salam Ina

dah buat juga ya, ct pun masa buat tu memang tak cukup sebab sikit sangat adunan tu, memang sedap kan kuranglah pulakkk hehehe

♥LOVE2COOK MALAYSIA♥ said...

Uish sedapnya dessert ni kak! Teruja nak baking semula...hehe :)

Qasey Honey said...

aduhhhh sedapnya dtambah pula dgn choco chip kt ats tu..hmmm btambah2 kecur jdnya...

Rohah said...

salam kakak Doc,
kenapalah kak Doc rajin sangat..contoh terbaik utk kaum ibu yg sibuk bekerja tapi masih boleh menyediakan juadah utk keluarga tercinta ..tahniah kak..kagum..

bani_boyz said...
This comment has been removed by a blog administrator.
inahar ali said...

sury..amboi ngada2 lagi la tu kan..sebaik kek akak dh abiss dah..selamat semuanye msk pewut so kenala sury wat lagi setengah loyang tu sendirikan..muahahaha!

ayu..mmg sedap ayu sbb tu laa cepat jek abissnye..hehe!

inahar ali said...

ct..tu laa pasal pasnih kena wat double adunan lak nmpak gaya..hehe!

love..kalu teruja nk baking..cepat2 la wat sebelum Vit M datang kembali!

inahar ali said...

QH..sbb adanye choc chips tu menambah lagi triple kesedapan kek nih..hehe!

rohah..mekaceh atas pujian tu tp akak rasa masak memasak ni mmg dh jadi tanggungjawab kita sbg ibu kan..cuma sempat ngan x sempat jek melaksanakan nye..hehe!

kak ina kl said...

salam sayang dr ina

mesti tengah bercuti kalau rajin baking membaking kan

wah dah dpt gak hasil dari nuffnang ek..tahniah

kak ina kl said...

salam sayang dr ina

mesti tengah bercuti kalau rajin baking membaking kan

wah dah dpt gak hasil dari nuffnang ek..tahniah

inahar ali said...

kak ina kl..mekacehh kak..nuff akak lg lebat..sy xtau bila nk capai cam akak punyer..hehe!

ela said...

sedanya kakina comel...kalu mkn ni tak ingat nak diet...

inahar ali said...

ela..conpemm kalu makan ni lupa diri..hahaha!!

Anonymous said...

[url=http://aluejxfttk.com]wgeZqCC[/url] , LSchLYcsOaAppf , http://pyfnknfrtw.com