Friday, February 17, 2012

NASI DAGANG GULAI AYAM


 Assalamualaikum..ketemu kembali ye..arini br leh nk updet blog..adoyai! tetiba merajinkan diri wat nasi dagang..dh lama tak mamam  nasi dagang tp rini kita wat gulai ayam sbb ikan tongkol xder stok..huhu!gulai ayam pun ayamla yg penting sedapkan selain tu mesti ada acar timun,telur rebus serta sambal belacan..br la ummph!!.resipi yg dulu leh lihat di sini & sini..jom kita semak resipi sekali lagi ek..

RESIPI NASI DAGANG
sumber:inahar's cooking time


Bahan2:


3 cawan beras siam wangi
1 cawan beras pulut

500 ml - santan pekat, ambil sedikit utk dijadikan santan cair..agak2la ye

garam dan perisa

halba

bawang merah dimayang halus
sedikit halia di racik halus


cara2:

beras dan beras pulut direndam sebentar then kukus lbhkurang 15 minit. ketepikan dan gaul dgn santan cair lepas tu kukus semula. bila sudah agak2 masak angkat dari pengukus. santan pekat tadi dicampur garam dan perisa kemudian dicampur kedlm nasi tadi.gaul sebati sekali dgn halba, bawang merah dan hirisan halia tadi.kukus kembali hingga masak cantik. siap utk dimakan bersama gulai ikan tongkol, acar timun, sambal belacan & telur rebus.


 RESIPI GULAI AYAM

Bahan bahan


1/2 ekor ayam - dipotong & rebus dulu bersama asam keping
1 sudu besar cili giling (ikut kepedasan yg disukai)

5 sudu makan serbuk rempah gulai nasidagang 

1 inci halia *
4 ulas bawang putih *

8 ulas bawang merah *

asam keping

cili merah & hijau/cili api
halba
garam
gula
santan pekat secukupnya- masak dahulu santan hingga mendidih


cara2:

kisar bahan2 bertanda. panaskan minyak & tumis bahan2 kisar hingga naik bau kemudian masukkan cili giling. tumis lagi hingga garing then masukkan rempah kari tadi berserta halba . tumis hingga pecah minyak then masukkan ayam yg direbus tadi beserta sedikit air rebusan tadi. kemudian masukkan santan yg telah dimasak dahulu tadi, garam,gula,asam keping,cili hidup/cili api dan masak lagi hingga mendidih..biar sebentar hingga mesra then matikan api. bolehla dihidang...



21 comments:

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Salam Puan Doc.lama kak Ros tak kemari.Nasi dagang buat kak Ros teringat mak kat kampung.Yang semestinya bagi kak Ros dia masak nasi dagang terbaik didunia..hihihi..terliur la gulai tu

Zalia said...

phewiittt... kali ni x mo ngendeng la nasi dagang kak ina pasal org dah makan last wekend... hehehe... tapi org masak gulai ikan & udang with beras merah... Kelantan style. Rajin tau akak ni :)

rahel said...

Salam Ina,sampai telan2 liur je tengok nasi dagang n gulai ayam ni...

Chah said...

amboi..ada nasi dagang gitu, versi moden eh? sbb gulai ayam...

inahar ali said...

kakrose..iyelakak..mom's cook is always the best in the world..muaaah!

lia..family akak lg suker trengganu style dpt rasa pulut2 tu..hehe!

rahel..kalu tertelan airliur baik cepat kedapur masak nasidagang tu..takut kempunan..hehe!

inahar ali said...

chah..hahaha.ni bukan versi moden tp versi owg maleh kepasar cari ikan..ikut stok yg ada lam peties jek..huhuu!

CitarasaKu said...

Salam.
Hihi ari baru kita lalu kat sini ternampaklah nasi dagang lauk ayam,,sedap jugak ingatkan kena ada ikan tongkol saja baru boleh buat.

cikmanggis said...

salam Doktor..nampak nasi dagang ni terus lapar pagi pagi hari ni..kuah gulai tu nampak pekat melekat .Siram kuah atas telur tu ..yum yum dapat bayangkan sedapnya..tak boleh tahan ni hehe.

tun_telani said...

salam kak ina.. nasi dagang versi kelate nih, ada gulai ayam.. teringat 1st time makan nasi dagang kt kelantan, dpt yg gulai ayam, siap ckp org kedai tu penipu lg. muahaha.. time tu ingatkn nasi dagang ganu je yg wujud ;p

inahar ali said...

noor..ni versi owg maleh ke pasar cari ikan..hehe!

cikmanggis..gulai tu mmg sedap..beli rempah kt trengganu..baaek punyer..hehe!

tun..nasi dagang tu wat style ganu tp mkn ngan gulai ayam tu mmg style kelate kan..hehe!

Yatie said...

adoyaiiiiii terliur lerrr tngk set nasi dagang pn doc Ina...rajin sungguh...lenkali yatie nak buat guna ayam pulaklah..anak2 suka ayam..

inahar ali said...

yatie..iyela yatie kalu wat lauk ayam..anak2 laju je makan..kan!

deeTha H said...

salam kak Ina,
lama tak berkunjung ksini..
harap akak sekeluarga sehat ya :)

blogresipi.com said...

Salam Doc,
Aduhai saya ni tengok nasi dagang malam2 ni berkeroncong perut. Nak jugak! huhu... sedap memang sedap ni.

inahar ali said...

deetha..akak sekuarga sihat..rindu sama kamu sih!

ijan..kalu nak kenala wat sendirik..huhuu!

Naz / Nadz COSK said...

Assallamulalaikum kak Ina..
Ermmm.. Naz pun kalau buat nasi dagang buat cam ni gak yg guna beras biasa or beras wangi dan campur dgn beras pulut. Naz panggil ni nasi dagang terengganu.. Sedap nengok gulai akak tu..nyumm...

inahar ali said...

naz..iyela family akak lbh suker nasi dagang trengganu banding yg kelate punyer..bau wangi beras pulut tu yg bestkan!

HomeKreation said...

Kesana kemari semua nampak sedap. Tengok nasi dagang Ina teringin lak sbb lama dah tak makan ni....

inahar ali said...

along..cer masak cepat..leh kita ngendeng nasi dagang kt umah along lak..mesti lg sodapkan! hehe..

EmbunRosaliza said...

Nasi dagang ke sukaanku, tak reti erti jemu mkn nasi ni, bestnya doc ina

izan said...

k ina..

tukar tu ... nasi goreng cina jadi nasi dagang.. pergghhh..