Wednesday, August 19, 2009

MENU DINNER..



Ini menu wat makan dinner tadi.. sardin goreng masak sambal dan udang goreng tepung! resipi sardin goreng sambal tu amik dari dapur ummi.. selalu klu masak sardin x pernah goreng ikannye dulu tp resipi ummi ni ikan sardin kena goreng dulu.. mmg ada kelainan dari segi rasa..yg penting sodaap!! tenkiu ummi..kita cnp je resipi ummi ye!

RESIPI SARDIN GORENG MASAK SAMBAL

Bahan:-
  • 1 tin sardin cap Ayam (tin besar) - ambil isinya dan goreng dulu
  • 2 biji kentang - potong baji dan goreng
  • 3 ulas bawang merah - tumbuk
  • 2 ulas bawang putih - tumbuk
  • 1 inci halia - tumbuk
  • 2 batang serai - di ketuk
  • 4 sudu besar cili kisar
  • 1/4 cawan air asam jawa
  • 1/2 sudu teh serbuk ketumbar
  • sedikit air
  • 1 biji tomato - potong 6
  • 1 labu bawang besar - potong bulat
  • garam dan gula secukup rasa
  • minyak masak

Cara Memasak:-

  1. Tinggalkan sedikit minyak lebihan goreng kentang tadi. Panaskan minyak tadi dan tumis bahan tumbuk dan serai hingga kekuningan dan masukkan cili kisar. Perlahankan api dan masak hingga cili naik minyak.
  2. Masukkan air asam jawa dan serbuk ketumbar. Masukkan kentang dan masak sebentar.
  3. Masukkan sardin, garam dan gula secukup rasa. Kacau dan tambah sedikit air jika terlalu kering.
  4. Masak dengan api perlahan hingga kuah naik merah dan kering sedikit.
  5. Masukkan bawang dan tomato, biarkan sekejap dan tutup api.

11 comments:

Aymy With Love said...

Kak ina, udang celup tpg tu menggoda... cemana nak wat jadik kembung cantik cenggitu ek? bagila petua... buat asyik tak kembung ajer... kalo kembung pon kejap jer... pastu kempis... huhuhu... tapi sardin cenggitu mmg sedap gak... dah lama gak tak buat... ehhee...

LiNda said...

salam...

wahh... lauk sardin tuh yang tak tahan ..lapor !
Betu tuh kak ina.. asal lauk sardin, saya mesti pilih cam ayam .. dari kecik sampai nie haaaa.. besar gedabak.. ekeke

ain said...

saya pun suka sardin masak sambal. pas tu lwn ngan petai atau ikan kering. pehh..terliur!!!

blogresipi said...

Kite pon tak pernah try sardin goreng dulu br wat sambal... macam best jugak... nanti leh cube... udang celup tepong tu pon best la kak!

n0n0n said...

ni yg tak tahan ni.....ssllluuuurpppp...tgk?dah meleleh air liur sy....dah la dari smlm tak makan nasik...huhuhu

mimie loma said...

hush mmng tk penah lah wat sardin goreng kan.......ni nk kena cube ni.....
tgk pun dh terliur ......ni kalau cicahkan ngn capati msti sedap gilerrrrrrrr.

kak ina kl said...

salam puan doc..bzzz lag ke???sekali-kali pekena sardin memang sedap...makan tak hinggat..

rapheydhillo said...

k.ina,
my family memang klu masak sardin goreng dulu..itu memang syarat abah klu nak buat sambal sardin. Saya je selalu main letak je.. malas nak menggoreng!
BTW, udang tu memang mengancam betul. Sama macam kat kedai!!

MamaFaMi said...

I had an eye on that sardine recipe masa melawat blog Ummi... rasa macam nak try je... Ini Ina pulak dah buat, makinlah teruja jadinya...

inahar ali said...

aymy..tepung udang tu akak tambah sikit bakingpowder..barula naik kembung..hehe!

linda..cap ayam cap idaman semua..huhu!

ain..klu dh makan ngan petai..apa2 lauk pun terangkat!!

ijan..cubale try goring dulu ikan sardin tu..mengancam baunya!

nonon..apsal x makan nasi..tgh diet ek?

k.mimie..mmg best giler klu nk cicah ngan apa2 pun kak!

k.ina kl..minggu ni cuti bolehla masak2 klu keje sok2..mmg bz x hengat!

dhill..besela klu masak main letak2 je..klu boleh nk yg sempoi jek!

mamafami..tryla mama..boleh rasa kelainannye!

MaNjE said...

yes ade lauk sardin, bestnye makan time sahur..
silap2 terlajak pulak nanti..hihi..
selamat berpuasa kak~