Thursday, August 20, 2009

KEK BUAH KUKUS


Kek kukus ni lak wat hari minggu aritu..terlupa nk tempek..hehe! kali ni guna resipi dari dapur cikmanggis lak tp dh diubah sikit methodnye sbb tahap kemalasan yg melampau..adeh sori ye CM! pepun kita cnp je resipi cikmanggis ni ye..tenkiu CM..mmg sedap resipinye..my mom puashati(my mom ni fanatik kek kukus..hehe)!!

RESIPI KEK KUKUS BUAH Bahan bahan: (kita wat 1/2 adunan je)

550 gm gula halus(asingkan 1 cawan untuk gula hangus)
550 tepung gandum

375 gm buah buahan campuran

5 biji telur grade A

1 sudu teh penuh soda bicarbonat

1 sudu teh penuh cream of tartar

500 gm butter

Cara cara:

Pukul butter dan gula sampai kembang,masukkan tepung berselang seli dengan telur dan buah campuran,
Tuangkan gula hangus ke dalam adunan tadi dan kukus selama 4 jam jangan dibuka

penutup kukusan kek tersebut sehingga cukup masanya.

p/s: disebabkan malas sgt nk pukul butter tu..kita terus masak butter,1/2 gula castor, buah2an campuran,soda,cream tartar bersama 1 cawan air hingga mendidih then sejukkan.bila sejuk baru tambah telur , pukul kembang dan kemudian tepung & gula hangus. gaul rata dan kukus!

sori ek foto gelap cikit!

7 comments:

ain said...

boleh tak kalau raya nanti sy book ngan akak 2 biji..? pas tu akak kena hantar by hand ke umah saya..hehe

vee said...

akak...vee tempah kek buah kukus kat akak blh?
hee..agak2 sempat x buat? hee..

mawar merah said...

yummy...yummy...
Salam Ramadhan kat hang gak...semoga diberkati dan dipermudahkan dalam beribadat.

MaNjE said...

wah dah nak masuk bln puasa ni,
mane2 umah pon da buat kek..
dapur kite je yg takde kek..
nak mintak sikit la kek buah nih,
ade lagi kan?

CT Delima said...

Ina... meh anto kat rumah ct sepotong dua ya.mana tau esok tak der sarap nak makan hehehe

inahar ali said...

ain..alaa ain kan terrer masak..buat sendirik lg best! akak takut kek yg kamu oder x terima sampai sudah..hehe!

vee..memamng x sampai ler jawabnye kek kukus vee oder tu sampai sudah gak!!huhu..

packy..sama2la kita menjalani ibadah puasa dgn sebaiknye ye!

manje..dh langsai dah..soriii!

ct..dh tinggal serdak je pun..camno nk anto? hehe

ainsahrizal said...

wah.... bole try raye. umah xde oven, kek kukus bole la....